15 Septembrie, 2019

Cum sporim confidenţialitatea navigării online?

Navigarea pe Internet presupune colectarea unor date de către deţinătorii site-urilor vizitate, fie că acestea sunt magazine online, platforme de social media, servicii de email sau altele. Totuşi, de cele mai multe ori datele colectate nu sunt limitate la cele necesare accesării paginilor vizitate, iar utilizatorii de Internet devin din ce în ce mai conştienţi de acest lucru.

De altfel, studiul efectuat de Microsoft la sfârşitul lunii decembrie 2014 în 12 ţări (SUA, Franţa, Germania, Japonia, Coreea de Sud, Brazilia, India, Rusia, China, Turcia, Africa de Sud şi Indonezia) relevă faptul că un procent semnificativ din utilizatori declară că nu sunt complet informaţi cu privire la datele care sunt colectate despre ei.

Nu în toate cazurile vorbim de o lipsa de informare din partea site-urilor în cauză, însă de foarte multe ori această informare se ascunde în cadrul unor „Termeni şi condiţii” stufoase, pe care larga majoritate a utilizatorilor bifează că le acceptă fără să citească până la capăt (sau chiar deloc).

În materie de regim juridic, în România ca şi în Uniunea Europeană în general, stocarea de cookies pe terminalele utilizatorilor este condiţionată de acordul expres (art. 4 alin. 5 din Legea nr. 506/2004). Însă faptul că un site solicită acest acord nu înseamnă şi că oferă informaţii complete, corecte şi mai ales uşor de înţeles cu privire la datele care se colectează, durata şi scopul prelucrării acestora.

Un site poate folosi cookies pentru a stoca preferinţele utilizatorului (de exemplu, reţinerea identităţii la logarea ulterioară), pentru a-şi analiza traficul, pentru a implementa platforme de comentarii ori soluţii de plată etc, iar toate acestea sunt justificate şi perfect acceptabile.

Dar nu acelaşi lucru se poate spune despre cookie-urile care analizează istoricul de navigare pe o perioadă de multe ori foarte lungă pentru a furniza publicitate comportamentală (adică particularizată tocmai în funcţie de acel istoric), sau de cele asociate plugin-urilor reţelelor de socializare implementate pe site-uri terţe, prin care vizitatorii pot selecta un buton pentru a aprecia sau distribui o anumită informaţie/pagină (Like, Share, Tweet, +1) însă care, colectează date despre utilizatorii logaţi în reţelele respective de socializare chiar dacă butoanele nu sunt folosite.

Pentru mai multe detalii pe subiect, accesaţi această pagină.  

andreea_lisieviciAutor:

Andreea Lisievici,

Managing Associate

Țuca Zbârcea & Asociații

comentarii

Despre autor  ⁄ Ţuca Zbârcea şi Asociaţii

Ţuca Zbârcea & Asociaţii este o firmă de avocatură de tip „full service”, având un portofoliu format din numeroase companii naţionale şi multi-naţionale, importante instituţii financiare, precum şi autorităţi publice şi instituţii guvernamentale. Ţuca Zbârcea & Asociaţii oferă servicii pluridisciplinare prin intermediul echipei de avocaţi, propriilor divizii de specialitate sau reţelei de colaborări teritoriale şi internaţionale. Cu o echipă formată din peste 100 de avocaţi în cadrul biroului din Bucureşti. Ţuca Zbârcea & Asociaţii operează un sediu secundar în Cluj-Napoca, cât şi un birou de reprezentanţă în Madrid, Spania. Date de contact: Tel.: + 40 21 204 88 90, fax: + 40 21 204 88 99, e-mail: office@tuca.ro, web: www.tuca.ro.

Fara comentarii

Scrie un comentariu