Birourile Permanente reunite ale Camerei Deputaţilor şi Senatului au decis ca şedinţa pentru asumarea răspunderii Guvernului asupra proiectului Legii privind despăgubirile pentru imobilele naţionalizate să aibă loc miercuri, 17 aprilie 2013.
Executivul a anunţat că în cadrul şedinţei de ieri, 10 aprilie, proiectul de lege privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate abuziv în perioada regimului comunist în România, va fi trimis spre Parlament, urmând ca Guvernul să îşi asume răspunderea în cursul săptămânii viitoare.
Potrivit datelor furnizat ulterior de Agenţia Mediafax, Preşedintele Camerei Deputaţilor, Valeriu Zgonea, a precizat, joi, după şedinţa Birourilor, că şedinţa comună pentru asumarea răspunderii Guvernului va avea loc pe 17 aprilie, de la ora 11,00.
În urmă cu două zile, în urma discuţiilor susţinute la Strasbourg cu reprezentanţii Curţii Europene a Drepturilor Omului (CEDO), a fost convenit textul proiectului de lege. Potrivit informaţiilor publicate de Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor (ANRP), în cadrul discuţiilor, reprezentanţii CEDO au făcut mai multe propuneri în legătură cu proiectul de lege privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, care, odată implementate, vor face legea eficientă şi uşor aplicabilă.
* Cum arată proiectul pentru Legea retrocedărilor?
Proiectul de act normativ, publicat pe pagina web a ANRP, prevede restituirea imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist. În cazul în care restituirea în natură nu mai este posibilă, se dispune aplicarea unei măsuri reparatorii de compensare prin puncte.
Aceste dispoziţii se vor aplica cererilor formulate şi depuse, în termen legal, la entităţile învestite de lege, nesoluţionate până la data intrării în vigoare, precum şi cauzelor în materia restituirii imobilelor preluate abuziv, aflate pe rolul instanţelor la data intrării în vigoare a legii.
De asemenea, de aceste măsuri pot beneficia şi persoanele care au pe rolul Curţii Europene a Drepturilor Omului cereri a căror analiză a fost suspendată în temeiul hotărârii pilot pronunţată în cauza Maria Atanasiu şi alţii împotriva României.
Nu în ultimul rând, proiectul specifică şi faptul că plata sumelor de bani reprezentând despăgubiri aprobate de către Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor înainte de intrarea în vigoare a legii precum şi a sumelor stabilite prin hotărâri judecătoreşti, rămase definitive şi irevocabile la data intrării în vigoare, se face în termen de 5 ani, în tranşe anuale egale, începând cu 1 ianuarie 2014. Cuantumul unui tranşe nu va fi mai mic de 5.000lei.
Atenţie! Acest act nu constituie forma finală a proiectului, ci forma iniţială pusă la dispoziţie de ANRP. Legestart va reveni cu informaţii actualizate, referitoare la subiect, odată cu oficializarea acestora.
Sursa: Guvernul României, ANRP
Va fi spectacol cu siguranta! Astept sa vad cu cata transparenta se va aplica aceasta lege!
Clasa politica a tergiversat/ blocat restituirea, adoptand in timp de 23 ani, cateva legi (112/1995, 10/2001, 247/2005, 1/2009, 241/2001 s.a ), ordonante si hotarari de guvern, in care se impunea prezentarea a fel de fel de acte de catre proprietari in varsta si majoritatea pensionari. Practic s-a reusit ce s-a dorit – reluarea de la inceput a procesului de verificare. Majoritatea caselor a fost vanduta la preturi de nimic chiriasilor si nu numai acestora, fara a se constitui un fond destinat despagubirilor. Aproape nimeni din administratia locala/centrala(ANRP) nu a fost sanctionat pentru tergiversare/ilegalitati. Procesul a fost lipsit total de transparenta, nici in prezent nu este prezentat pe site stadiul dosarelor la ANRP si nici la Primarii/Prefecturi. Dosarele se rezolva cu lentoare si se plimba intre ANRP, Primarii si Prefecturi. La ANRP si Primarii/Prefecturi dosarele nu au fost analizate in ordinea primirii, ci dupa criterii necunoscute. Comisia Centrala in anul 2011 nu a reusit sa se mai intalnesca din lipsa de cvorum, fara a se lua nici o masura de catre Guvernul Boc/M.R.U.. Potentatii si apropiatii lor din partide si-au rezolvat problemele. In mod constant nici un guvern nu a avut curajul sa rezolve problema. Guvernul M.R.U. in ultimul moment a propus o noua lege – chipurile presat de CEDO. La fel s-a comportat si USL-P.S.D – guvernul condus de tanarul Ponta incepand cu 20.03.2012 si P.N.L., in care proprietarii si-au pus increderea ca in sfarsit vor primi macar despagubiri daca ei si copii lor au ramas fara case. P.C. nu intra in discutie daca ne amintim de legile anterioare votate de parlamentarii acestui partid. In media se spune ca s-ar fi retrocedat o suprafata mai mare decat a Romaniei. !?
