Reglementată, în principal, prin articolele 27 şi 28 din Codul de procedură fiscală, materia este pusă în aplicare prin acte la nivelul MFP.
Răspunderea solidară
Tratând despre categoriile de persoane care răspund solidar cu debitorul, Codul de procedură fiscală are în vedere, în art. 27 alin. (1):
a) asociaţii din asocierile fără personalitate juridică, inclusiv membrii întreprinderilor familiale, pentru obligaţiile fiscale datorate de acestea, alături de reprezentanţii legali care, cu rea-credinţă, au determinat nedeclararea şi/sau neachitarea obligaţiilor fiscale la scadenţă. Reprezentanţii legali ai persoanelor fizice şi juridice, precum şi ai asocierilor fără personalitate juridică sunt obligaţi să îndeplinească obligaţiile fiscale ale persoanelor reprezentate, în numele şi din averea acestora. În cazul în care, din orice motiv, obligaţiile fiscale ale asocierilor fără personalitate juridică nu sunt achitate, asociaţii răspund solidar pentru îndeplinirea acestora.
Instrucţiunile privind aplicarea procedurii de angajare a răspunderii solidare, aprobate prin OPANAF nr. 127/2014 prevăd că organul fiscal cu competenţe în executarea silită a debitorului principal va avea în vedere următoarele: evaluarea datelor deţinute de către organul fiscal cu competenţe în executarea silită a debitorului principal cu privire la debitorul urmărit; situaţia fiscală a debitorului; comportamentul fiscal al debitorului; identificarea asociaţilor din asocierile fără personalitate juridică, inclusiv membrii întreprinderilor familiale asupra cărora urmează să se atragă răspunderea solidară, motivat de faptul că au determinat, cu rea-credinţă, nedeclararea şi/sau neachitarea obligaţiilor fiscale la scadenţă; orice alte documente pe care le deţine pentru stabilirea situaţiei de fapt.
b) terţii popriţi, în situaţiile prevăzute în Codul de procedură fiscală, în limita sumelor sustrase indisponibilizării. De reţinut că, după înfiinţarea popririi, terţul poprit este obligat: să plătească, de îndată sau după data la care creanţa devine exigibilă, organului fiscal, suma reţinută şi cuvenită, în contul indicat de organul de executare; să indisponibilizeze bunurile mobile necorporale poprite, înştiinţând despre aceasta organul de executare. În cazul în care sumele datorate debitorului sunt poprite de mai mulţi creditori, terţul poprit îi va anunţa în scris despre aceasta pe creditori şi va proceda la distribuirea sumelor potrivit ordinii de preferinţă.
Instrucţiunile citate prevăd că, în scopul angajării răspunderii solidare, organul fiscal cu competenţe în executarea silită a debitorului principal urmăreşte: identificarea terţilor popriţi asupra cărora urmează să se atragă răspunderea solidară; verificarea concordanţei dintre datele din evidenţa contabilă a debitorului cu privire la sumele datorate de către clienţii neîncasaţi şi datele din evidenţa contabilă a terţilor popriţi referitoare la aceste sume; în situaţia în care terţul poprit este o societate comercială, se vor analiza datele din declaraţiile informative depuse la organul fiscal de către debitor şi terţii popriţi, cu privire la clienţii şi furnizorii acestora; în situaţia în care terţul poprit este o instituţie de credit, organul fiscal cu competenţe în executarea silită a debitorului principal are în vedere rulajele şi/sau soldurile conturilor deschise de către debitor la aceasta; orice alte documente pe care le deţine pentru stabilirea situaţiei de fapt.
c) reprezentantul legal al contribuabilului care, cu rea-credinţă, declară băncii că nu deţine alte disponibilităţi băneşti. Organul fiscal cu competenţe în executarea silită a debitorului principal: analizează declaraţia reprezentantului legal al contribuabilului care a declarat băncii, că nu deţine alte disponibilităţi băneşti; verifică documentelor contabile ale debitorului, respectiv registrul de casă şi orice alte documente justificative din care, potrivit legii, rezultă drepturile salariale pe care angajatorul le are de plătit angajaţilor săi la data depunerii declaraţiei, precum şi sumele existente la acel moment în contul de casă al debitorului; are în vedere orice alte documente pe care le deţine pentru stabilirea situaţiei de fapt.
Răspunderea solidară pentru obligaţii de plată restante ale debitorului declarat insolvabil
Răspund solidar cu debitorul:
- persoanele fizice sau juridice care, anterior datei declarării insolvabilităţii, cu rea-credinţă, au dobândit în orice mod active de la debitorii care şi-au provocat astfel insolvabilitatea. Organul fiscal are în vedere: identificarea persoanelor fizice sau juridice care au dobândit în orice mod active de la debitorul declarat insolvabil (vânzare-cumpărare, cesiune de creanţă comercială, donaţie, schimb sau orice alt mod de transfer al dreptului de proprietate) anterior datei declarării insolvabilităţii; stabilirea persoanelor fizice sau juridice care, cu reacredinţă, au dobândit active de la debitorul declarat insolvabil anterior datei declarării insolvabilităţii; constatarea faptului că între starea de insolvabilitate şi transferul dreptului de proprietate asupra activelor există o legătură de cauzalitate; orice alte documente pe care le deţine pentru stabilirea situaţiei de fapt.
