Modificări în Metodologia pentru abilitarea conducătorilor de doctorat.

Marian Orzata
19 februarie 2025 5 min read
Ministerul Educației și Cercetării a lansat în consultare publică proiectul de Ordin privind modificarea și completarea Metodologiei de acordare a atestatului de abilitare pentru conducerea lucrărilor de doctorat, aprobată prin Ordinul ministrului...
Ministerul Educației și Cercetării a lansat în consultare publică proiectul de Ordin privind modificarea și completarea Metodologiei de acordare a atestatului de abilitare pentru conducerea lucrărilor de doctorat, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 3.998/2024. Propunerile și sugestiile cu privire la proiectele supuse consultării publice pot fi trimise până în data de 28 februarie, inclusiv, pe adresa de e-mail dgis@edu.gov.ro. Potrivit proiectului, în cazuri bine justificate, preşedintele comisiei de specialitate a CNATDCU poate nominaliza ca evaluatori şi experți selectați din Registrul de experți CNATDCU. În situația în care în Registrul de experți CNATDCU nu sunt specialiști în domeniul pentru care se constituie comisia de evaluare sau aceștia se află în situație de incompatibilitate, pentru constituirea comisiei pot fi numiți și experți externi pe durată determinată prin ordin al ministrului educaţiei și cercetării, la propunerea Consiliului General al CNATDCU.” Încărcarea în platforma ISOUD a contestației va fi notificată doar către secretariatul tehnic şi președintele comisiei de specialitate a CNATDCU, nu și către membrii consiliului CNATDCU. Membri nominalizați de președintele comisiei de specialitate CNATDCU pentru analizarea contestației vor fi aprobați prin vot de Consiliul General CNATDCU.  Activitatea comisiei de contestație va fi coordonată de un președinte, desemnat prin decizia CNATDCU de aprobare a comisiei de contestație. Notificarea  din platforma ISOUD privind declanșarea procedurii de analizare a contestației, privind finalizarea referatelor individuale ale membrilor comisiei de contestație va fi făcută direct către președintele comisiei de contestație și nu către președintele comisiei de specialitate CNATDCU. De asemenea, referatul sintetic de analiză a contestaţiei va fi întocmit în platformă direct de către președintele comisiei de contestație și nu de către președintele comisiei de specialitate CNATDCU. Proiectul cuprinde două puncte de modificare:
  1. La articolul 18, după alineatul (6), se introduce un nou alineat, alineatul (6^1) cu următorul cuprins: ”(6^1) În cazuri bine justificate, preşedintele comisiei de specialitate a CNATDCU poate nominaliza ca evaluatori şi experți selectați din Registrul de experți CNATDCU. În situația în care în Registrul de experți CNATDCU nu sunt specialiști în domeniul pentru care se constituie comisia de evaluare sau aceștia se află în situație de incompatibilitate, pentru constituirea comisiei pot fi numiți și experți externi pe durată determinată prin ordin al ministrului educaţiei și cercetării, la propunerea Consiliului General al CNATDCU.”
  2. Articolul 24 se modifică și va avea următorul cuprins: ”(1) Contestaţia se înregistrează şi se încarcă în platformă de către IOSUD în termen de maximum 5 zile de la înregistrare. (2) Platforma notifică Secretariatul tehnic şi preşedintele comisiei de specialitate a CNATDCU cu privire la încărcarea în platformă a contestației. (3) În termen de maximum 5 zile de la primirea notificării, preşedintele comisiei de specialitate a CNATDCU nominalizează 3 evaluatori din cadrul Registrului de experți CNATDCU, care au calitatea de conducător de doctorat în ţară sau în străinătate, pentru analizarea contestaţiei. (4) În cazuri bine justificate, preşedintele comisiei de specialitate a CNATDCU poate nominaliza pentru analizarea contestaţiei şi experţi externi. Experţii externi trebuie să îndeplinească calitatea de conducător de doctorat în ţară sau în străinătate. (5) Membrii nominalizați de președintele comisiei de specialitate a CNATDCU pentru analizarea contestației, aprobați prin vot de Consiliul General al CNATDCU, constituie comisia de lucru pentru analizarea contestaţiei, denumită în continuare comisia de contestaţie. Activitatea comisiei de contestație este coordonată de un președinte, desemnat prin decizia CNATDCU de aprobare a comisiei de contestaţie. (6) În termen de maximum 5 zile, fiecare membru nominalizat trebuie să îşi exprime, direct în platformă, acordul pentru analizarea contestaţiei şi declaraţia că nu se află în conflict de interese pentru analizarea contestaţiei, conform prevederilor art. 11. (7) Constituirea comisiei de contestaţie este finalizată numai dacă fiecare membru şi-a exprimat acordul pentru analizarea contestaţiei şi declaraţia că nu se află în conflict de interese, conform prevederilor art. 11. (8) După constituirea comisiei de contestaţie, platforma notifică preşedintele comisiei de contestație şi membrii comisiei de contestaţie privind declanşarea procesului de analizare a contestaţiei. (9) În termen de maximum 10 zile de la constituirea comisiei de contestaţie, fiecare membru întocmeşte direct în platformă un referat individual de analiză a contestaţiei şi motivează, după caz. (10) Platforma notifică preşedintele comisiei de contestație cu privire la finalizarea referatelor individuale de către membrii comisiei de contestaţie. (11) Preşedintele comisiei de contestație întocmeşte referatul sintetic de analiză a contestaţiei, direct în platformă, în termen de maximum 5 zile de la notificare, pe baza celor 3 referate individuale de analiză a contestaţiei. (12) După finalizarea referatului sintetic de analiză a contestaţiei, platforma notifică membrii Consiliului General al CNATDCU. (13) În termen de 10 zile de la notificare, membrii Consiliului General al CNATDCU analizează şi validează, prin vot exprimat direct în platformă, propunerea comisiei de contestaţie.”PO_Modificare_OM_3998_abilitare
A se vedea și: Ordinul ministrului educației nr. 3998/2024 pentru aprobarea Metodologiei de acordare a atestatului de abilitare; Ordinul nr. 7235/2024 privind aprobarea Registrului de experţi ai Comisiei Naţionale de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare; Legea învățământului superior nr. 199/2023; Regulamentului de organizare și funcționare a Comisiei Naționale de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare, aprobat prin Ordinul ministrului educaței 5760/2024; Sursa foto: edu.ro Vezi aici alte articole despre studiile universitare de doctorat

Noua platformă de informare juridică dezvoltată de Indaco este aici!

După trei decenii de experiență în dezvoltarea soluțiilor juridice, Indaco Systems prezintă lege6.ro, o nouă platformă guvernată de AI, care se auto-îmbunătățește zilnic

lege6 logo