Se pare ca acelesi capete ,,luminate” au redactat draftul de lege de fiecare data. Acum se dau puncte cum se dadeau puncte pe cartela in anii “50 cu care puteai sa-ti cumperi ceva.
Nu sunt bani spun toti guvernantii, dar: cheltuielile si investitiile aiurea, arieratele e.t.c de atatia ani nu acopereau o parte din necesar?
Actiunea principiului echitatii trebuie sa priveasca atât activitatea legiuitorului – în elaborarea actelor normative -, cât si activitatea de interpretare si aplicare a dreptului de catre organele care aplica legea. Unde si cand a fost respectat acest principiu in legislatia aprobata de Parlamentul Romaniei,promulgate de Presedintele Romaniei, Primarii/Prefecturi si chiar instante de judecata in multe cazuri descumpanite de multitudinea actelor normative si influenta clasei politice? Cumva in Legea 112/2001, Legea 10/2001, Legea 1/2009?Dupa nationalizare majoritatea imobilelor nu au fost intretinute de unitatile tip ICRAL chiriile modice primate de stat de peste 50 ani nici macar nu au fost transferate proprietarilor. Dupa nationalizare majoritatea imobilelor nu au fost intretinute de unitatile tip ICRAL, sau degradat, iar chiriile modice primite de stat timp de peste 50 ani nici macar nu au fost transferate proprietarilor.
Despagubirile primite de cei cca.5% din proprietari / nepropietari care au primit pana acum cca 95% din Fondul Propietatea in baza unei evaluari care tinea cont de pretul pietii si dupa o metodologie in conformitate cu standardele internationale, pot fi oare comparate cu despagubirile calculate dupa grila notarilor publici (care este minima) si este ,,actualizata” in conditii de criza imobiliara – cand piata este blocata? Se creeaza cu buna stiinta o noua discriminare intre proprietarii care au primit si care urmeaza sa primeasca despagubiri. Nu se prevede indexarea valorilor cu rata inflatiei. Se spune ca evaluatorii, inainte de depunerea oficiala a raportului, trebuiau sa ia acceptul compartimentului de resort din A.N.R.P.si doar dupa reducerea valoarii despagubirilor puteau depune raportul si incasa onorariul.
Obliga propietarii-fara a se tine seama de varsta si pregatire- sa participle la licitatii in regim de video conferinta, punandu-i pe drumuri sa se inscrie. Probabil vor apare noi ,,samsari” pentru ai ajuta pe propietari. Legea obliga propietarii sa cumpere imobile?!. Valorificarea bonurilor in numerar este amana la calendele grecesti pentru ca normele de aplicare a legii nu au responsabil cu termen si masuri coercitive. In Romania se cunoaste ca normele de cele mai multe ori modifica practic legea. Casele si apartamentele R.A.A.P.P.S. vor fi vandute/trecute la P.M.B. pana atunci, dupa cum anunta Premierul Ponta cu prioritate chiriasilor actuali – generatia a doua a potentatilor comunisti sau imbogatitii dupa evenimentele din decembrie 1989. Proiectul de lege este cinic si nedrept. Dupa cum cunoasteti, in viata, toate greselile facute si mai ales cele care au nedreptatit oamenii se platesc la un moment dat.