Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) este pregătită să plătească indemnizaţii de şomaj tehnic pentru un număr de până la un milion de persoane. Instituţia va plăti indemnizaţii de şomaj tehnic către angajatori începând din luna aprilie, a declarat şeful ANOFM, Victor Picu, într-un interviu pentru AGERPRES.

Ce ar trebui să facă patronul unei firme pentru ca angajaţii săi să primească indemnizaţia de şomaj tehnic acoperită de stat?

„Imediat după ce angajatorii au suspendat contractele de muncă ale angajaţilor, deci după ce au făcut această bucătărie proprie a angajatorului conform articolului 52, litera c, din Codul Muncii, reglementare clară din Codul Muncii prin care încetează temporar contractul individual de muncă, deci după decizia de încetare temporară a contractelor individuale de muncă, angajatorii depun, în primă fază, la Ministerul Economiei, o cerere de eliberare a Certificatului pentru Situaţii de Urgenţă, iar cu acel certificat, împreună cu cererea şi cu anexa angajaţilor care au contractul suspendat, depun aceste două documente, prin email, la ANOFM.

Pentru cei care şi-au închis activităţile economice în urma deciziilor autorităţilor publice, certificatul emis de Ministerul Economiei este necesar, acest certificat este reglementat şi prin decretul prezidenţial, iar acest certificat reprezintă cea mai simplă măsură pe care poţi să o iei ca să poţi dovedi, iar ANOFM să poată plăti banii pentru aceste persoane care au fost afectate în mod direct de măsurile autorităţilor publice. Certificatul se va elibera foarte rapid, online, şi va face dovada că te afli în categoriile respective

Fără acest certificat  ar fi fost aproape imposibil, precizează președintele ANOFM: “nu aveai ce document să depui la ANOFM, că nu puteai să dovedeşti prin codul CAEN sau altceva, nu exista un document şi nici nu puteai să inventezi un document în afara decretului, deci vreau să spun că acest certificat e necesar şi nu va presupune o birocraţie în plus. Adică Ministerul Economiei, din declaraţiile ministrului, nu va face o analiză economică, contabilă, şi aşa mai departe, ci pur şi simplu va elibera documentul, pentru a avea o certificare că aceste companii se află în situaţiile de la articolul a din ordonanţă.”

Documentele pot fi depuse online începând cu 1 aprilie

„Fiecare judeţ are o adresă de email dedicată pentru acest proiect, este numele judeţului @anofm.gov.ro, spre exemplu braşov@anofm.gov.ro, sau caras-severin@anofm.gov.ro. Aceste cereri se pot depune începând cu data de 1 aprilie, pentru că plăţile se fac în luna respectivă (aprilie, n.r.) pentru luna trecută (martie, n.r.)”, a mai delcarat Victor Picu.

Banii vor fi plătiţi angajatorului, iar angajatorul va plăti mai departe salariul angajatului.

 Ce ar trebui să facă firmele afectate de situaţia economică dar care nu au fost vizate direct de decret, pentru a obţine indemnizaţia pentru şomaj tehnic?

Sunt două condiţii cumulative – prima e să aibă încasări cu 25% mai puţin decât media lunilor ianuarie şi februarie, iar a doua condiţie este să nu aibă bani pentru salarii. Această măsură cu privire la aceşti angajatori este pentru cei care îşi doresc să menţină oamenii şi să nu îi disponibilizeze, iar statul vine în ajutorul lor să plătească aceste indemnizaţii, aceste sume pentru şomajul tehnic. Asta înseamnă că ei nu au bani pentru acest şomaj tehnic, deci este o condiţie cumulativă împreună cu cea de mai sus”, precizează Picu.

Angajatorul va certifica cele două condiții printr-o declarație pe propria răspundere.

De asemenea preşedintele ANORF menţionează că primele plăţi vor fi făcute în cel mai scurt timp. “Ordonanţa vorbeşte de maxim 30 de zile. Noi ne vom îngriji să plătim foarte repede aceşti bani. 30 de zile este un termen maxim, nu minim, este un termen reglementat prin ordonanţă. Depinde foarte foarte mult şi de câte solicitări vor fi pe acest proiect. Una este să procesezi câteva zeci, sute de mii, alta este mai multe. Depinde foarte mult. Termenul legal este de 30 de zile, noi vom încerca să plătim mult mai repede, cel puţin pentru luna martie, pentru că pentru cealaltă, pentru prima jumătate a lunii aprilie, avem destul timp să plătim.” mai declară preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, Victor Picu

www.lege5.roRapid actualizată, platforma legislativă Indaco Lege5 este un instrument indispensabil în contextul instituirii stării de urgență pe teritoriul României şi noilor modificărilor legislativ

15 COMENTARII

  1. Sant persoana PFA, pentru somaj tehnic va trebui sa depun online o declaratie pe propria raspundere. In acest sens, exista un astfel de formular tipizat pe care va trebui sa-l completez?
    Va multumesc,
    Mircea Gheorghiu

  2. Buna ziua
    e un dezatru total!
    eu am doi angajati din lege eu inteleg ca numa o persoana pot da in somaj tehnic unul trebuie sal pastrez fiind magazin cum sal patrez ?la formol?|in somaj nu avem voie sal dam asa mi sa spus la telefon ,ce facem cu el?

  3. Buna ziua, sunt intoarsa din concediu crestere copil de aproximativ o luna. Cum va trebui sa procedeze angajatorul in cazul in care tot personalul va fi dat in somaj tehnic, in cazul meu? Multumesc!

  4. Buna ziua asi dori sa stiu si eu cum pot proceda dacă patronul in loc sa ma bage in șomaj tehnic mia desfăcut contractul de muncă și mia dat acte de șomaj normal asi dori niste îndrumări cum sa procedez?

    • Patronul nu are obligatia de a “baga”in somaj tehnic. Somajul tehnic implica ridicarea suspendarii contractului de munca in momentul ridicarii starii de urgenta si obligatia ca timp de 6 luni sa va pastreze ca angajat.
      Daca nu vrea sa va mai continuati activitatea in firma are varianta de a decide incetarea contractului de munca si trimiterea dvs in somaj “normal”.

    • Nu exista “liste cu cei aflati in somaj tehnic”. Ar fi trebuit sa primiti de la firma niste documente (notificare, decizie de suspendare a contractului de munca) pentru care ar fi trebuit sa semnati de primire. Asa stiti ca ati fost trimis in somaj tehnic.

  5. Buna ziua va rog sa ma ajutati si eu si sotia am ramas fara serviciu de la 1martie avem 3 copii avem rate la banci nu mai avem nici un venit ce putem face

  6. Buna ziua. Sotul meu este PFA. in aprilie nu a avut activitate deloc,i.a fost platita in aprilie doar o factura prestari servicii, conform activitatii si a efectuat o singura plata,chirie a spatiului in care functioneaza efectuata de el catre proprietarul spatiului.Faptic nu a avut activitate deloc in APRILIE 2020. Vreau sa depun documentele pt somaj tehnic pt luna aprilie. Le depun la ANPIS? SAU LA ANOFM SECTOR 4? Se cheama suspendare totala a activitatii pe aprilie sau partiala intrucat a avut 2 operatiuni conform facturilor mai sus mentionate?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here