Decontarea sumelor de bani pentru angajarea persoanele cu dizabilităţi. Documente necesare

Redacţia
06 mai 2022 5 min read
Ordinul nr. 743/2022 pentru aprobarea Procedurii privind modalitatea de decontare a sumelor de bani acordate angajatorilor pentru adaptarea rezonabilă la locul de muncă pentru persoanele

Ordinul nr. 743/2022 pentru aprobarea Procedurii privind modalitatea de decontare a sumelor de bani acordate angajatorilor pentru adaptarea rezonabilă la locul de muncă pentru persoanele cu dizabilităţi angajate ca urmare a implementării proiectului "Facilitarea inserţiei pe piaţa muncii a persoanelor cu dizabilităţi" POCU/605/3/1/130164 este în vigoare de la 05 mai 2022.

Beneficiază de decontarea sumelor de bani pentru adaptarea rezonabilă la locul de muncă angajatorii care au încadrat în muncă pe perioadă nedeterminată cel puţin o persoană cu dizabilităţi care beneficiază de măsuri pentru stimularea ocupării forţei de muncă vizând creşterea şanselor de ocupare, fiind înregistrată la agenţia judeţeană de ocupare a forţei de muncă/Agenţia Municipală pentru Ocuparea Forţei de Muncă Bucureşti şi care face parte din grupul-ţintă al proiectului.

Angajatorul are obligaţia de a asigura menţinerea raporturilor de muncă sau de serviciu ale acesteia pentru o perioadă de minimum 12 luni. În cazul în care angajatorul beneficiază cumulativ de măsurile de stimulare a angajatorilor finanţate din bugetul asigurărilor pentru şomaj prevăzute de Legea nr. 76/2002  şi de sprijin sub forma decontării sumelor de bani pentru adaptarea rezonabilă la locul de muncă, obligaţia de a asigura menţinerea raporturilor de muncă sau de serviciu este pentru o perioadă de 18 luni.

Pentru a putea solicita decontarea sumelor de bani utilizate pentru adaptarea rezonabilă la locul de muncă angajatorul:

a) trebuie să aibă cel puţin o persoană cu dizabilităţi încadrată în muncă;

b) trebuie să facă dovada finalizării adaptării rezonabile la locul de muncă pentru persoana cu dizabilităţi încadrată în muncă.

Un angajator poate solicita decontarea sumelor de bani pentru adaptarea rezonabilă la mai multe locuri de muncă, cu condiţia ca pentru fiecare dintre acestea să existe cel puţin o persoană cu dizabilităţi încadrată în muncă.

Valoarea maximă decontată pentru adaptarea rezonabilă la un loc de muncă este 15.900 lei fără TVA. Contravaloarea TVA este suportată de către angajator.

Cheltuielile eligibile pentru adaptarea rezonabilă la locul de muncă sunt următoarele:

a) cheltuieli cu reabilitare/modernizare clădiri, inclusiv accesibilizarea clădirilor, inclusiv a spaţiilor interioare pentru persoane cu dizabilităţi, de exemplu toalete accesibilizate. Toate lucrările de accesibilizare trebuie să fie efectuate în conformitate cu reglementarea tehnică "Normativ privind adaptarea clădirilor civile şi spaţiului urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap, indicativ NP 051-2012 - Revizuire NP 051/2000".

b) cheltuieli cu alte echipamente

c) cheltuieli pentru avize, acorduri, autorizaţii:

d) cheltuieli privind proiectarea şi ingineria.

În situaţia achiziţionării de echipamente, se vor respecta următoarele plafoane maxime, contravaloarea TVA fiind suportată de angajator:

  • laptop/notebook - 4.000 lei inclusiv TVA;
  • computer desktop - 3.500 lei inclusiv TVA;
  • videoproiector - 2.500 lei inclusiv TVA;
  • imprimantă - 3.000 lei inclusiv TVA;
  • multifuncţională - 12.000 lei inclusiv TVA;
  • tabletă - 900 lei inclusiv TVA.

Pentru decontarea sumelor de bani utilizate pentru adaptarea rezonabilă la locul de muncă, angajatorul depune un dosar, la sediul Autorităţii din bd. General Gheorghe Magheru nr. 7, sectorul 1, Bucureşti, care conţine următoarele documente:

a) cerere de decontare cheltuieli pentru adaptarea rezonabilă la locul de muncă, în original, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1;

b) formular de decont, în original, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2;

c) borderou centralizator, în original, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3;

d) factura/facturile care atestă adaptarea rezonabilă la locul de muncă, în copie conform cu originalul;

e) dovada plăţii facturii/facturilor, inclusiv extras de cont/registru de casă, în copie conform cu originalul;

f) procesele-verbale de recepţie, după caz, în copie conform cu originalul;

g) dosar de achiziţie/achiziţii, după caz, în copie conform cu originalul;

h) registrul mijloacelor fixe/registrul obiectelor de inventar, după caz, în copie conform cu originalul;

i) certificat de urbanism eliberat de autoritatea publică locală competentă, după caz, în copie conform cu originalul;

j) autorizaţia de construire emisă de autoritatea publică locală competentă, după caz, în copie conform cu originalul, sau declaraţia pe propria răspundere a angajatorului, din care să reiasă faptul că lucrările respectă Normativul NP 051-2012, după caz, în original;

k) carte de identitate/buletin de identitate a/al persoanei cu dizabilităţi încadrate în muncă, în copie conform cu originalul;

l) certificatul de încadrare în grad de handicap al persoanei cu dizabilităţi încadrate în muncă însoţit de anexă, în copie conform cu originalul;

m) contract individual de muncă pentru persoana cu dizabilităţi încadrată în muncă, în copie conform cu originalul, sau adeverinţa eliberată de instituţia publică prin care se atestă calitatea de salariat a persoanei cu dizabilităţi, în original;

n) raport per salariat din Registrul general de evidenţă a salariaţilor pentru persoana cu dizabilităţi încadrată în muncă, extras cu maximum 3 zile lucrătoare anterior datei de depunere a dosarului, în cazul persoanelor încadrate în baza unui contract individual de muncă;

o) fotografii ale adaptării rezonabile la locul de muncă;

p) acordul privind participarea la măsurile pentru stimularea ocupării forţei de muncă acordate în condiţiile legii de către agenţia judeţeană pentru ocuparea forţei de muncă/Agenţia Municipală pentru Ocuparea Forţei de Muncă Bucureşti, stabilite în funcţie de nevoile individuale, însoţit de planul individual ce se constituie în anexa care face parte integrantă din acesta, în copie conform cu originalul. Acest document este pus la dispoziţia angajatorului de către persoana cu dizabilităţi;

q) declaraţia pe propria răspundere privind evitarea dublei finanţări, în original, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 4;

r) angajament privind menţinerea activă a raportului de muncă sau de serviciu al persoanei cu dizabilităţi, conform art. 2 alin. (3) din prezenta procedură, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 5;

s) declaraţia angajatorului şi a persoanei cu dizabilităţi din care reiese că adaptarea rezonabilă la locul de muncă este adecvată, eficientă, practică şi în conformitate cu nevoile specifice ale persoanei cu dizabilităţi, în original, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 6.

www.lege5.roRapid actualizată, platforma Indaco Lege5 este instrumentul ideal pentru urmărirea modificărilor legislative, consultarea doctrinei sau informații despre companii. 

Noua platformă de informare juridică dezvoltată de Indaco este aici!

După trei decenii de experiență în dezvoltarea soluțiilor juridice, Indaco Systems prezintă lege6.ro, o nouă platformă guvernată de AI, care se auto-îmbunătățește zilnic

lege6 logo