- administratorii, asociaţii, acţionarii şi orice alte persoane care au provocat insolvabilitatea persoanei juridice debitoare prin înstrăinarea sau ascunderea, cu rea-credinţă, sub orice formă, a activelor debitorului. Organul fiscal: identifică persoanele care deţin sau au deţinut calitatea de administrator, asociat, acţionar sau altă calitate în cadrul persoanei juridice debitoare, precum şi alte persoane cum ar fi administratorul-sechestru, custodele ori alte persoane care deţineau cu orice titlu bunurile mobile/imobile proprietatea debitorului declarat insolvabil;constată că persoanele respective au realizat, cu rea-credinţă, înstrăinarea ori ascunderea sub orice formă a bunurilor mobile şi/sau imobile proprietate a debitorului, atât în fapt prin schimbarea locului bunului astfel încât acesta să nu mai poată fi supus executării silite, cât şi în evidenţele contabile ale debitorului declarat insolvabil; constată că între starea de insolvabilitate şi înstrăinarea ori ascunderea bunurilor există o legătură de cauzalitate. În scopul legăturii de cauzalitate, între starea de insolvabilitate şi actele sau faptele care au generat-o (dobândire, înstrăinare sau ascundere) organul fiscal cu competenţe în executarea silită a debitorului principal va analiza situaţia în timp a activelor proprietatea debitorului, precum şi orice aspecte legate de activitatea debitorului, relevante pentru acest scop; constată că înstrăinarea bunurilor mobile şi/sau imobile a fost realizată direct sau indirect ori mijlocită/facilitată de persoanele care vor fi declarate responsabile şi care au acţionat cu rea-credinţă, provocând astfel insolvabilitatea persoanei juridice debitoare; analizează documente relevante (acte de înstrăinare a bunurilor mobile şi/sau imobile proprietatea persoanei juridice debitoare, contracte de vânzare-cumpărare, contracte de donaţie, contracte de schimb, acte de dare în plată, actele de asociaţiune în participaţiune, actele privind aportul în natură la capitalul social al altei persoane juridice, actele privind cesiuni de creanţă etc.);
- administratorii care, în perioada exercitării mandatului, cu rea-credinţă, nu şi-au îndeplinit obligaţia legală de a cere instanţei competente deschiderea procedurii insolvenţei, pentru obligaţiile fiscale aferente perioadei respective şi rămase neachitate la data declarării stării de insolvabilitate. Organul fiscal: verifică documente cu privire la posibilitatea solicitării administratorilor a deschiderii procedurii insolvenţei, potrivit legii, pe perioada cuprinsă între data înregistrării obligaţiilor fiscale restante şi data declarării procedurii de insolvabilitate; identifică persoanele care au deţinut calitatea de administrator şi care, în perioada exercitării mandatului, nu şi-au îndeplinit obligaţia legală de a cere instanţei competente deschiderea procedurii insolvenţei, pentru obligaţiile fiscale aferente perioadei respective şi rămase neachitate la data declarării stării de insolvabilitate.
- administratorii sau orice alte persoane care, cu rea-credinţă, au determinat nedeclararea şi/sau neachitarea la scadenţă a obligaţiilor fiscale. În situaţia în care constată că debitorul principal nu şi-a achitat obligaţiile fiscale ce au fost stabilite în baza unui raport de inspecţie fiscală, organul fiscal: analizizază raportul de inspecţie fiscală prin care s-a constatat nedeclararea obligaţiilor fiscale la scadenţă ale debitorului declarat insolvabil de către administratorii sau orice persoane care au acţionat cu rea-credinţă; analizează evidenţa analitică pe plătitor din care să rezulte că obligaţiile fiscale cuprinse în raportul de inspecţie fiscală nu au fost achitate de către debitor în termenul prevăzut de lege şi/sau că debitorul, declarat insolvabil, nu şi-a achitat la scadenţă obligaţiile fiscale pe care le-a declarat; verifică documentele contabile ale debitorului, respectiv registrul de casă, extrasele de cont şi orice alte documente justificative din care, potrivit legii, rezultă sumele existente în contul de casă şi bancă de care a dispus debitorul la data scadenţei obligaţiilor fiscale; identifică administratorii sau alte persoane care, cu rea-credinţă, au determinat nedeclararea şi/sau neachitarea la scadenţă a obligaţiilor fiscale;
- administratorii sau orice alte persoane care, cu rea-credinţă, au determinat restituirea sau rambursarea unor sume de bani de la bugetul general consolidat fără ca acestea să fie cuvenite debitorului. Organul fiscal cu competenţe în executarea silită a debitorului principal analizează raportul de inspecţie fiscală, prin care s-a constatat că au fost restituite sau rambursate sume de bani de la bugetul general consolidat fără ca acestea să fie cuvenite debitorului şi identifică administratorii sau alte persoane care, cu rea credinţă, au determinat restituirea sau rambursarea unor sume de bani de la bugetul general consolidat fără ca acestea să fie cuvenite debitorului.
ATENŢIE! Persoana juridică răspunde solidar cu debitorul declarat insolvabil în condiţiile Codului de procedură fiscală sau declarat insolvent dacă, direct ori indirect, controlează, este controlată sau se află sub control comun cu debitorul şi dacă este îndeplinită cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a) dobândeşte, cu orice titlu, dreptul de proprietate asupra unor active corporale de la debitor, iar valoarea contabilă a acestor active reprezintă cel puţin jumătate din valoarea contabilă a tuturor activelor corporale ale dobânditorului;
b) are sau a avut raporturi comerciale contractuale cu clienţii şi/sau cu furnizorii, alţii decât cei de utilităţi, care au avut sau au raporturi contractuale cu debitorul în proporţie de cel puţin jumătate din totalul valoric al tranzacţiilor;
c) are sau a avut raporturi de muncă sau civile de prestări de servicii cu cel puţin jumătate dintre angajaţii sau prestatorii de servicii ai debitorului.
Ai nevoie de Codul de procedură fiscală? Poţi cumpăra actul la zi, în format .pdf, de AICI!