Au fost stabilite limite, care însă vor putea fi depăşite, în urma acordului, mai flexibil, la care au ajuns Comisia Europeană şi ţările membre, cu privire la controlul real al emisiilor poluante la autovehicule echipate cu motoare diesel.

Săptămâna trecută, cele 28 de state membre şi Comisia Europeană (CE) au ajuns la un acord privind parametrii de control al emisiilor autovehiculelor pe şosea.

Comunicatul Comisiei europene, dat în urma deciziilor din 28 octombrie, arată că statele membre au convenit aplicarea de la 1 septembrie 2017 a noilor praguri, verificate în regim de trafic (aşa numitul control ECR – emisii în condiţii reale), pe baza cărora vor emise autorizaţiile de punere pe piaţă a unor noi modele de maşini.

Statele membre au decis reducerea în două etape a ecartului între limita normată de emisii la motoarele diesel, măsurată în condiţii de laborator, şi valorile stabilite în condiţii reale, pe şosea (aşa-numitul “factor de conformitate”).

Astfel, într-o primă etapă, constructorii de automobile vor trebui să reducă diferenţele încât factorul de conformitate să ajungă la cel mult 2,1 (adică în procente, o depăşire admisă de 110%) pentru modelele noi, până în septembrie 2017 (septembrie 2019 pentru vehiculele noi).

Într-o a doua etapă, constructorii de autovehicule, această diferenţă va trebui să coboare la nivelul unui factor de 1,5 (respectiv o depăşire de 50%), ţinând cont de marjele de erori tehnice, până în ianuarie 2020 pentru toate modelele noi (ianuarie 2021 pentru toate vehivulele noi). 

Experţi din statele membre şi ai Comisiei Europene au decis, în cadrul unei reuniuni a comitetului Tehnic al Vehiculelor cu Motor, că autovehiculele vor putea depăşi cu 110 %, pe şosea, limitele stabilite, fără a se considera infracţiune, pe parcursul unei perioade tranzitorii, din septembrie 2017 (pentru modele noi) până în septembrie 2019 (pentru toatele autovehiculele noi).

Comentând aceste decizii într-un articol apărut în EU Observer, Peter Teffer arată că guvernele au hotărât să acorde industriei auto un răgaz pentru a-şi rezolva problemele de emisii poluante.

Astfel, de la 1 septembrie 2017, autovehiculele vor trebui să treacă în regim de trafic testele pentru stabilirea nivelului real de emisii, în condiţiile în care testele de laborator nu mai pot fi, pentru moment, luate în considerare.

De la intrarea în vigoare a noilor testări, în 2017, noile modele de motoare diesel vor putea fi acceptate să depăşească limita de poluare cu un factor de 2,1; cu alte cuvinte, în timp ce limita normată în Uniunea Europeană este de 80 de miligrame de oxod de azot pe kilometru, va fi permisă o emisie de 168 mg/km.

Din ianuarie 2020, va fi admis un factor de depăşire de 1,5, respectiv 120 mg/km.

Potrivit informaţiilor de presă, numai Olanda a insistat ca noile modele să se conformeze normelor stabilite de UE, în timp ce Franţa, Germania şi Italia – toate fiind ţări cu industrie auto reprezentativă – s-au opus la o conformare strictă faţă de standardele actuale. Spania, Ungaria şi Slovacia au fost, de asemenea, în favoarea unei soluţii atenuate.

Soluţia adoptată a fost criticată, în special de organizaţiile de mediu care au considerat-o ca o rezolvare “cinică”, pentru a se evita o rezolvare de fond după scandalul VW.

O altă critică priveşte modul de soluţionare, respectiv prin apelarea la un comitet tehnic, procedură în urma căreia Parlamantul European nu va mai putea schimba nimic, urmând să fie obligat fie să accepte, fie să respingă decizia aşa cum a fost stabilită de experţii din comitetul tehnic.

Context

Aşa cum se arată în Comunicatul Comisiei europene, în ultimii ani, limitele la emisiile de oxid de azot (Nox) la autovehiculele echpate ci motoare diesel au fost reduse astfel (datele indicate se referă la noile tipuri de motoare, cu aplicare asupra tuturor vehiculelor noi un an mai târziu):

  • ianuarie 2000: 500 mg/km (Euro3);
  • ianuarie 2005: 250 mg/km (Euro 4);
  • septembrie 2009: 180 mg/km (Euro 5);
  • septembrie 2014: 80 mg/km (Euro 6).

Noua procedură de testare ECR (emisii în condiţii reale) a fost votată în octombrie, de către comitetul tehnic al vehiculelor cu motor CTVM şi va intra în vigoare la începutul anului 2016. Procedura ECR va fi complementară procedurii de testare în laborator şi va permite să se verifice că nivelurile de emisii de oxid de azot (Nox) – şi, într-o etapă ulterioară, inclusiv numărul de particule măsurate în încercările de laborator se vor confirma în condiţii de trafic. Aceasta înseamnă că vehiculul va circula pe o şosea normală, cu regulile de accelerare şi decelerare aleatorii. Emisiile dee poluanţi vor fi măsurate cu sisteme portabile de verificare a emisiilor care vor fi fixate pe autovehicule.

Pe 28 octombrie, Comitetul tehnic s-a pronunţat asupra celui de-al doilea pachet de măsuri privind limitele superioare admisibile în cadrul testelor ECR. După intrarea în vigoare, aceste măsuri vor garanta luarea în considerare a testelor

ECR în certificatul de conformitate emis de autoritatea naţională.

Proiectul de reglementare al comitetului tehnic urmează să fie trimis Parlamentului european şi Consiliului, pentru examinare.

(P) Aveţi nevoie de acte normative actualizate la zi? Le puteţi cumpăra online (format PDF, MOBI) de pe Lege5.ro! Lege5 este cel mai performant soft de documentare legislativă din România şi este creat pentru a fi utilizat pe orice dispozitiv aveţi la îndemână: Online, Mobile, Desktop şi Cloud.

comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here