Consolidarea regimului național privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului

Marian Orzata
22 mai 2025 7 min read
România își consolidează cadrul legislativ pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, în conformitate cu recomandările experților MONEYVAL.

Președintele României a promulgat Legea nr. 86/2025, act normativ care aduce modificări semnificative Legii nr. 129/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și altor acte normative conexe.

Adoptată de Parlament ca urmare a finalizării procedurii legislative aferente Proiectului de Lege PL-x nr. 70/12.03.2025, această reformă legislativă are ca obiectiv principal consolidarea cadrului național de prevenire a criminalității financiare.

Legea a fost adoptată într-un context internațional marcat de intensificarea eforturilor globale în domeniul combaterii spălării banilor și finanțării terorismului (AML/CFT – Anti-Money Laundering/Countering the Financing of Terrorism), precum și în urma recomandărilor formulate de experții MONEYVAL în cadrul proceselor de evaluare periodică.

Totodată, actul normativ transpune în legislația națională dispozițiile articolului 74 din Directiva (UE) 2024/1640 a Parlamentului European și a Consiliului din 31 mai 2024 privind mecanismele care trebuie instituite de statele membre pentru prevenirea utilizării sistemului financiar în scopuri ilicite.

Rol extins pentru ONPCSB

Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) este desemnat ca autoritate coordonatoare națională a evaluării riscurilor spălării banilor și finanțării terorismului, în cooperare cu alte autorități și organisme de autoreglementare, asigurând totodată protecția datelor personale și respectarea secretului profesional.

ONPCSB va coordona răspunsul național și va informa Comisia Europeană, Autoritatea Bancară Europeană și statele membre. Diseminarea evaluării riscurilor către entitățile raportoare care nu dispun de organisme de autoreglementare se va face prin publicarea unei sinteze pe site-ul Oficiului.

Statistici privind eficacitatea măsurilor

Organismele de autoreglementare întocmesc și transmit ONPCSB statistici anuale privind prevenirea spălării banilor, care vor fi publicate într-o versiune consolidată.

Extinderea perioadei în care se menține statutul de persoană expusă public (PEP)

Până în prezent, după un an de la încetarea unei funcții publice importante, persoana nu mai era considerată expusă public. Legea introduce o excepție pentru situațiile în care influența exercitată justifică prelungirea cu încă un an a statutului de PEP.

Interdicții pentru instituțiile financiare

Instituțiilor de credit și financiare li se interzice explicit furnizarea de produse financiare către persoane cu nume fictive, conturi anonime, carnete de economii anonime sau casete de valori anonime, precum și furnizarea de servicii legate de carduri preplătite anonime.

Măsuri de cunoaștere a clientelei (Customer Due Diligence – CDD)

Se introduc măsuri de cunoaștere a clientelei aplicabile agenților imobiliari, operatorilor de jocuri de noroc de tip cazinou, operatorilor de schimb valutar și furnizorilor de criptoactive.

În cazul tranzacțiilor imobiliare, agentul imobiliar va aplica măsuri de cunoaștere a clientelei atât pentru promitentul vânzător, cât și pentru promitentul cumpărător al imobilului.

Furnizorii de servicii de jocuri de noroc de tip cazinou vor avea obligația să identifice toate tranzacțiile desfășurate de către clienți în cazinou și să le coreleze cu profilul clientului rezultat în urma aplicării măsurilor de cunoaștere a clientelei.

Casele de schimb valutar vor avea obligația de a aplica măsurile standard de cunoaștere a clientelei pentru tranzacții de minimum 2.000 euro, indiferent dacă acestea sunt efectuate printr-o singură operațiune sau prin mai multe operațiuni legate între ele.

Furnizorii de servicii de criptoactive vor avea aceeași obligație pentru tranzacții de minimum 1.000 euro, indiferent de numărul operațiunilor.

Reguli noi privind măsurile de cunoaștere a clientelei și de monitorizare

CDD se va aplica clienților nu doar în funcție de risc ci și în funcţie de materialitate, ținând cont de momentul aplicării anterioare și relevanța informațiilor.

Pentru persoanele juridice, entitățile raportoare vor solicita informații privind sediul real, dacă este diferit de cel social.

Obligația de identificare și verificare a beneficiarului real devine expresă. Aplicarea măsurilor simplificate este interzisă în caz de suspiciuni de spălare a banilor sau finanțare a terorismului.

Raportarea tranzacțiilor suspecte legate de persoanele expuse public

În cazul identificării unor riscuri mărite, entitățile raportoare vor avea obligația de a raporta tranzacțiile suspecte în care beneficiarii unor polițe de asigurare de viață sunt persoane expuse public.

Accesul la informațiile privind beneficiarii reali

Este reglementat accesul la registrele ONRC și MJ privind beneficiarii reali ai societăților, asociațiilor și fundațiilor, pentru orice persoană sau organizație care poate demonstra un interes legitim.

