De mâine, 26 iunie 2025, intră în vigoare Legea nr. 116/2025, publicată în Monitorul Oficial nr. 583 din 23 iunie 2025. Această inițiativă legislativă aduce modificări substanțiale Codului penal și Legii privind ordinul de protecție, având un impact direct asupra modului în care violența este gestionată în societatea românească și cum profesioniștii din justiție și poliție își desfășoară activitatea.
Implicații Sociale și Efecte Așteptate
Violența, din spațiul public și privat, a devenit o problemă socială majoră în România. Noile prevederi legislative vin ca un răspuns la această realitate, căutând să ofere autorităților instrumente mai eficiente pentru combaterea fenomenului.
Prin majorarea amenzilor penale și agravarea pedepselor pentru lovire și alte violențe, legiuitorul transmite un mesaj clar că astfel de fapte nu sunt tolerate și că vor fi sancționate mai sever. Scopul este descurajarea comportamentelor violente și creșterea gradului de siguranță publică.
Modificările aduse ordinului de protecție sunt la fel de importante din perspectivă socială.
Astfel, ordinului de protecție provizoriu va fi prelungit de drept până la soluționarea în primă instanță, asigurând practic o continuitate a protecției pentru victime și eliminând perioadele de incertitudine.
De asemenea, sunt agravate pedepsele pentru încălcarea repetată a ordinului de protecție cu scopul de a reduce recidiva în cazurile de violență domestică, un fenomen persistent și cu consecințe devastatoare.
Un alt element de noutate este și posibilitatea victimei de a solicita revocarea sau modificarea ordinului de protecție, fapt ce îi conferă un rol mai activ și autonom în gestionarea propriei siguranțe, reflectând o abordare centrată pe nevoile persoanei protejate.
Analiza modificărilor:
Legea nr. 116/2025, adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată, aduce modificări concrete în Codul penal (Legea nr. 286/2009) și în Legea nr. 26/2024 privind ordinul de protecție.
Modificări ale Legii nr. 286/2009 privind Codul penal:
- Articolul 61 alineatul (2) - Cuantumul amenzii penale: Suma corespunzătoare unei zile-amendă se stabilește acum între 60 lei și 600 lei, față de intervalul anterior de 10 lei și 500 lei. Numărul zilelor-amendă rămâne cuprins între 30 și 400 de zile. Această ajustare reflectă necesitatea actualizării valorilor în contextul inflației, așa cum a fost menționat și în expunerea de motive.
- Articolul 158 alineatul (4) - Retragerea plângerii prealabile: Noua formulare clarifică faptul că, în cazul infracțiunilor pentru care acțiunea penală este condiționată de o plângere prealabilă, retragerea plângerii produce efecte numai dacă este însușită de procuror, indiferent dacă acțiunea penală a fost pusă în mișcare în urma unei plângeri sau din oficiu. Această precizare vine să elimine interpretările anterioare care puteau bloca procesul penal dacă victima își retrăgea plângerea imediat după sesizare.
- Articolul 193 alineatele (1) și (2) - Lovirea sau alte violențe:
- Alineatul (1): Limitele legale ale pedepsei cu închisoarea pentru lovire sau acte de violență cauzatoare de suferințe fizice se majorează de la 3 luni la 2 ani, cât era până acum, la o pedeapsă cuprinsă între 6 luni și 3 ani închisoare. Se menține și posibilitatea sancționării cu amendă.
- Alineatul (2): Pentru faptele care produc leziuni sau afectează sănătatea (evaluate prin cel mult 90 de zile de îngrijiri medicale), limitele legale ale pedepsei cu închisoarea cresc de la 3 luni la 2 ani, cât era până acum, la 1 până la 5 ani. Se menține, de asemenea, și posibilitatea sancționării cu amendă.
Modificări și completări ale Legii nr. 26/2024 privind ordinul de protecție:
- Articolul 8 alineatul (8) - Durata ordinului de protecție provizoriu: Durata inițială a ordinului de protecție provizoriu se prelungește de drept, până la soluționarea în primă instanță a cererii pentru emiterea ordinului de protecție. Aceasta înlocuiește sintagma anterioară "durata necesară îndeplinirii procedurii judiciare", considerată ambiguă. Procurorul are obligația de a comunica de îndată poliției această prelungire, pentru informarea imediată a persoanelor implicate.
- La articolul 18 după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3) - Agravarea sancțiunilor pentru încălcarea repetată: Dacă faptele de încălcare a măsurilor dispuse prin ordinul de protecție sau ordinul de protecție provizoriu sunt săvârșite de o persoană care a mai comis anterior o infracțiune similară, limitele speciale ale pedepsei se majorează cu jumătate. Aceasta se aplică infracțiunilor prevăzute la alin. (1) și (2) ale aceluiași articol, care sancționează încălcarea măsurilor dispuse cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.
- Articolul 25 alineatul (1) - Dreptul persoanei protejate de a solicita revocarea/înlocuirea măsurii: Acum, persoana în beneficiul căreia s-a emis ordinul de protecție are, de asemenea, posibilitatea de a solicita revocarea ordinului sau înlocuirea măsurii dispuse, pe lângă persoana împotriva căreia a fost emis.
Aceste modificări legislative subliniază un angajament reînnoit pentru protejarea victimelor și asigurarea unui răspuns juridic ferm la actele de violență. Pentru profesioniștii din domeniul juridic și forțele de ordine, o înțelegere detaliată a acestor noi prevederi este crucială pentru a asigura o aplicare corectă și eficientă în practică.