În ședința din 1 februarie 2025, Guvernul României a adoptat două proiecte de lege fundamentale: Proiectul de Lege a Bugetului de Stat pe anul 2025 și Proiectul de Lege a Bugetului Asigurărilor Sociale de Stat pe anul 2025. Ambele proiecte vor fi transmise Parlamentului cu solicitarea de a fi dezbătute și adoptate în regim de urgență.
Parametrii macro-economici pentru anul 2025
Proiectul de buget a fost construit având la bază o serie de prognoze economice esențiale:
- Creșterea economică estimată este de 2,5%, în concordanță cu Planul Bugetar-Structural Național pe termen mediu (2025-2031). Aceasta va fi susținută prin investiții în cerere și servicii de construcții pe partea ofertei.
- Produsul Intern Brut (PIB) este estimat la 1.912,6 miliarde lei, cu un deflator de 5,8%.
- Câștigul salarial mediu net lunar este prognozat să crească cu 6,1%, incluzând și majorarea salariului minim brut din ianuarie 2025.
- Numărul mediu de salariați va continua să crească cu 1,2% față de anul anterior, depășind cu peste 300.000 persoanele angajate în 2019.
- Inflația va înregistra o scădere progresivă, cu o valoare de 3,8% la sfârșitul anului 2025 și o rată medie anuală de 4,4%.
- Deficitul bugetar va continua să urmeze un trend descrescător, încadrându-se în ținta de 7% din PIB.
Obiectivele generale ale bugetului
Printre obiectivele principale ale construcției bugetare se numără:
- Asigurarea stabilității macroeconomice și susținerea unui cadru de dezvoltare durabilă, justă și incluzivă.
- Consolidarea sustenabilității finanțelor publice ale României.
- Susținerea unui ritm anual de investiții publice susținute.
- Diversificarea instrumentelor de management ale datoriei publice pentru menținerea datoriei publice la un nivel sustenabil.
- Măsuri active pentru sprijinirea grupurilor vulnerabile și eficientizarea cheltuielilor publice.
Cheltuielile bugetului general consolidat
Pentru anul 2025, cheltuielile bugetului general consolidat vor fi de 802,2 miliarde lei, adică 41,9% din PIB, față de 727,3 miliarde lei (41,2% din PIB) în 2024. Creșterea de 0,7 puncte procentuale este datorată cheltuielilor suplimentare pentru proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile.
Distribuția cheltuielilor pe principalele domenii este următoarea:
- Cheltuielile de personal vor ajunge la 169,5 miliarde lei (8,9% din PIB), cu o diminuare de 0,4 puncte procentuale față de anul 2024.
- Cheltuielile cu bunurile și serviciile sunt în sumă de 94,7 mld. lei (5,0% din PIB) pentru anul 2025, cu o diminuare de 0,3 puncte procentuale în PIB față de anul 2024.
- Cheltuielile cu asistența socială se vor ridica la 242,3 miliarde lei (12,7% din PIB), din care 182,7 miliarde lei sunt alocate pensiilor.
- Investițiile vor atinge un nivel record de 150,5 miliarde lei (7,9% din PIB), față de 118,8 miliarde lei (6,7% din PIB) în 2024.
Finanțarea autorităților locale
De la bugetul de stat se alocă sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru diverse cheltuieli ale autorităților administrației publice locale. Printre acestea se numără:
- 10.684,2 milioane lei pentru drepturile asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav.(art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006)
- 3.252,8 milioane lei pentru sistemul de protecție a copilului.
- 2.438,0 milioane lei pentru finanțarea unităților de învățământ preuniversitar.
- 1.951,6 milioane lei pentru echilibrarea bugetelor locale.
- 850,0 milioane lei pentru finanţarea drumurilor judeţene şi comunale;
- 572,3 milioane lei pentru finanțarea gratuității acordate elevilor la transportul public local și metropolitan;
- 551,8 milioane lei pentru drepturile copiilor cu cerințe educaționale speciale care frecventează învățământul special și de masă;
- 487,7 milioane lei cheltuielile determinate de implementarea Programului pentru şcoli al României, în perioada ianuarie–iunie a anului şcolar 2024 – 2025;
- 156,0 milioane lei pentru cheltuielile cu bunuri și servicii pentru întreținerea curentă a unităților de învățământ special și centrelor județene de resurse și asistență educațională;
- 69,6 milioane lei pentru finanțarea stimulentului educațional, sub formă de tichete sociale acordate copiilor din familii defavorizate în scopul stimulării participării în învăţământul preşcolar stabilit de Legea nr. 248/2015 privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor provenind din familii defavorizate;
De asemenea, s-au prevăzut subvenții în valoare de 27.028 milioane lei, pentru proiecte de investiții, educație, sănătate și infrastructură.
– 11.000,0 milioane lei pentru finanțarea Programului național de investiții Anghel Saligny și Programului National de Dezvoltare Locală;
– 8.179,8 milioane lei pentru implementarea investițiilor specifice locale prin PNRR;
– 3.310,5 milioane lei – susținerea derulării proiectelor finanțate din fonduri nerambursabile post-aderare implementate la nivelul unităților administrativ-teritoriale;
– 820,0 milioane lei pentru finanțarea acțiunilor privind reducerea riscului seismic;
– 700,0 milioane lei pentru retehnologizarea centralelor termice;
– 640,0 milioane lei pentru acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinţei cu lemne, cărbuni, combustibili petrolieri;
– 510,3 milioane lei pentru subvenții de la bugetul de stat pentru spitalele de subordonare locală;
– 401,0 milioane lei pentru finanțarea drepturilor acordate persoanelor cu handicap.
Bugetul pentru anul 2025 reflectă angajamentele Guvernului de a sprijini dezvoltarea economică sustenabilă a României, de a consolida sistemul social și de a investi în infrastructură și educație. Proiectele adoptate vor susține obiectivele economice și sociale ale țării, asigurând un cadru favorabil pentru creșterea calității vieții cetățenilor și modernizarea administrației publice.
Proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2025
Proiectul Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025.
Vezi aici alte articole despre buget
