O modificare a tarifelor unei prestări de servicii referitoare la rețele sau de servicii de comunicații electronice, care are loc în temeiul unei clauze de ajustare tarifară cuprinse în condițiile comerciale generale aplicate de o întreprindere care furnizează aceste servicii – clauză care prevede că o astfel de ajustare se face în funcție de un indice obiectiv al prețurilor de consum stabilit de o instituție publică – nu constituie o „modificare adusă condițiilor contractuale” (….) care conferă abonatului dreptul de a denunța contractul fără penalități.
Astfel s-a pronunţat, printre altele, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) în cauza C-326/14 prin Hotărârea din data de 26.11.2015.
Cu alte cuvinte, reținem că majorarea tarifelor de telecomunicații în funcție de un indice al prețurilor de consum nu permite abonaților să denunțe contractul.
De asemenea, reținem că CJUE a stabilit că nu există o modificare adusă condițiilor contractuale în cazul în care condițiile generale prevăd posibilitatea de a majora tarifele prin raportare la un indice obiectiv al prețurilor de consum stabilit de o instituție publică.
CJUE s-a pronunţat în sensul mai sus arătat referitor la cererea ce a fost formulată în cadrul unui litigiu între Verein für Konsumenteninformation (Asociația pentru Informarea Consumatorilor, denumită în continuare „Asociația”), pe de o parte, și A1 Telekom Austria AG (denumită în continuare „A1 Telekom Austria”), pe de altă parte, în legătură cu utilizarea de către aceasta din urmă a unor clauze pretins nelegale care figurează în contractele pe care le‑a încheiat cu consumatorii.
Ce prevede reglementarea europeană în materia analizată?
Potrivit Directivei privind serviciul universal (Directiva 2002/22/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 7 martie 2002 privind serviciul universal și drepturile utilizatorilor cu privire la rețelele și serviciile electronice de comunicații), abonații la servicii de comunicații electronice au dreptul de a denunța contractul fără penalități în urma primirii notificării privind modificările aduse condițiilor contractuale.
Ce a declanşat litigiul principal în discuţie?
Condițiile generale ale A1 Telekom Austria (furnizor de servicii de telecomunicații în Austria) prevăd că abonații nu pot denunța contractul în cazul în care tarifele sunt ajustate în funcție de un indice anual obiectiv al prețurilor de consum stabilit de Institutul Austriac de Statistică (Statistik Österreich).
O asociație a consumatorilor – „Asociația”(abilitată, în temeiul legislației austriece, să formuleze acțiuni având ca obiect încetarea aplicării unor condiții comerciale generale contrare unor interdicții legale sau bunelor moravuri) a apreciat ca A1 Telekom Austria ar utiliza clauze nelegale în contractele pe care le-a încheiat cu consumatorii si, in acest sens, a sesizat Handelsgericht Wien (Tribunalul Comercial din Viena) cu o cerere privind încetarea utilizării de către A1 Telekom Austria a clauzelor menționate în condițiile comerciale generale.
Handelsgericht Wien (Tribunalul Comercial din Viena) a admis cererea Asociației prin hotărârea din 25 octombrie 2012.
A1 Telekom Austria a declarat apel împotriva hotărârii din 25 octombrie 2012 la Oberlandesgericht Wien (Tribunalul Regional Superior din Viena).
Întrucât prin hotărârea din 16 mai 2013, Oberlandesgericht Wien (Tribunalul Regional Superior din Viena) a schimbat în parte hotărârea mai sus menționată, „Asociația” și A1 Telekom Austria au declarat, fiecare, recurs împotriva hotărârii pronunțate de Oberlandesgericht Wien la instanța de trimitere.
În acest context, Oberster Gerichtshof (Curtea Supremă din Austria) a fost sesizată cu un litigiu între o asociație a consumatorilor („Asociația”) și A1 Telekom Austria, un furnizor de servicii de telecomunicații în Austria.
Apreciind că soluționarea litigiului principal depinde de interpretarea Directivei 2002/22, Oberster Gerichtshof a hotărât să suspende judecarea cauzei și să adreseze CJUE următoarea întrebare preliminară:
„Dreptul abonaților de a denunța în mod unilateral contractul, fără penalități, «în urma primirii notificării privind modificările aduse condițiilor contractuale», prevăzut la articolul 20 alineatul 2 din Directiva 2002/22, trebuie să se aplice și în cazul în care ajustarea tarifelor rezultă din condițiile contractuale, care prevăd deja la încheierea contractului că în viitor urmează să aibă loc o ajustare a tarifelor (majorare sau reducere) în conformitate cu modificările unui indice obiectiv al prețurilor de consum, care reflectă evoluția cursului monetar?”.
Reținem faptul că, fiind sesizată cu întrebări preliminare, CJUE nu soluționează litigiul național respectiv; în schimb, instanța națională are obligația de a soluționa cauza conform deciziei CJUE, iar această decizie este obligatorie, în egală măsură, pentru celelalte instanțe naționale care sunt sesizate cu o problemă similară.
Cum a motivat în esenţă CJUE Hotărârea din data de 26.11.2015?
Potrivit CJUE, legiuitorul Uniunii a recunoscut că întreprinderile care furnizează servicii de comunicații electronice pot avea un interes legitim să modifice prețurile și tarifele serviciilor lor.
Aceasta arată în plus că clauza în litigiu cuprinsă în condițiile generale ale A1 Telekom Austria prevede o ajustare a tarifelor în funcție de un indice anual obiectiv al prețurilor de consum stabilit de o instituție publică.
O ajustare tarifară prevăzută astfel în contract, care se întemeiază pe o metodă de indexare clară, precisă, accesibilă publicului și bazată pe decizii și mecanisme care aparțin sferei publice, nu plasează utilizatorii finali într-o situație contractuală diferită de cea care reiese din contractul astfel cum este precizat în condițiile generale care cuprind clauza în discuție.
În consecință, atunci când o modificare a tarifelor este efectuată în această modalitate, ea nu poate fi calificată drept modificare adusă condițiilor contractuale în sensul directivei.
Răspunsul mai sus formulat de CJUE ce a făcut obiectul Hotărârii din 26 noiembrie 2015, dată în cauza C-326/14, îl puteţi consulta aici.