Guvernul prelungește plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază și mecanismul de control al exporturilor ucrainene: decizii-cheie pentru sectorul agroalimentar

Marian Orzata
30 iunie 2025 4 min read

 În contextul economic și geopolitic actual, Guvernul României a adoptat Ordonanța de Urgență nr. 34/2025, publicată în Monitorul Oficial nr. 604 din 27 iunie 2025, care introduce două modificări esențiale pentru operatorii din sectorul agroalimentar:

  1. Prelungirea plafonării adaosului comercial la alimentele de bază până la 30 septembrie 2025, prin modificarea art. 8 din OUG nr. 67/2023;
  2. Extinderea valabilității mecanismului de consultare privind exporturile agricole din Ucraina până la 31 decembrie 2025, prin modificarea art. 13 din OUG nr. 84/2023.

1. Prelungirea plafonării adaosului comercial – protecție împotriva inflației alimentare

Guvernul a decis să extindă măsura de plafonare a adaosului comercial practicat în procesarea, distribuția și vânzarea anumitor produse alimentare esențiale. Această decizie vizează sprijinirea populației și menținerea sub control a prețurilor la alimentele de bază, în contextul în care conflictul din Ucraina continuă să genereze dezechilibre economice majore în regiune.

Lista completă a produselor vizate de plafonare:

  1. Pâine albă simplă (300–500 g, fără specialități)
  2. Lapte de vacă de consum 1 L, 1,5% grăsime (exclus UHT)
  3. Brânză telemea de vacă vrac
  4. Iaurt simplu din lapte de vacă, 3,5% grăsime, max. 200 g
  5. Făină albă de grâu "000" (până la 1 kg)
  6. Mălai (până la 1 kg)
  7. Ouă de găină, calibrul M
  8. Ulei de floarea-soarelui (până la 2 L)
  9. Carne proaspătă de pui (pui întreg, tacâmuri, pulpe, aripi – variantă standard)
  10. Carne proaspătă de porc (carne lucru, pulpă, spată – cu și fără os)
  11. Legume: roșii, ceapă, castraveți, fasole uscată, morcovi, ardei gras Bianca, ardei capia, usturoi
  12. Fructe: mere roșii, mere golden, prune, pere, struguri de masă
  13. Cartofi proaspeți albi vrac
  14. Zahăr alb tos (până la 1 kg)
  15. Smântână – 12% grăsime
  16. Unt (până la 250 g)
  17. Magiun (până la 350 g)

Impact estimat:
Această măsură a contribuit, în perioada de aplicare anterioară, la scăderea indicilor prețurilor de consum, sporind accesibilitatea produselor esențiale pentru categoriile sociale vulnerabile. De asemenea, a sprijinit echilibrarea cererii și ofertei pe piață și a contribuit la temperarea speculațiilor comerciale.


2. Prelungirea mecanismului de consultare privind exporturile ucrainene – protecție pentru fermierii români

În paralel, OUG nr. 34/2025 prevede și prelungirea valabilității mecanismului de consultare și reacție coordonată instituit prin OUG nr. 84/2023. Acesta reglementează controlul asupra importurilor de produse agricole din Ucraina și va fi aplicat până la 31 decembrie 2025.

OUG 84/2023 instituie un regim de autorizare prealabilă pentru importul din Ucraina a 8 produse agroalimentare, permițând accesul doar operatorilor care dovedesc utilizarea în procesare. Autorizarea este emisă de Ministerul Agriculturii, pe baza documentelor justificative privind capacitatea de procesare.

Prin această măsură se limitează importurile directe pentru comerț, în scopul protejării pieței interne și echilibrării relației concurențiale cu fermierii locali, fără a afecta lanțurile de aprovizionare industriale. Măsura este temporară și justificată prin art. 4 alin. (1) din Regulamentul (UE) 870/2023.

În temeiul OUG nr. 84/2023, pot fi importate din Ucraina doar pe baza unui acord emis de Ministerul Agriculturii următoarele produse:

·         Grâu și meslin (NC 1001 99 00)

·         Porumb (NC 1005 90 00)

·         Semințe de rapiță (NC 1205 10 90; 1205 90 00)

·         Semințe de floarea-soarelui (NC 1206 00 91; 1206 00 99)

·         Făină de grâu sau meslin (NC 1101 00)

·         Zahăr (NC 1701)

·         Ouă (NC 0407 21 00)

·         Carne de pui (NC 0207)

Acestea pot fi importate doar de operatori economici din sectoarele procesatoare sau producătoare relevante (fabrici de ulei, mori, procesatori de carne, crescători de animale etc.), cu condiția prezentării unui set de documente și probe, urmate de analize de laborator și avize specifice.


Obiectivele mecanismului:

  • Prevenirea distorsiunilor de piață provocate de afluxul de produse agricole ucrainene la prețuri reduse;
  • Menținerea viabilității fermelor românești din sectoarele vegetal și zootehnic;
  • Stabilizarea pieței interne și protejarea procesatorilor autohtoni.

Consecințele lipsei măsurii:
Conform preambulului ordonanței de prorogare, absența unei prorogări ar putea conduce la:

  • Abandonarea fermelor românești;
  • Creșteri abrupte ale prețurilor alimentare;
  • Practici comerciale neloiale;
  • Afectarea lanțului de aprovizionare și a securității alimentare naționale.

Context și justificare tehnică

Documentul guvernamental subliniază că prelungirea acestor măsuri este motivată de:

  • Impactul geopolitic generat de conflictul din Ucraina asupra prețurilor la energie, combustibili și transport;
  • Necesitatea protejării puterii de cumpărare și a siguranței alimentare a populației;
  • Dezechilibrele persistente din lanțurile de aprovizionare;
  • Succesul măsurilor implementate în 2023 și 2024 în limitarea inflației alimentare.

 

Pentru mai multe detalii consultați direct:
Ordonanţa de urgenţă nr. 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creşterii excesive a preţurilor la unele produse agricole şi alimentare
Ordonanţa de urgenţă nr. 84/2023 privind instituirea unui mecanism de consultare şi reacţie coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole

importuri Ucrainarestricții comercialeproduse agroalimentareplafonarealimente de bază

Noua platformă de informare juridică dezvoltată de Indaco este aici!

După trei decenii de experiență în dezvoltarea soluțiilor juridice, Indaco Systems prezintă lege6.ro, o nouă platformă guvernată de AI, care se auto-îmbunătățește zilnic

lege6 logo
b b