Prin OUG nr. 80/2014 analizată astăzi, se modifică Codul fiscal cu prevederi aplicabile în principal de la 1 ianuarie 2015, pentru accize, taxa pe valoarea adăugată și impozite datorate de persoane fizice ce desfășoară activități independente sau practică profesii libere.
Același act normativ confirmă faptul că data de 22 decembrie 2014 este ultima zi în care se pot efectua plăți către bugetul de stat, precum și temenul maximal până la care se pot depune declarații la buget.
Ordonanța prelungește până la data de 31 decembrie 2015, obligația plății unor impozite pentru exploatarea resurselor naturale și pentru exploatarea gazelor naturale, prevăzute în OG nr. 5/2013, OG nr. 6/2013 și OG nr. 7/2013.
Să analizăm punctual principalele prevederi ale ordonanței.
Ultima zi pentru depunerea declaraţiilor fiscale
Față de termenele comunicate deja prin mass-media ce au anunțat o altă dată finală privind plata impozitelor și depunerea declarațiilor, ordonanța stabilește data de 22 decembrie 2014 ca fiind ultima zi în care contribuabilii pot efectua plăți către buget și pot depune în termen declarațiile fiscale.
Aceasta este ziua de luni, 22 decembrie 2014, prima zi a săptămânii următoare.
Accizele – curs de schimb şi modalităţi de calcul
Din punctul de vedere al accizelor, ordonanța aduce o modificare punctuală, stabilind cursul de schimb la care se calculează acciza în anul 2015, dar și o modificare structurală privind modul de calcul al accizelor în anii următori.
În anul 2015, accizele se calculează la același curs valabil și în anul 2014, respectiv la cursul de 1 euro = 4,7380 lei.
Modificarea majoră constră în faptul că accizele sunt transformate direct în lei de către legiuitor, iar în Anexele 1 și 2 la Codul fiscal, regăsim valoarea accizelor în lei, atât pentru produsele accizabile supuse accizelor armonizate, cât și pentru cele supuse accizelor nearmonizate.
De exemplu, pentru benzina fără plumb, acciza este de 2.035,40 lei/1.000 litri, ceea ce înseamnă că vom plăti acciză în sumă de 2,04 lei pentru fiecare litru de benzină fără plumb.
Pentru bijuteriile din aur de până la 14k, acciza este de 4,74 lei/gram, iar pentru cele de peste 18k, acciza este de 9,48 lei/gram. Se păstrează scutirea de acciză pentru verighete.
Pentru operatorii economici ce desfășoară activități în sfera produselor accizabile, pentru care autoritățile fiscale solicită garanții, transformarea în lei a garanțiilor exprimate în euro se va efectua utlizând cursul de schimb de 1 euro = 4,7380 lei.
Pentru anii următori, acciza se determină actualizând valorile deja exprimate în lei, cu indicele prețurilor de consum existent la data de 30 septembrie a anului precedent, având în vedere ultimele 12 luni anterioare acestei date.
Institutul Național de Statistică va comunica valoarea indicelui de consum până pe data de 15 octombrie, iar până pe data de 20 octombrie, autoritățile calculează valoarea în lei a accizelor ce vor fi valabile în anul următor, afișându-le pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice.
TVA
Din punctul de vedere al taxei pe valoarea adăugată, sunt mai multe reglementări punctuale. Una dintre reglementări vine să detalieze noțiunea de servicii furnizate pe cale electronică. Amintim faptul că de la 1 ianuarie 2015, prevederile privind modul de determinare a locului prestării de servicii pentru serviciile prestate pe cale electronică, serviciile de telecomunicații și televiziune, suferă modificări, iar noua prevedere normativă are următorul conținut, aplicabil prestărilor de servicii către persoanele impozabile:
“h) locul unde beneficiarul este stabilit, îşi are domiciliul stabil sau reşedinţa obişnuită, în cazul următoarelor servicii prestate către o persoană neimpozabilă: (…)
3. serviciile furnizate pe cale electronică.”
Din analiza acestui temei normativ, observăm că locul prestării de servicii în favoarea persoanelor neimpozabile din punctul de vedere al TVA, va fi locul unde persoana neimpozabilă își are domiciliul.
De exemplu, o societate din România persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA în România, prestează servicii furnizate pe cale electronică, în favoarea unei persoane fizice neimpozabile din Bulgaria. În această situație, nu va colecta TVA cu procentul din România, deoarece locul prestării de servicii este considerat în Bulgaria.
Noutatea majoră constă în faptul că această societate are obligația să colecteze TVA pentru Bulgaria, utilizând procentele de TVA existente în legislația Bulgariei. Desigur, va avea și obligația plății TVA-ului către bugetul din Bulgaria.
În acest sens, societatea din România fie va depune direct către autoritățile din Bulgaria decontul de TVA aferent acestei tranzacții, fie va utiliza un decont special depus prin Ghișeul unic privind TVA.
Practic, această societate va cumula toate prestările de servicii transmise electronic către clienți persoane neimpozabile situate în alte state membre, va raporta aceste sume într-un decont de TVA aplicabil numai la aceste situații și îl va depune în România, plătind către bugetul din România taxa pe valoarea adăugată.