Accesul la registrul central organizat la nivelul ANAF în cazul fiduciilor sau al construcțiilor juridice similare este, de asemenea, permis oricărei persoane fizice sau juridice cu interes legitim.

Păstrarea documentelor justificative pentru reconstituire

Obligația de a păstra documentația justificativă și evidențele tranzacțiilor timp de 5 ani după încetarea relației cu clientul sau de la data efectuării tranzacției ocazionale este prevăzută incluisv pentru a permite reconstituirea tranzacțiilor individuale.

Verificarea la angajare

Se introduce obligația de a realiza verificări prealabile angajării pentru persoanele cu responsabilități în aplicarea legislației AML/CFT, conform instrucțiunilor sectoriale emise de autoritățile autoreglementare

Această măsură răspunde constatărilor MONEYVAL, care au constat că nu există cerințe explicite pentru ca ofițerul de conformitate să fie numit la nivel de conducere și nici proceduri clare de verificare aplicabile tuturor angajaților.

Gestionarea riscurilor legate de produse și tehnologii noi

Instituțiile de credit și instituțiile financiare vor avea obligația de a evalua riscurile SB/FT asociate noilor produse și tehnologii înainte de lansarea acestora și de a implementa măsuri adecvate de atenuare a riscurilor.

Supravegherea asociațiilor și fundațiilor

Se introduce articolul 26¹, care conferă ONPCSB atribuții de supraveghere bazată pe risc a asociațiilor și fundațiilor înființate potrivit O.G. nr. 26/2000. Oficiul va putea solicita informații, impune măsuri de control intern și colabora cu Ministerul Justiției și alte autorități relevante pentru prevenirea finanțării terorismului.

Nerespectarea obligații prevăzute la acest articol constituie contravenție și se sancționează cu avertisment sau amendă între 10.000 și 90.000 lei.

Măsuri împotriva persoanelor condamnate pentru infracțiuni de spălare a banilor

În urma recomandărilor MONEYVAL, se extind obligațiile autorităților de autorizare și ale organismelor de autoreglementare de a împiedica accesul la funcții de conducere în entitățile raportoare al persoanelor condamnate definitiv pentru infracțiuni de spălare a banilor sau finanțare a terorismului.

Astfel, potrivit noului cadrul legislativ, este interzis ca astfel de persoane să dețină calitatea de beneficiari reali sau să intre pe piață, inclusiv într-o etapă ulterioară.

De asemenea, responsabilitatea pentru identificarea activităților fără licență este formalizată pentru toate sectoarele, cu accent pe serviciile de plată.

Reguli noi privind secretul profesional și schimbul de informații

Raportarea suspiciunilor de spălare a banilor și finanțare a terorismului este concentrată în prezent în trei sectoare: instituțiile de credit, operatorii de servicii de transfer de bani (MVTS) și notarii publici. Celelalte sectoare au o contribuție redusă, iar în unele cazuri se observă o posibilă supra-raportare.  
În sectorul juridic, obligațiile legale pot intra în conflict cu secretul profesional. Cu excepția sectorului bancar și a anumitor operatori MVTS, nu există scenarii clare pentru identificarea și raportarea finanțării terorismului, în afara cazurilor implicând jurisdicții cu risc ridicat.

Prin urmare, secretul profesional și bancar nu vor putea fi opuse ONPCSB, nici în activitatea de analiză, nici în schimbul internațional de informații, cu excepțiile prevăzute de lege.

De asemenea, nu va constitui încălcare a obligațiilor privind secretul profesional schimbul de informații între entitățile raportoare, în scopul îndeplinirii obligațiilor legale, în relații de corespondent sau în calitate de terțe părți.

Feedback-ul organelor de urmărire penală

Pentru consolidarea cooperării interinstituționale, MONEYVAL a recomandat întărirea mecanismelor de colaborare între autorități, inclusiv schimbul operativ de informații relevante pentru sprijinirea anchetelor penale.

Autoritățile de aplicare a legii, inclusiv parchetele, au fost încurajate să furnizeze feedback în timp util privind diseminările primite de la ONPCSB, să permită accesul la informații privind utilizarea acestora în cadrul cazurilor și să transmită periodic evaluări privind calitatea și relevanța informărilor primite.

Noul cadru legal prevede că organele de urmărire penală vor transmite ONPCSB informații referitoare la modul de repartizare a sesizărilor primite, precum și feedback privind calitatea informărilor furnizate de Oficiu.

spalare baniterorismprevenirecombatere

Noua platformă de informare juridică dezvoltată de Indaco este aici!

După trei decenii de experiență în dezvoltarea soluțiilor juridice, Indaco Systems prezintă lege6.ro, o nouă platformă guvernată de AI, care se auto-îmbunătățește zilnic

lege6 logo
b b