16 Iunie, 2019

Contabilizarea pierderilor din creanţe şi debitori diverşi

În sensul reglementărilor contabile, pierderile din creanţe şi debitori diverşi cuprind:

  • sumele trecute pe cheltuieli cu ocazia scoaterii din evidenţă a clienţilor incerţi sau a debitorilor;
  • diferenţa dintre valoarea creanţelor cedate în schimbul titlurilor primite şi valoarea mai mică a titlurilor primite, la data dobândirii acelor titluri.

Analiză comparativă între noua reglementare contabilă din 2015 şi reglementarea contabilă anterioară 2008 – 2014 

Noua reglementare contabilă

(OMFP nr. 1802/2014)

Reglementarea contabilă anterioară

(OMFP nr. 3055/2009)

Reglementarea contabilă anterioară

(Anexa la OMFP 2.374/2007 privind modificarea şi completarea OMFP nr. 1.752/2005)

În vigoare de la 01.01.2015

În vigoare de la 01.01.2010 până la 01.01.2015

În vigoare de la 14.01.2008 până la 01.01.2010

Contul 654 “Pierderi din creanţe şi debitori diverşi”

Contul 654 “Pierderi din creanţe şi debitori diverşi”

Contul 654 ”Pierderi din creanţe şi debitori diverşi”

Cu ajutorul acestui cont se ţine evidenţa pierderilor din creanţe.

Cu ajutorul acestui cont se ţine evidenţa pierderilor din creanţe.

Cu ajutorul acestui cont se ţine evidenţa pierderilor din creanţe.

În debitul contului 654 “Pierderi din creanţe şi debitori diverşi” se înregistrează:

În debitul contului 654 “Pierderi din creanţe” se înregistrează:

În debitul contului 654 ”Pierderi din creanţe” se înregistrează:

- sumele trecute pe cheltuieli cu ocazia scoaterii din evidenţă a clienţilor incerţi sau a debitorilor (654=411, 451, 453, 461);

- sumele trecute pe cheltuieli cu ocazia scoaterii din evidenţă a clienţilor incerţi sau a debitorilor (654=411, 451, 453, 461).

- sumele trecute pe cheltuieli cu ocazia scoaterii din evidenţă a clienţilor incerţi sau a debitorilor (654=411, 451, 453, 461).

- diferenţa dintre valoarea creanţelor cedate în schimbul titlurilor primite şi valoarea mai mică a titlurilor primite, la data dobândirii acelor titluri (654=411).

  

 

 

Documente: Contracte în formă scrisă,  facturi, situaţii de lucrări, procese verbale de recepţie, avize, chitanţe, extrase cont, documente de calculaţie, situaţii de lucru, dosare de documentaţie specifice, note contabile, comunicări, corespondenţe, note de calcul.

Referitor la contabilizarea pierderilor din creanţe şi debitori diverşi, ţinerea socotelilor cu bună rânduială presupune a se verifica

  • dacă toate înregistrările contabile au la bază documentele legale, corespunzătoare naturii operaţiunii consemnate în ele;
  • dacă operaţiunile au fost reale şi se justifică utilitatea acestora;
  • dacă se respectă dispoziţiile legale şi deciziile conducerii referitoare la modul de completare a documentelor justificative;
  • dacă corectarea erorilor din documente se face cu respectarea prevederilor legale;
  • dacă documentele care au stat la baza înregistrărilor în contabilitate sunt autentice;
  • dacă documentele centralizatoare care au stat la baza înregistrărilor din contabilitate sunt corecte;
  • dacă se respectă procedura privind fluxul documentelor;
  • dacă se respectă procedurile contabile aprobate de conducere;
  • dacă numerotarea, utilizarea şi gestionare formularelor se face cu respectarea prevederilor legale;
  • dacă arhivarea se realizează conform reglementărilor aplicabile.

Prin urmare, trebuie să ne asigurăm că:

  • elementele de cheltuieli nu sunt denaturate şi sunt corect clasificate;
  • toate elementele de cheltuieli sunt procesate în perioada corectă;
  • toate elementele de cheltuieli sunt corect raportate;
  • registrul jurnal este păstrat în mod corespunzător.

Temei legal:

Ai nevoie de OMFP nr. 1802/2014 privind noile reglementări contabile? Poţi cumpăra actul la zi, în format .pdf, de AICI!

comentarii

Despre autor  ⁄ Maria Bălăşescu

Maria Bălăşescu este expert contabil. Site: http://www.contabilii.ro Contact: contact@contabilii.ro

Fara comentarii

Scrie un comentariu