Pe 15 noiembrie 2024, în Monitorul Oficial au fost publicate Legea privind realizarea capabilității operaționale de apărare aeriană și Decretul de promulgare a acesteia, care marchează oficial lansarea Fazei I a programului de înzestrare cu avioane multirol F-35 de generația a V-a. Această inițiativă se aliniază Concepției de realizare a capabilității operaționale de apărare aeriană și face parte din Programul Foreign Military Sales, ce implică achiziții strategice prin contracte Guvern la Guvern cu Statele Unite.
Care sunt obiectivele programului?
Noua lege stabilește cadrul juridic pentru implementarea Fazei I a programului de achiziție a avioanelor F-35, care va permite modernizarea capabilităților de apărare aeriană ale României. Aceasta prevede:
- Alocarea fondurilor necesare pentru achiziția unui prim lot de avioane multirol F-35, alături de infrastructura și serviciile suport asociate acestora.
- Implementarea unui plan gradual de integrare a noilor aeronave în cadrul Forțelor Aeriene Române, incluzând modernizarea bazelor aeriene și pregătirea personalului.
- Stabilirea cadrului de colaborare bilaterală cu Statele Unite prin Programul Foreign Military Sales, care garantează transferul de tehnologie și sprijin logistic.
- Coordonarea interinstituțională pentru monitorizarea implementării programului, cu implicarea Ministerului Apărării Naționale (MApN) și altor autorități relevante.
Această primă fază include achiziția inițială a 16 aeronave F-35, cu livrări programate între 2026 și 2030, și presupune un buget estimat de 4,2 miliarde de dolari, conform datelor oferite de Ministerul Apărării Naționale.
Importanța Programului F-35 pentru România
Avioanele multirol F-35 reprezintă cea mai avansată tehnologie din domeniul aviației militare, fiind considerate nucleul apărării aeriene moderne. Dotate cu capacități stealth, senzori avansați și sisteme integrate de management al informației, aceste aeronave oferă superioritate aeriană, recunoaștere și interoperabilitate cu aliații NATO.
Adoptarea F-35 are un rol crucial în:
- Creșterea capacității de apărare a spațiului aerian românesc, în special în contextul proximității conflictului din Ucraina.
- Consolidarea interoperabilității cu aliații NATO, contribuind la o apărare colectivă mai eficientă în regiunea Mării Negre.
- Adaptarea la amenințările contemporane, cum ar fi rachetele balistice și atacurile cibernetice asupra infrastructurii militare.
Contextul geopolitic actual și necesitatea modernizării
Decizia României de a achiziționa avioane F-35 are loc într-un moment de intensificare a amenințărilor la granițele NATO, generate de războiul din Ucraina și de creșterea tensiunilor regionale. În acest context, modernizarea Forțelor Aeriene este esențială pentru a asigura un scut de apărare aeriană eficient și pentru a respecta angajamentele asumate față de aliații NATO.
Potrivit raportului din 2024 al Institutului Internațional de Studii Strategice (IISS), România alocă aproximativ 2,5% din PIB pentru apărare, depășind pragul minim de 2% recomandat de NATO. Din acest buget, un procent semnificativ este destinat modernizării echipamentelor militare, în special în domeniul aviației și apărării antiaeriene.
În prezent, Forțele Aeriene Române operează avioane multirol F-16 achiziționate începând cu 2016, care vor continua să joace un rol complementar în apărarea spațiului aerian până la integrarea completă a noilor F-35. Totuși, capabilitățile F-16 sunt limitate în fața amenințărilor moderne, subliniind importanța trecerii la aeronave de generația a V-a.
Prin această lege, România face un pas strategic spre modernizarea apărării aeriene, asigurându-și un loc central în arhitectura de securitate a NATO din regiunea Mării Negre. Programul F-35, odată implementat, va întări poziția țării ca pilon de stabilitate și securitate în Europa de Est, contribuind la creșterea capacităților operaționale necesare într-un mediu geopolitic tot mai complex.
Vezi aici Decretul nr. 1339/2024
Vezi aici alte articole despre Programul F-35