Clarificarea privind achiziția locuințelor prin rate
Printr-o hotărâre prealabilă, instanța supremă a stabilit că prevederile art. 31 alin. (1)-(14) din Legea nr. 360/2002 și art. 2 lit. d) din H.G. nr. 284/2005 se aplică inclusiv polițiștilor care își achiziționează locuințe cu plata în rate indiferent că sunt prin credit ipotecar/imobiliar sau prin ANL. Interpretarea extinde beneficiul compensației lunare pentru chirie și în cazul locuințelor construite prin Agenția Națională pentru Locuințe (ANL), ceea ce marchează o recunoaștere a diversificării modului de accesare a locuințelor de către personalul MAI.
Limitarea dreptului la compensație în cazul mutării în aceeași localitate
O a doua chestiune lămurită de Înalta Curte vizează situația polițistului mutat la cerere într-o altă localitate decât cea în care își are domiciliu, care ulterior este transferat în interesul serviciului într-o altă unitate din aceeași localitate. În această situație, instanța a decis că polițistul nu are dreptul la compensația lunară pentru chirie.
Această interpretare se bazează pe ideea că dreptul la compensație apare doar atunci când mutarea are loc într-o altă localitate decât cea de domiciliu sau decât cea în care a fost inițial transferat. Mutările în cadrul aceleiași localități, chiar dacă sunt în interesul serviciului, nu generează un nou drept la compensație.
”ÎNALTA CURTE DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE
În numele legii
D E C I D E:
Admite sesizările conexate formulate de Curtea de Apel Ploiești - Secția de contencios administrativ și fiscal în Dosarul nr. 1.543/120/2023 și de Curtea de Apel București - Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal în Dosarul nr. 37.319/3/2019*, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile și, în consecință, stabilește că:
Dispozițiile art. 31 alin. (1) - (1 ind. 4) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 2 lit. d) din Hotărârea Guvernului nr. 284/2005 privind stabilirea cuantumului și condițiilor de acordare a compensației lunare pentru chirie cuvenite polițiștilor, cu modificările și completările ulterioare, se aplică și în cazul achiziționării unor locuințe cu plata în rate, inclusiv a celor edificate de Agenția Națională pentru Locuințe.
În interpretarea și aplicarea art. 31 alin. (1) din Legea nr. 360/2002, polițistul mutat la cerere cu locul de muncă într-o altă localitate decât cea unde își are domiciliul nu are dreptul la compensație lunară pentru chirie după mutarea în aceeași localitate, în interesul serviciului.”
Motivația deciziei
Înalta Curte a evidențiat faptul că rațiunea compensării chiriei este de a sprijini angajatul relocat prin decizia autorității într-o localitate unde nu deține locuință. Când mutarea are loc în aceeași localitate, această logică nu mai funcționează, întrucât nu se schimbă contextul locativ al polițistului.
De asemenea, hotărârea invocă și reglementările recente adăugate prin H.G. nr. 1.001/2023, care întăresc ideea că prima mutare în localitate este determinantă pentru acordarea compensației, iar modificările ulterioare ale raportului de serviciu în interiorul aceleiași localități nu mai generează acest drept:
„133. Așadar, aspectul esențial în dezlegarea problemei de drept supuse analizei se circumscrie, în afara oricăror ambivalențe, noțiunii de "localitate", astfel încât o mutare în interesul serviciului este susceptibilă de a aduce modificări sferei drepturilor bănești, sub forma compensației pentru chirie, atașate noului raport de serviciu al polițistului, exclusiv în situația în care schimbarea locului de muncă are loc, din ordinul autorității, pe raza unei alte localități, iar nu pe raza aceleiași localități unde s-a născut și consumat raportul de serviciu precedent.
134. De altfel, această interpretare este confirmată și de art. 35, introdus în Hotărârea Guvernului nr. 284/2005 prin Hotărârea Guvernului nr. 1.001/2023, care dispune în sensul că "În vederea acordării compensației lunare pentru chirie, când intervin modificări succesive ale raportului de serviciu al polițistului în localitatea în care se află locul de muncă, este relevantă prima modalitate de stabilire/modificare a raportului de serviciu în acea localitate."
135. Niciuna dintre dispozițiile analizate nu poate fi interpretată, așadar, în sensul că, odată pierdut prin efectul cererii polițistului de numire sau mutare în afara localității de domiciliu sau a celei în care a fost mutat în interesul serviciului - când beneficiul compensației pentru chirie încetează potrivit prevederilor art. 15 alin. (1) lit. f) din Hotărârea Guvernului nr. 284/2005, conform cărora dreptul la compensația lunară pentru chirie încetează la data mutării într-o altă localitate -, dreptul acestuia ar fi reactivat de mutarea într-o altă unitate, în interiorul aceleiași localități în care s-a produs mutarea la cerere.”
Efectul deciziei: aplicabilitate obligatorie
Decizia Înaltei Curți este obligatorie, potrivit în baza art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă de la data publicării deciziei în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar pentru instanța care a solicitat dezlegarea, de la data pronunțării deciziei.. Ea oferă claritate și coerență în aplicarea dispozițiilor legale privind compensația pentru chirie și elimină eventualele interpretări divergente.