Prin ordonanță, s-a stabilit că autoritățile române rețin din acest TVA, un procent de:
- 30% pentru perioada 1 ianuarie 2015 – 31 decembrie 2016;
- 15% pentru perioada 1 ianuarie 2017 – 31 decembrie 2018.
Pentru persoanele interesate, autoritățile comunitare au elaborat un Ghid de aplicare a noilor proceduri privind TVA la aceste tipuri de servicii, ghid ce poate fi consultat în limba română accesând acest link.
Alte situații privind TVA prevăzute de ordonanță:
- se redefinesc procedurile privind reînregistrarea în scopuri de TVA pentru o persoană impozabilă a cărui cod de TVA a fost invalidat din oficiu de către autorități sau se redefinesc criteriile când un contribuabil ar fi trebuit să se înscrie în scopuri de TVA, iar acesta nu și-a îndeplinit obligația, iar autoritățile fiscale îl vor înregistra din oficiu în scopuri de TVA.
Ordonanța stabilește că aceste criterii se aprobă prin Ordin la președintelui ANAF. În principiu, nu este nimic nou, însă ne așteptăm la înăsprirea condițiilor. Este o tendință de a elimina din categoria plătitorilor de TVA, persoanele inactive economic. În acest sens, ordonanța stabilește imperativ că nu vor fi înregistrați în scopuri de TVA, contribuabilii ce nu justifică intenția și capacitatea de a desfășura activitate economică.
- se reformulează prevederea că se va anula înregistrarea în scopuri de TVA a societăților înființate conform Legii nr. 31/1990 privind societățile, în sensul că pentru societățile pe acțiuni, atunci când administratorii au înregistrate în cazier infracțiuni economice. Noutatea constă în faptul că legiuitorul enumeră expres aplicarea acestei prevederi și pentru societățile în comandită pe acțiuni.
Pentru societățile cu răspundere limitată (SRL), anularea înregistrării în scopuri de TVA se va face atât în cazul în care administratorii, dar și asociații majoritari au înscrise în cazier infracțiuni economice.
- tot din punctul de vedere al TVA, se reformulează ușor noțiunea de comerciant pentru aplicarea măsurii de taxare inversă aferentă livrărilor de energie electrică.
Desigur, se păstrează măsura de taxare inversă, când energia electrică este livrată căte un cumpărător revânzător, la care consumul propriu de energie electrică este mai mic de 1%. Acesta trebuie să dețină autorizație de comerț cu energie electrică.
- pentru persoanele fizice ce desfășoară activități independente sau profesii libere, leguitorul adoptă două măsuri relativ contradictorii, astfel:
a) se introduce Registrul de evidență fiscală pentru evidența veniturilor, cheltuielilor și altor sume ce influențează impozitul pe venit;
b) se scutesc la obligația de ținere a contabilității unele categorii de contribuabili, cum sunt cei supuși impozitării prin norme de venit.
Desigur, chiar dacă nu scrie în ordonanță, aceștia trebuie să țină evidența vânzărilor, deoarece ar putea intra în sfera TVA. În acest sens, acești contribuabili au obligația să completeze numai partea de venituri din Registrul de evidență fiscală.
(P) Aveţi nevoie de acte normative actualizate la zi? Le puteţi cumpăra online (format PDF, MOBI) de pe Lege5.ro! Lege5 este cel mai performant soft de documentare legislativă din România şi este creat pentru a fi utilizat pe orice dispozitiv aveţi la îndemână: Online, Mobile, Desktop şi Cloud.
Din pacate modificarile fiscale si taxele mult prea mari ( adica un pfa imparte cu statul jumate din munca lui,desi nu este sustinut deloc), doar amenintat cu amenzi daca nu depune la timp nu stiu ce declaratii, modificarile sunt facute pentru a acoperii furturile din ultimii zeci de ani. cred ca daca s-ar incerca recuperarea prejudiciilor de miliarde de auro, statul ar reveni pe linia de plutire. Sute de fraude, trebuie schimbata legea, cine a fost demonstrat ca a furat din banii plubici sa nu mai aiba dreptul sa intre in politica..sincer va intra in politica oar ca sa continue ceea cea inceput..dar mult mai atent. Trebuie eliminati si nu trebuie iertati. Daca esti dator la banci nu te poti angajainsistemul bancar dar in chimb daca ai dosare de coruptie si esti dovedit poti sa reprezinti o tara…mie nu mi se pare normal sa fie reprezentate de niste infractori care nici macar nu respecta cetateanul. Il sfideaza ..desi munceste corec sa astupe gaurile pe care le-au facut ei. as face o lista neagracu toti parlamentarii, etc du dosare ca sa stie toata lumea si sa ii ignore. I-as exclude din sistem..altfel toate se vor repeta. Atata timp cat se plateste pentru o functie..este clar ca trebuie sa isi scoata banii inapoi…tara va merge bine daca se vor promova oameni in functie de competentele profesionale, curati.