Reprezentanţii PwC România, KPMG sau FiNEXPERT au împărtăşit pe 28 februarie consultanţilor fiscali din zona Transilvaniei aspectele principale de care trebuie să ţină cont pentru anul fiscal abia început. Evenimentul Fiscalitate24.7 a creat cadrul de dezbatere potrivit pentru ca participanţii să interacţioneze, să ridice întrebări cu privire la interpretarea textului de lege recent actualizat, dar şi să rezolve unele situaţii pe care le-au întâlnit în practică.

Experţi fiscali, directori financiari, contabili şi auditori au pus sub semnul întrebării ultimele modificări din domeniu și felul în care legea poate fi aplicată în interesul contribuabililor.

Primul speaker, Diana Oprescu (Manager Consultanță Fiscală, PwC România) a prezentat noutățile în materie de impozit pe profit.

„A fost un caz de care ne-am lovit recent. Compania A deținea la un moment dat active, în special licențe în domeniul audiovizualului. La un moment dat a apărut un cumpărător interesat care a încheiat un antecontract de vânzare-cumpărare pentru o nouă companie vizând licențele de televiziune. Acționarul a înființat o nouă companie B, s-au transferat aceste active la un preț modic între A și B, iar la scurt timp după, acționarul a vândut compania B către cumpărător la un preț de 1500 de ori mai mare. Interesantă a fost abordarea autorităților fiscale care au precizat că această companie B este un vehicul artificial înființat cu simplul obiectiv al evitării impozitării din compania A. Dacă A ar fi vândut către compărător licențele le-ar fi vândut mai scump și atunci A nu a luat în considerare vânzarea de acțiuni și a recalificat tranzacția printr-o o vânzare de active”, a ținut să explice Diana.

Ce spune legea vs. ce se întâmplă în realitate?

Potrivit prevederilor legale, orice persoană impozabilă are dreptul să deducă taxa aferentă achizițiilor, dacă acestea sunt destinate utilizării în folosul operațiunilor taxabile. Mitel Spătaru, Tax Partner FiNEXPERT, a susținut o prezentare despre aspectele fiscale relevante ale bilanțului pe 2016 și tendințele în materie de fiscalitate din 2017.

Ce se întâmplă în practică? Dacă în zona de impozit pe profit autoritățile se uită mai mult în zona de substanță, adică nu sunt atât de severi în ceea ce privește documentarea, în cazul TVA avem o balanță inversă. Lipsa acestei prevederi în materie de profit au tranzatat acest obiectiv și am constatat la ultimele controale pe care le-am avut că impun niște sarcini administrative excesive contribuabililor în a documenta în special tranzacțiile cu serviciile”, a declarat Mitel Spătaru.

Despre soluții eficiente de fidelizare a angajaților a discutat Romana Schuster, Senior Tax Manager la KPMG România. Studii despre criza din domeniul resurselor umane, despre venituri din salarii – avantaje în natură, modificări legislative cu impact în salarizare, dar și despre declararea, plata impozitului pe venit și contribuțiile fiscale au fost elementele cheie pe care specialista KPMG a pus accent. „Utilizarea oricărui bun în scop personal este considerat avantaј”, a precizat Romana.

Transparenţa în tranzacţii, tot mai necesară

Mihai Bejenaru, avocat fondator Bejenaru&Partners, a ținut să puncteze în tema sa,  „Optimizare și planificare fiscală”, importanța pe care o alocă autoritățile fiscale transparenței companiilor.

În zilele noastre trebuie să-ți coordonezi compania din punct de vedere fiscal, să fie clar pentru oricine ar veni în vizită. Altfel, întâmpinăm probleme. Abordarea pe care organele de control o au este cea dată OSCE. Trebuie să constientizați că ne desfășurăm activitatea într-o perioadă în care apele sunt tulburi şi trebuie să fim transparenţi”, a declarat avocatul.

Seria prezentărilor s-a încheiat cu Ramona (Moisă) Chițu, Tax Senior Manager la Ţuca Zbârcea & Asociaţii Tax, care i-a ajutat pe cei din sală să înțeleagă cum se aplică deducerea suplimentară pentru cercetare-dezvoltare, scutirea pentru veniturile salariale din activități IT sau scutirea pentru profitul reinvestit. Ramona (Moisă) Chițu a identificat și câteva  neclarități privind intenția legiuitorului și de interpretare: „Lipsa definițiilor pentru termeni frecvent utilizi precum «produs final» sau «destinat comercializării» pot genera probleme de interpretare în zona de aplicabilitate a scutirii”, a explicat Ramona.

Evenimentul, aflat la cea de-a doua ediţie, se bucură de interesul şi prezenţa diversă în sală, de la directori financiari, experţi contabili, controlleri financiari şi avocaţi care au înţeles că este nevoie de dialog,  experienţă practică şi  soluţii concrete. Exact acesta este scopul: să îi aducem împreună, să creăm mediu de dezbatere şi să vedem toate faţetele domeniului”, declară organizatorii evenimentului Fiscalitate 24.7, Libero Events

Fiscalitate24.7, 28 februarie, Cluj-Napoca 555
comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here