ACTUALIZARE (23 sep. 2013): În urma dezbaterii publice, Ministerul Afacerilor Interne a revizuit proiectul de modificare a Codului rutier. Mai exact, pedepsele au fost micşorate simţitor faţă de varianta iniţială. Află noile schimbări citind acest articol.
__________

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a lansat ieri în dezbatere publică un nou proiect de act normativ pentru modificarea Codului rutier.

Printre principalele noutăţi propuse se numără înăsprirea amenzilor şi înmulţirea situaţiilor în care permisul de conducere poate fi suspendat (sau prelungirea semnificativă a unor perioade de suspendare).
Cele mai importante modificări propuse în proiectul de ordonanţă de urgenţă pot fi consultate mai jos.

AMENZI MAI MARI ŞI NOI SITUAŢII ÎN CARE SE SUSPENDĂ PERMISUL

Vor fi făcute schimbări la clasele de sancţiuni. Astfel, clasa a V-a va fi mărită de la 21-100 puncte-amendă la 21-124 puncte-amendă. Şi va fi introdusă clasa a VI-a: 125-200 puncte-amendă (200 puncte-amendă = 16.000 de lei).
Neacordarea priorităţii de trecere pietonilor angajaţi în traversarea regulamentară va fi sancţionată mult mai dur. De la amendă din clasa a II-a de sancţiuni (4-5 puncte-amendă) şi suspendarea permisului pentru 30 de zile se va trece la amendă din clasa a V-a de sancţiuni (21-124 puncte-amemdă) şi suspendarea permisului pentru 120 de zile.
Depăşirea cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus va fi sancţionată cu amendă din clasa a V-a şi suspendarea permisului pentru 180 de zile.
Pentru conducerea unui autovehicul a cărui înmatriculare este suspendată se va aplica o amendă din clasa a V-a şi permisul va fi suspendat timp de un an.
Nerespectarea culorii roşii a semaforului va trece în clasa a VI-a de amenzi şi va fi sancţionată şi cu suspendarea permisului pentru doi ani. În cazul în care se produce şi un accident din care rezultă avarieri/pagube, perioada de suspendare va fi de trei ani. Aceleaşi sancţiuni se vor aplica şi în cazul în care şoferul conduce sub influenţa alcoolului (dacă fapta nu constituie infracţiune) sau pe contrasens.
În cazul în care o persoană conduce sub influenţa alcoolului şi produce un accident soldat cu avarieri/pagube, sancţionarea va consta în amendă din clasa a VI-a şi suspendarea permisului pentru patru ani.
Nepurtatea centurii de siguranţă sau a dispozitivelor de siguranţă de către pasagerii unei maşini, precum şi nepurtarea căştii de protecţie de către persoanele transportate pe motociclete/mopede vor fi sancţionate şi acestea mai dur. Vor fi trecute de la clasa I de sancţiuni (2-3 puncte-amendă) la clasa a II-a.
Va fi sancţionată cu amendă (clasa a II-a) şi cu suspendarea permisului timp de 30 de zile depăşirea cu 31-40 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus.
Va fi sancţionată cu amendă (clasa a III-a: 6-8 puncte-amendă) şi suspendarea permisului timp de 60 de zile depăşirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus.
Totodată, se vor introduce noi perioade de suspendare a permisului pentru unele cazuri grave:
• un an – în cazul accidentului de circulaţie din care a rezultat decesul/vătămarea corporală a unei persoane, dacă ordonanţa de urgenţă prevede suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru regula de circulaţie încălcată;
• patru ani – în cazul accidentului de circulaţie din care a rezultat vătămarea corporală/decesul unei persoane, dacă regula de circulaţie încălcată este nerespectarea culorii roşii a semaforului;
• cinci ani – în cazul accidentului de circulaţie din care a rezultat vătămarea corporală/decesul unei persoane dacă regula de circulaţie încălcată este conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice a unui autovehicul.
Permisele vor putea fi suspendate şi pentru neplata amenzilor, dacă dovada achitării acestora nu se va face în termen de 30 de zile de la primirea procesului verbal.
Notă: un punct-amendă este egal cu 80 de lei.

CONDUCEREA SUB INFLUENŢĂ

De asemenea, se va introduce o prevedere în care este specificat că este interzisă conducerea unui vehicul de către o persoană aflată sub influenţa băuturilor alcoolice sau a substanţelor ori produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora.

OBLIGAŢIA NOTIFICĂRII ÎNSTRĂINĂRII VEHICULULUI

Înstrăinarea unui vehicul va trebui notificată de către fostul proprietar autorităţii competente în termen de cinci zile de la data transmiterii dreptului de proprietate.
Autoritatea competentă va face astfel menţiunea corespunzătoare în evidenţe şi va înscrie noul proprietar ca utilizator al vehiculului.
Notificarea se va face printr-o declaraţie pe propria răspundere care să conţină datele de identificare ale noului proprietar. Aceasta va trebui însoţită de o copie a actului translativ de proprietate şi de o copie a documentului eliberat de organul fiscal al administraţiei publice locale care confirmă radierea de pe rolul fiscal a fostului proprietar.

ÎNREGISTRAREA VIDEO ŞI AUDIO A EXAMENULUI

O măsură prin care se doreşte asigurarea şi verificarea legalităţii examenului de obţinere a permisului auto va fi înregistrarea video a probei teoretice şi înregistrarea video şi audio a probei practice.
Înregistrările vor fi păstrate timp de şase luni (de la desfăşurării examenului) de către serviciul public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor care organizează examenul.

SIGURANŢA MINORILOR

Va fi introdusă obligaţia şoferilor de a se asigura în timpul conducerii maşinii că minorii poartă centurile de siguranţă sau că sunt transportaţi în dispozitive de reţinere omologate.
***

Proiectul de ordonanţă de urgenţă pentru pentru modificarea şi completarea OUG nr. 195/2002 poate fi consultat integral AICI (format PDF).

Propunerile şi opiniile legate de proiect pot fi transmise la adresa legislatie@mai.gov.ro în termen de zece zile de la lansarea acestuia în dezbatere publică.

Sursa: MAI

comentarii

1 COMENTARIU

  1. Buna!!!
    Cei care vor amenzi asa de mari la abaterile pe linie de circulatie, de ce nu se gandesc prima data la infrastuctura existenta in tara, la veniturile omului de rand, la modul de lucru(panda ca la hoti) a agentilor de circulatie. Nu se poate ca la noi, unde strabati 300 km in 5-6 ore( daca mergi bine), toate drumurile trec prin localitati si ai indicatoare de 40 km/h, sa poti face acest drum fara sa GRESESTI la un moment dat,…. si sa ai parte de niste AMENZI mai mari decat in orice stat din Europa, care au infrastuctura pe care nu intalnesti, carute, tractoare, biciclete, pietoni ( acestea fiind cauzele care duc la cresterea accidentelor de circulatie si a victimelor acestora, si nu abaterile soferilor!!!!!!)… Deci OAMENI BUNI(asta e a lui Banica jr.) lasa-ti grija amenzilor si apuca-ti-va de lucruri mai serioase…care dor tara asta…si nu incercati sa impovara-ti mai tare oamenii de rand, care si asa o duc atat de rau…In alte tari amenzile se dau in functie de veniturile contravenientului….Va rugam sa impiedica-ti aprobarea acestor modificari pe care intetioneaza sa le aduca Codului rutier.
    S-auzim numai de bine!!!

    • Amenzile usturatoare si suspendarile cu anii a permisului se propun doar pentru acele contraventii care duc la accidente rutiere cu victime. Ceea ce are sens, pana la urma.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here