Proiectul de modificare a Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal cuprinde câteva completări referitoare la impozitul pe profit. Proiectul de hotărâre de guvern, promovat de MFP, este în dezbatere publică începând cu data de 3 martie.
Completările determinate de obligaţia de plată a impozitului specific pentru unele activităţi, de către plătitorii de impozit pe profit, odată cu intrarea în vigoare, la 1 ianuarie 2017, a prevederilor Legii nr. 170/2016, privind impozitul specific unor activităţi.
Legea amintită stabileşte că, prin derogare de la prevederile titlului II din Codul fiscal, persoanele juridice romane plătitoare de impozit pe profit, care desfăşoară ca activitate principală sau secundară activităţi corespunzătoare următoarelor coduri CAEN: 5510 – „Hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare”, 5520 – „Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată”, 5530 – „Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere”, 5590 – „Alte servicii de cazare”, 5610 – „Restaurante”, 5621 – „Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente”, 5629 – „Alte servicii de alimentaţie n.c.a.”, 5630 – „Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor”, sunt obligate la plata impozitului specific unor activităţi.
Textul propus a fi introdus în Norme precizează, astfel, că persoanele juridice române, altele decât cele care, la data de 1 ianuarie 2017, îndeplinesc condiîiile prevăzute la art. 47 din Codul fiscal, şi care la aceeaşi dată îndeplinesc condiţiile prevăzute de Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activităţi, intră sub incidenţa prevederilor acestei legi.
Aplicarea scutirii de impozit pentru profitul reinvestit
În cadrul normelor referitoare la aplicarea scutirii de impozit pentru profitul reinvestit, referinţele metodologice şi de calcul sunt efectuate pentru perioada până la 31 decembrie 2016, întrucât aceasta era perioada iniţială de aplicare a acestei facilităţi.
În contextul eliminării perioadei de aplicare şi a extinderii aplicării facilităţii şi pentru licenţe de utilizare a programelor informatice, sunt correlate aceste precizări cu prevederile Codului fiscal.
Modificările introduse la art. 22 (Scutirea de impozit a profitului reinvestit) din Codul fiscal prin prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 84/2016 au determinat introducerea de clarificări şi corelări, prin Norme, pentru :
• drepturile de utilizare a programelor informatice, în sensul că acestea trebuie să fie achiziţionate şi utilizate începând cu data de 1 ianuarie 2017. Textul modificat din Norme urmează să precizeze că în aplicarea prevederilor art. 22 alin. (1) din Codul fiscal, pentru profitul investit în achiziţionarea dreptului de utilizare a programelor informatice scutirea de impozit se aplică pentru cele achiziţionate şi utilizate începând cu data de 1 ianuarie 2017;
• echipamentele tehnologice în curs de execuţie, în sensul că facilitatea vizează partea din valoarea înregistrată în imobilizări corporale în curs de execuţie începând cu data de 1 iulie 2014, a echipamentelor tehnologice puse în funcţiune începând cu data de 1 ianuarie 2017. Precizările din Norme urmează să fie în sensul că pentru echipamentele tehnologice înregistrate începând cu data de 1 iulie 2014, aflate în curs de execuţie, scutirea prevăzută la art. 22 alin. (1) din Codul fiscal se acordă la punerea în funcţiune a acestora. În cazul în care echipamentele tehnologice respective sunt înregistrate parţial în imobilizări corporale în curs de execuţie înainte de data de 1 iulie 2014 şi parţial după data de 1 iulie 2014, scutirea de impozit pe profit se aplică numai pentru partea înregistrată în imobilizări corporale în curs de execuţie începând cu data de 1 iulie 2014 şi care este cuprinsă în valoarea echipamentelor tehnologice puse în funcţiune începând cu data de 1 ianuarie 2017.
Valoarea fiscală a titlurilor de participare
In cadrul exemplului, prezentat în Norme, privind vânzarea titlurilor de participare primite ca urmare a majorării capitalului social prin incorporarea profiturilor la societatea la care se deţin titlurile de participare iniţiale, nu este evidenţiată distinct valoarea fiscală a acestora. Exemplul din Norme vizează atât titluri de participare achiziţionate cât şi titluri de participare primite ca urmare a majorării capitalului social prin incorporarea profiturilor.
Exemplul 1, dat în aplicarea prevederilor art. 23 lit.c) din Codul fiscal este reformulat, cu menţionarea distinctă a valorii fiscale a titlurilor de participare vândute, în funcţie de modul de dobândire al acestora, luând în considerare şi prevederile art. 7 pct. 44 lit. b) din Codul fiscal.
Cheltuieli nedeductibile aferente veniturilor neimpozabile
În ceea ce priveşte principiul de alocare a cheltuielilor nedeductibile aferente veniturilor neimpozabile, aşa cum se arată în Nota de fundamentare a proiectului de modificare a Normelor, în practică s-au evidenţiat cerinţe de exemplificare a modalităţii de calcul a ponderii veniturilor neimpozabile în totalul veniturilor şi de stabilire a cheltuielilor de conducere şi administrare alocate veniturilor neimpozabile, luând în considerare faptul că, începând cu 1 ianuarie 2017, sunt anumite categorii de venituri neimpozabile pentru care nu se alocă cheltuieli.
În Norme urmează să fie introdus un exemplu privind aplicarea prevederilor art. 25 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal, şi care clarifică modul de aplicare a principiului de alocare a cheltuielilor nedeductibile aferente veniturilor neimpozabile.
Documentar
Codul fiscal
Art. 23. Venituri neimpozabile
La calculul rezultatului fiscal, următoarele venituri sunt neimpozabile:
[...] c) valoarea titlurilor de participare noi sau sumele reprezentând majorarea valorii nominale a titlurilor de participare existente, înregistrate ca urmare a încorporării rezervelor, beneficiilor sau primelor de emisiune la persoanele juridice la care se deţin titluri de participare. Acestea sunt impozabile la data cesionării, transmiterii cu titlu gratuit, retragerii capitalului social sau lichidării persoanei juridice la care se deţin titlurile de participare, cu excepţia celor aferente titlurilor de participare pentru care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la lit. i) şi j); [...]
Art. 7. Definiţii ale unor termeni comuni
44. valoarea fiscală reprezintă:
[...] b) valoarea de achiziţie sau de aport, utilizată pentru calculul profitului impozabil - pentru titlurile de participare. În valoarea fiscală se includ şi evaluările înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile. Valoarea de aport se determină în funcţie de modalităţile de constituire a capitalului social, categoria activelor aduse ca aport sau modalitatea de impozitare a aportului, potrivit normelor metodologice; [...]
Ai nevoie de Noul Cod fiscal? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF sau MOBI, de AICI!