Ce stabileşte noua lege privind achiziţiile publice?

Adrian Benţa
25 mai 2016 3 min read
Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice este o lege foarte amplă și trebuie analizată îndeaproape pentru că impune mai multe tipuri de proceduri. În analiza noastră ne propunem să parcurgem elementele cheie ale legii raportându-ne la plafoanele...

Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice este noul cadru normativ pe care îl vor urma autoritățile publice contractante când achiziționează bunuri, servicii sau lucrări necesare acestora și desigur este cadrul normativ la care se vor raporta ofertanții când intenționează să livreze bunuri, servicii sau lucrări către autoritățile publice.

Este o lege foarte amplă și trebuie analizată îndeaproape pentru că impune mai multe tipuri de proceduri.

În analiza noastră ne propunem să parcurgem elementele cheie ale legii raportându-ne la plafoanele de la care se instituie proceduri specifice.

Până la ce plafoane autoritatea publică poate face o achiziție directă de bunuri, servicii sau lucrări?

Autoritatea contractantă poate achiziționa direct produse sau servicii la care valoarea estimată a fiecărei achiziții este mai mică de 132.519 lei, exclusiv TVA.

În cazul în care se achiziționează lucrări, încredințarea directă se face când valoarea estimată a fiecărei achiziții de lucrări este mai mică de 441.730 lei, exclusiv TVA.

Observăm că sumele sunt rezonabile din punctul de vedere al entităților mari, al autorităților publice cu patrimoniu mare și destul de lejere pentru entitățile publice de dimensiuni mai mici.

De la ce valori trebuie organizate proceduri de licitație conform prezentei legi?

O autoritate publică contractantă organizează procedurile de licitație prevăzute de prezenta lege dacă valorile estimate fără TVA sunt mai mari sau egale cu următoarele plafoane:

  • pentru lucrări – valoarea estimată a contractelor de achiziție publică sau a acordurilor cadru depășește suma de 23.227.215 lei, exclusiv TVA;
  • pentru produse și servicii – valoarea estimată depășește 600.129 lei, exclusiv TVA;
  • pentru servicii cu caracter social sau alte servicii specifice reglementate prin această lege – valoarea estimată depășește 3.334.050 lei, exclusiv TVA.

Ce proceduri urmăm când valoarea achizițiilor este mai mică decât pragurile de la care se organizează licitație dar mai mare decât valoarea achiziției libere?

Legea nu precizează în mod expres o anumită procedură, stabilind ca prin normele de aplicare să se reglementeze modul în care aceste contracte se pot atribui potențialilor ofertanți.

Ce proceduri de atribuire sunt identificate în această lege?

Această lege reglementează nu mai puțin de 9 tipuri de proceduri de atribuire, respectiv:

  • licitație deschisă;
  • licitație restrânsă;
  • negociere competitivă;
  • dialog competitiv;
  • parteneriatul pentru inovare;
  • negociere fără publicare prealabilă;
  • concursul de soluții;
  • procedura de atribuire în cazul serviciilor sociale și al altor servicii specifice;
  • procedură simplificată.

Fiecare dintre aceste proceduri este reglementată într-un mod specific, în funcție de intenția autorității publice contractante.

Să sperăm că prin noua lege se va realiza o transparență suplimentară în cadrul achizițiilor publice și vom avea efecte pozitive asupra economiei naționale.

Consultă integral Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice în Lege Online.

comentarii

Noua platformă de informare juridică dezvoltată de Indaco este aici!

După trei decenii de experiență în dezvoltarea soluțiilor juridice, Indaco Systems prezintă lege6.ro, o nouă platformă guvernată de AI, care se auto-îmbunătățește zilnic

lege6 logo
b b