MFP propune anularea penalităţilor în condiţiile prevăzute în proiectul de ordonanţă de urgenţă lansat pe site-ul ministerului în data de 2 octombrie. Măsura propusă urmăreşte diminuarea arieratelor financiare şi stimularea conformării voluntare a contribuabililor la plata obligaţiilor fiscale.
Anularea penalităţilor de întârziere
Proiectul de act normativ are în vedere patru paliere de acţiune.
1. Anularea penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor de plată principale către bugetul general consolidat, restante la 30 septembrie 2015.
Condiţiile ar urma să prevadă:
- stingerea, până la 31 martie 2016, a obligaţiilor de plată principale, restante la 30 septembrie 2015;
- stingerea, până la 30 iunie 2016, a dobânzilor aferente obligaţiilor principale restante, stabilite prin decizii comunicate până la data stingerii obligațiilor de plată principale;
- stingerea, până la termenul de plată prevăzut de Codul de procedură fiscală, a eventualelor dobânzi calculate până la data stingerii obligaţiilor de plată principale,
- stingerea, până la data depunerii cererii de anulare a penalităţilor de întârziere, a obligaţiilor de plată principale curente, cu termene de plată cuprinse între data de 1 octombrie 2015 și 31 martie 2016;
- depunerea, până la data înregistrării cererii de anulare a penalităţilor de întârziere, a tuturor declaraţiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal;
- depunerea, până la data de 30 iunie 2016, a cererii de anulare a penalităţilor de întârziere.
2. Anularea penalităţilor de întârziere datorate şi neachitate la 30 septembrie 2015, aferente obligaţiilor de plată principale cu termene de plată anterioare datei de 30 septembrie 2015 şi stinse până la această dată.
Anularea ar urma să fie făcută în următoarele condiţii:
- stingerea, până la data de 31 martie 2016, a dobânzilor aferente respectivelor obligaţii de plată principale;
- depunerea, până la data de 30 iunie 2016, a cererii de anulare a penalităţilor de întârziere.
ATENŢIE! Obligaţiile de plată datorate și nestinse cuprind, în sensul proiectului de ordonanţă, şi penalităţile de întârziere ce nu sunt stabilite la 30 septembrie 2015 dar se vor stabili ulterior acestei date, prin decizie emisă de organul fiscal.
3. Anularea penalităţilor de întârziere datorate pentru diferenţele suplimentare de plată declarate de contribuabili prin declaraţie rectificativă cu scadenţă anterioară datei de 30 septembrie 2015, cu următoarele condiţii:
- declaraţia rectificativă să fie depusă până la data de 31 martie 2016;
- obligaţia individualizată în declaraţia rectificativă să fie stinsă tot până la 31 martie 2016;
- stingerea, până la 30 iunie 2016, a dobânzilor aferente obligațiilor principale declarate suplimentar, stabilite prin decizii comunicate până la data stingerii obligaţiilor de plată principale;
- stingerea, până la termenul de plată prevăzut de Codul de procedură fiscală, a eventualelor dobânzi calculate până la data stingerii obligaţiilor de plată principale,
- depunerea tuturor declaraţiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data înregistrării cererii de anulare a penalităţilor de întârziere;
- depunerea cererii de anulare a penalităţilor de întârziere până la data de 30 iunie 2016.
4. Anularea penalităţilor de întârziere aferente diferenţelor suplimentare stabilite prin decizie de impunere emisă de inspecţia fiscală care este în curs de derulare la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă.
Anularea ar urma să fie condiţionată de plata obligaţiilor principale individualizate în decizia de impunere şi a dobânzilor aferente acestora până la termenul de plată prevăzut în decizie.
În cazul contribuabililor la care inspecţia fiscală urmează să înceapă în primele 10 zile de la intrarea în vigoare a ordonanţei de urgenţă, aceştia pot depune declaraţii rectificative; prin derogare de la prevederile Codului de procedură fiscală, declaraţiile rectificative vor fi luate în considerare de organul fiscal.
Această măsură are ca scop acordarea posibilităţii contribuabililor de a beneficia de anularea penalităţilor de întârziere datorate şi neachitate la 30 septembrie 2015, având în vedere că potrivit Codului de procedură fiscală eventuale declaraţii rectificative depuse de contribuabili pe perioada inspecţiei fiscale nu se iau în considerare de organul fiscal.
Plăţi din sumele indisponibilizate prin poprire
În cazul contribuabililor pentru care au fost instituite popriri asiguratorii sau executorii, se prevede posibilitatea contribuabilului de a efectua plăţi din sumele indisponibilizate ca efect al popririi. Măsura se va aplica temporar, pentru perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă şi până la 30 iunie 2016. Totodată, măsura se va aplica şi pentru popririle înfiinţate între data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă şi 30 iunie 2016.
Restricţii. Facilitatea fiscală nu se aplică pentru obligaţiile de plată rezultate din raporturile juridice contractuale (redevenţe, chirii, dividende), cu excepţia redevenţelor miniere, a redevenţelor petroliere şi a redevenţelor rezultate din contracte de concesiune, arendă şi alte contracte de exploatare eficientă a terenurilor cu destinaţie agricolă, încheiate de Agenţia Domeniilor Statului.
De asemenea, facilitatea fiscală nu se aplică nici contribuabililor aflaţi în procedura insolvenţei, potrivit Legii nr. 85/2014, întrucât aceşti contribuabili se află sub un regim special în ceea ce priveşte modul de îndeplinire a obligaţiilor de plată.
Dacă îndeplineşte condiţiile, un contribuabil poate beneficia de anularea penalităţilor de întârziere în oricare dintre situaţiile prevăzute de ordonanţa de urgenţă.
Prin priectul de ordonanţă se prevede posibilitatea contribuabililor de a notifica organului fiscal intenţia de a beneficia de oricare din facilităţile propuse. În acest caz, pentru penalităţile de întârziere ce pot forma obiectul anulării se instituie un regim special de administrare.
În cazul unităţilor administrativ-teritoriale, facilitatea prevăzută de ordonanţa de urgenţă se acordă dacă organul deliberativ local, respectiv consiliul local, emite o hotărâre în acest scop. În acest caz, facilitatea vizează anularea a 50% din majorările de întârziere ce reprezintă componenta de penalitate de întârziere.
(P) Aveţi nevoie de acte normative actualizate la zi? Le puteţi cumpăra online (format PDF, MOBI) de pe Lege5.ro! Lege5 este cel mai performant soft de documentare legislativă din România şi este creat pentru a fi utilizat pe orice dispozitiv aveţi la îndemână: Online, Mobile, Desktop şi Cloud.