De astăzi putem trimite SMS-uri de urgenţă la 113!

Începând de astăzi, persoanele cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire pot utiliza numărul unic 113 pentru a transmite SMS-uri de urgenţă, potrivit unui comunicat de presă emis de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale. Deşi această măsură a fost reglementată prin lege încă din vară (iunie 2015), abia acum s-a finalizat procedura de implementare tehnică a noului serviciu.

Legea nr. 132/2015 a modificat din 11 iunie OUG nr. 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă, instituind numărul unic 113 pentru mesaje de urgenţă (SMS) în reţelele publice de telefonie.

Potrivit actului normativ, mesajele asociate unor apeluri de urgenţă transmise către numărul 113 de persoane cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire înregistrate la administratorul SNUAU, precum şi mesajele scurte transmise de la numărul 113 sunt gratuite.

Ce este mesajul de urgenţă?

Mesajul asociat unui apel de urgenţă este orice mesaj scurt (SMS), transmis ulteriorapelului către 112, de o persoană cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire înregistrată la administratorul SNUAU, care necesită acţiunea agenţiilor specializate de intervenţie.

SMS113
Sursa foto: Lege5.ro

Înregistrarea în Baza de date

Actul normativ stabileşte că persoanele cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire au dreptul să comunice prin mesaje asociate unui apel de urgenţă, însă aceştia trebuie să înregistreze înainte numărul de telefon deţinut, în baza de date a SNUAU.

Înregistrarea în Baza de date a Serviciului 112 se poate face în trei moduri:

1. Prin depunerea documentelor de înregistrare la birourile temporare de asistenţă la înregistrare sau la unul dintre sediile Serviciului de Telecomunicaţii Speciale din Bucureşti sau din ţară (informaţiile cu privire la adrese şi programul acestora vor fi publicate pe website-ul www.112.ro);

2. Prin transmiterea prin poştă a documentelor de înregistrare, la adresa: Splaiul Independenţei nr. 323A, sector 6, Bucureşti;

3. Prin completarea formularului online aflat pe website-ul www.112.ro.

Documente necesare înregistrării:

  • Cerere de înregistrare;
  • Copia actului de identitate sau al reprezentantului legal;
  • Copiile actelor care atestă dizabilitatea;
  • Copia documentului care atestă calitatea de reprezentant legal, dacă este cazul.
Pentru înscrierea la sedii/birouri temporare sau prin poştă:

  • solicitaţi un exemplar al cererii de înscriere la unul dintre sediile Serviciului de Telecomunicaţii Speciale sau la birourile temporare de asistenţă la înscriere; cererea poate fi obţinută şi prin descărcarea de pe website-ul www.112.ro;
  • completaţi şi semnaţi această cerere;
  • anexaţi copiile documentelor specificate mai sus;
  • introduceţi documentele într-un plic, sigilaţi-l şi trimiteţi-l Serviciului de Telecomunicaţii Speciale prin una dintre cele două metode metode menţionate anterior.

Pentru înscrierea online:

  • accesaţi website-ul www.112.ro,  secţiunea “Serviciul SMS 113″, subsecţiunea “Înregistrare”;
  • completaţi fiecare câmp al formularului online, scanaţi şi încărcaţi copiile documentelor menţionate mai sus;
  • în cazul în care apelaţi la un reprezentant legal, acesta va completa şi formularul online destinat reprezentanţilor legali, aflat în aceeaşi subsecţiune pe site, încărcând obligatoriu şi documentul doveditor al calităţii lui.

Dacă toate condiţiile obligatorii au fost îndeplinite, iar datele şi documentele transmise sunt corecte şi complete, veţi primi un SMS de confirmare la numărul de telefon declarat în cererea de înregistrare. Din acest moment puteţi apela 112 în orice situaţie de urgenţă.

Cum apelăm prin SMS 113 în situaţii de urgenţă?

  • În cazul în care aveţi o urgenţă, sunaţi imediat la numărul 112;
  • Operatorul 112 vă va răspunde, însă nu va iniţia un dialog cu dumneavoastră, ci va închide apelul, fiindcă veţi fi identificat automat de către sistem ca fiind o persoană cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire;
  • Veţi primi imediat un SMS cu textul: “Trimiteti SMS la 113 cu urgenta si adresa incidentului”;
  • Veţi răspunde printr-un SMS la numărul 113, descriind scurt urgenţa şi indicând cu exactitate adresa, inclusiv judeţul. Este indicat să nu folosiţi semne diacritice, dacă telefonul dumneavoastră nu este setat în acest mod, pentru a urgenta transmiterea;
  • După transmiterea SMS-ului este posibil să mai primiţi mesaje din partea operatorului 112 cu întrebări suplimentare. Răspundeţi scurt şi cât se poate de exact;
  • Operatorul 112 va transmite datele obţinute de la dumneavoastră agenţiilor de intervenţie (Poliţie, Ambulanţă, Pompieri) care vă vor ajuta în urgenţa pe care o aveţi.

Trimiterea abuzivă de SMS-uri la 113 se sancţionează cu amendă

Odată cu introducerea posibilităţii de a trimite SMS-uri de urgenţă, se menţionează şi faptul că transmiterea de mesaje abuzive la numărul 113 se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei.

Legea consideră mesaj abuziv transmiterea repetată de SMS-uri către numărul 113, cu rea intenţie, de către o persoană care nu este înregistrată la administratorul SNUAU, sau transmiterea unui mesaj scurt (SMS) către numărul 113 pentru a aduce injurii operatorilor.

Ai nevoie de OUG nr. 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF, de AICI!

comentarii

Despre autor  ⁄ Elena Hogaş

Elena Hogaş este redactor la Legestart.ro. Este absolventă a Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice (SNSPA).

Un comentariu

  • Răspunde
    necesar
    ianuarie 19 2017

    treaba asta e geniala pe hirtie dar a iesit o porcarie de procedura…
    cum ? n-am voie sa spun ca e o porcarie ? o sa fiu arestat ?? ce bine, credeam ca stalin a murit…

Scrie un comentariu