În acest weekend vă vom prezenta principalele drepturi de care beneficiază orice persoană care alege transportul aerian pentru efectuarea călătoriilor.
Persoane cu handicap şi persoane cu mobilitate redusă
În temeiul legislaţiei UE, persoanele cu handicap şi/sau cu mobilitate redusă sunt protejate împotriva discriminării în cursul rezervării şi îmbarcării. Aceştia au dreptul, de asemenea, la asistenţă în aeroporturi (la plecare, la sosire şi în tranzit) şi la bordul aeronavelor. Pentru a facilita acordarea de asistenţă, se recomandă să trimiteţi o notificare prealabilă referitoare la nevoile dumneavoastră.
Refuz la îmbarcare
În cazul în care pasagerilor li se refuză îmbarcarea, aeronavele trebuie mai întâi să caute voluntari dispuşi să renunţe la rezervările lor în schimbul anumitor beneficii. În plus, operatorul de transport aerian trebuie, de asemenea, să le ofere voluntarilor posibilitatea alegerii între o rambursare integrală şi redirecţionare.
Puteţi avea dreptul la o compensaţie cuprinsă între 125 € şi 600 € în funcţie de distanţa zborului şi de întârzierile înregistrate înainte de redirecţionare. În cazul în care voluntarii aleg redirecţionarea, compania aeriană trebuie, de asemenea, să ofere asistenţă dacă este necesar, de exemplu: mâncare, acces la un telefon, cazare la hotel pentru una sau mai multe nopţi, după caz, şi transport de la aeroport până la locul de cazare.
Anularea zborului
Aveţi dreptul, de asemenea, la o compensaţie identică celei oferite atunci când vi se refuză îmbarcarea, cu excepţia cazului în care aţi fost informat cu privire la anularea zborului cu cel puţin 14 zile înainte sau aţi fost redirecţionat la ore apropiate orarului iniţial de zbor sau dacă o companie aeriană poate dovedi că anularea a fost cauzată de împrejurări extraordinare.
În plus, compania aeriană trebuie să vă ofere posibilitatea alegerii între:
- rambursarea costului biletului dumneavoastră în termen de şapte zile;
- redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală;
- dacă este necesar, deservire (telefon, băuturi răcoritoare, mâncare, cazare, transport până la locul de cazare).
Întârzieri prelungite
Aveţi dreptul la deservire de către compania aeriană (apeluri telefonice, băuturi răcoritoare, masă, cazare, transport până la locul de cazare), în cazul în care întârzierea este de:
- două ore sau mai mult pentru zboruri de cel mult 1 500 km;
- trei ore sau mai mult pentru zborurile intracomunitare mai lungi sau pentru alte zboruri cuprinse între 1 500 şi 3 500 km;
- patru ore sau mai mult pentru zborurile extracomunitare de peste 3 500 km.
Dacă întârzierea este mai mare de cinci ore şi vă hotărâţi să nu vă continuaţi călătoria, aveţi dreptul, de asemenea, la rambursarea costului biletului şi la un zbor de retur la punctul de plecare iniţial.
Dacă ajungeți la destinația finală cu o întârziere de trei ore sau mai mult, puteți avea dreptul la o compensație identică cu cea oferită atunci când zborul este anulat, cu excepția cazului în care compania aeriană poate dovedi că întârzierea a fost cauzată de circumstanțe extraordinare. În plus, companiile aeriene pot fi considerate răspunzătoare pentru prejudiciile care rezultă în urma întârzierilor.
Sursa: Comisia Europeană