Potrivit OUG 16/2022, începând cu data de 1 ianuarie 2023 se abrogă Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activităţi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 14 octombrie 2016, cu modificările şi completările ulterioare.
Legea ce urmează să fie abrogată reglementează impozitul specific pentru persoanele juridice române care desfăşoară activităţi corespunzătoare codurilor CAEN: 5510 – „Hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare”, 5520 – „Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată”, 5530 – „Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere”, 5590 – „Alte servicii de cazare”, 5610 – „Restaurante”, 5621 – „Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente”, 5629 – „Alte servicii de alimentaţie n.c.a.”, 5630 – „Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor”.
Atenţionăm însă că, tot începând cu data de 1 ianuarie 2023, contribuabilii care au intrat sub incidenţa prevederilor Legii nr. 170/2016, până la data de 31 decembrie 2022, pot opta pentru plata impozitului pe veniturilor microîntreprinderilor, potrivit titlului III din Codul fiscal, sau pentru plata impozitului pe profit, potrivit titlului II din Codul fiscal.
Aşadar, de la 1 ianuarie 2023, plătitorii de impozit specific în anul 2022 pot opta pentru plata:
● impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, FĂRĂ NICIO RESTRICŢIE:
● fără verificarea condiţiilor de încadrare în sistem;
● fără să aplice regulile de ieşire din sistem în cursul anului (depăşirea plafonului de 500.000 euro, ponderea veniturilor realizate din consultanţă şi/sau management în veniturile totale este de peste 20% inclusiv, nu angajează personal în termen de 30 de zile de la încetarea raportului de muncă a singurului salariat)
● şi fără să ţină cont de condiţia de deţinere de titluri de participare la cel mult trei microîntreprinderi SAU
● impozitului pe profit.
Cota de impozit pe veniturile microîntreprinderilor este de 1%. Baza impozabilă a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor o constituie veniturile din orice sursă, din care se scad (conform art. 53 alin. (1)):
a) veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
b) veniturile aferente costurilor serviciilor în curs de execuţie;
c) veniturile din producţia de imobilizări corporale şi necorporale;
d) veniturile din subvenţii;
e) veniturile din provizioane, ajustări pentru depreciere sau pentru pierdere de valoare, care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil sau au fost constituite în perioada în care persoana juridică română era supusă impozitului pe veniturile microîntreprinderilor;
f) veniturile rezultate din restituirea sau anularea unor dobânzi şi/sau penalităţi de întârziere, care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil;
g) veniturile realizate din despăgubiri, de la societăţile de asigurare/ reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii; h)veniturile din diferenţe de curs valutar;
i) veniturile financiare aferente creanţelor şi datoriilor cu decontare în funcţie de cursul
unei valute, rezultate din evaluarea sau decontarea acestora;
j) valoarea reducerilor comerciale acordate ulterior facturării, înregistrate în contul
„709”, potrivit reglementărilor contabile aplicabile;
k) veniturile aferente titlurilor de plată obţinute de persoanele îndreptăţite, potrivit
legii, titulari iniţiali aflaţi în evidenţa Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor
sau moştenitorii legali ai acestora;
l) despăgubirile primite în baza hotărârilor Curţii Europene a Drepturilor Omului;
m) veniturile obţinute dintr-un stat străin cu care România are încheiată convenţie de evitare a dublei impuneri, dacă acestea au fost impozitate în statul străin.
n) dividendele primite de la o persoană juridică română;
o) dividendele primite de la o filială a microîntreprinderii, persoană juridică situată
într-un alt stat membru al Uniunii Europene, în măsura în care atât microîntreprinderea,
cât şi filiala îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 24; dispoziţiile prezentei litere
prevalează faţă de cele ale lit. m).
Rapid actualizată, platforma Indaco Lege5 este instrumentul ideal pentru urmărirea modificărilor legislative, consultarea doctrinei sau informații despre companii.