În acest weekend vă prezentăm o serie de articole referitoare  la actele pe care trebuie să le aveţi la bordul autovehiculelor, în cazul în care vă aflaţi în trafic internaţional.  Precizăm faptul că aceste acte diferă în funcţie de locul de înmatriculare a autovehiculelor – în România sau în străinate. Astfel, în continuare tratăm prevederile legislative referitoare la actele necesare, în cazul intrării în traficul internaţional,  pentru vehiculele înmatriculate în România.

În punctele de trecere a frontierei (PCTF), Ministerul Transporturilor exercită controlul asupra vehiculelor rutiere prin intermediul ARR (Autoritatea Rutieră Română) şi ANDR (Administraţia Naţională a Drumurilor din România).

Sunt supuse controlului vehiculele rutiere care efectuează transport public de mărfuri şi de persoane şi vehiculele care efectuează transport în interes propriu, având masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone sau capacitatea de peste 9 locuri pe scaune, inclusiv conducătorul auto, sau care transportă mărfuri periculoase ori agabaritice.

Tipurile de acte pe care şoferul trebuie să le aibă asupra sa se clasifică diferit, în funcţie de ţara de înmatriculare a autovehiculului. Anexa II a Ordinului nr. 598 emis de Ministerul Transporturilor în anul 1999 face această distincţie, enumerând mai întâi documentele necesare în general tuturor tipurilor de transport şi mai apoi cele pentru transportul de marfă.
Astfel, în ceea ce priveşte vehicule înmatriculate în România, pentru toate tipurile de transport sunt necesare următoarele acte:

* licenţa de transport însoţită de caietul de sarcini (copie xerox), vizată pe anul în curs de reprezentanţa Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. care a emis-o;

*  licenţa de execuţie pentru transport internaţional (în original);

* certificatul de înmatriculare a vehiculului, însoţit de talonul de inspecţie tehnică;

* permisul de conducere al conducătorului auto;

* diagrama tahograf pentru autovehiculele de marfă cu sarcina utilă mai mare de 3,5 tone, pentru microbuze (>9 locuri) şi autobuze;

* asigurarea civilă şi cartea verde, efectuată de o societate de asigurări din România;

* documentele specifice solicitate de Administraţia Naţională a Drumurilor din România în vederea îndeplinirii obiectivelor controlului efectuat de aceasta:

– autorizaţia specială de transport (în original) pentru eventuale depăşiri de limite maxime admise (greutate şi/sau gabarit), eliberată de administratorul drumurilor pe care a circulat (la ieşirea din România);

– documente specifice reglementate pentru transporturile umanitare cu destinaţia România (la intrare);

– talonul din MTC (matcă + talon + chitanţă) eliberat la intrare (la ieşire) în cazul tranzitării teritoriului României;

– alte documente impuse pe parcurs prin reglementări interne sau internaţionale.

La documentele enumerate anterior, se remarcă necesitatea prezentării şi a altor acte, în funcţie de anumite elemente specifice:

* Pentru transportul de mărfuri:

– documente de însoţire a mărfii (facturi, avize etc.);

– scrisoare de transport internaţional – CMR;

– carnet TIR (dacă circulă sub convenţia TIR);

– certificatul de agreere vamală (dacă circulă sub convenţia TIR);

– autorizaţii emise de Ministerul Transporturilor (MT) din ţările de tranzit sau de destinaţie (dacă este cazul).

* Pentru transportul de mărfuri perisabile sau de animale vii:

– autorizaţie sanitar-veterinară pentru vehicul;

– certificat sanitar-veterinar de transport pentru marfă.

* Pentru transportul de produse periculoase şi de materiale radioactive:

– certificatul de atestare profesională pentru şoferi, conform Acordului european referitor la transportul rutier internaţional al mărfurilor periculoase (A.D.R.), pentru clasa produsului transportat;

– certificatul de agreere al autovehiculului, emis de Registrul Auto Român (R.A.R.), dacă este cazul;

– autorizaţia eliberată de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare şi agreerea autovehiculului, dacă este cazul;

– prospectul produsului transportat, instrucţiunile de siguranţă şi intervenţie în caz de necesitate, în limba română şi cel puţin într-o limbă de circulaţie internaţională; pentru transportul coletelor mici (maximum 1.000 kg) nu sunt necesare instrucţiuni de siguranţă, rămânând valabile indicaţiile prevăzute în A.D.R., referitoare la ambalaj, etichetare etc.

* Pentru transportul de persoane prin serviciu regulat:

– licenţa de execuţie pentru traseu, însoţită de caietul de sarcini al acesteia (graficul de circulaţie) – în original;

– autorizaţia emisă de Ministerul Transporturilor din ţara de destinaţie, cu care se execută transportul în condiţii de reciprocitate – în original;

– contractul de închiriere sau de prestări de servicii, încheiat cu firma posesoare de licenţă de execuţie pentru traseu, şi autorizaţia pentru serviciu regulat, dacă este cazul;

– certificatul de clasificare a autovehiculului pe categorii sau stele, după caz, emis de Registrul Auto Român – în original;

– asigurarea de persoane şi bagaje;

– diagrama biletelor de călătorie şi lista cuprinzând pasagerii – în original.

* Pentru transportul de persoane prin serviciu ocazional sau turistic:

– certificatul de clasificare a autovehiculului pe categorii sau stele, după caz, emis de Registrul Auto Român – în original;

– foaia de parcurs tip ASOR (Acordul de la Dublin privind serviciile ocazionale internaţionale de călători, efectuate cu autocare sau autobuze), vizată de reprezentanţa Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. cu 24 de ore înainte de începerea efectuării transportului, pentru autocare, autobuze şi microbuze;

– documente specifice care să ateste caracterul transportului (invitaţie, contract, respectiv voucher sau contract de asigurare a serviciilor turistice, încheiat cu o societate atestată prin licenţă de turism);

– documentul de tarifare globală (scrisoare de trăsură, factură etc.);

– autorizaţia eliberată de autorităţile competente din ţările de tranzit sau de destinaţie, dacă este cazul;

– asigurarea de persoane şi bagaje.

25 COMENTARII

    • ARR (Autoritatea Rutieră Română) şi ANDR (Administraţia Naţională a Drumurilor din România), asta daca vehicolul este inregistrata in Romania. Daca este transport international, trebuie respectate toate legile tarilor prin care treceti. Daca una din legi/articole nu este intocmita, atunci este clar ilegal si in cazul in care va opreste politia rutiera/ control la vama (Ungaria este problema), marfa poate fi confiscata cu sau fara amenda, iar daca este foarte multa marfa care este interzisa (alcohol netimbrat), soferul va fi luat in custodie, marfa confiscata, masina confiscata… si va decurge o ancheta.

  1. Buna ziua,
    Sunt sofer pe tir si efectuez transport intern de marfuri. Va rog sa-mi spuneti daca este obligatoriu sa ai la bordul masinii „Foaie de parcurs”, avand in vedere ca detin toate actele necesare acestui transport, licente ,cmr , diagrame etc.
    Va multumesc

  2. Pot deschide un PFA pentru a putea transporta colete romania-Italia?daca se poate si nu este nevoie de SRL, de ce documente am nevoie pentru a circula pe aceasta ruta fara a avea probleme?

  3. Buna ziua !!!
    .Am o intrebare,ce autorizatii trebuie sa detin pentru a transporta colete din Romania – Belgia si retur cu un WV Crafter cu masa maxima de 3.5 t,tinand cont ca am doar categoria B pe ,permisul de conducere?
    Nu discutam de remeorci agatate,sau platforme ca nu ma intereseaza.
    Va multumesc

  4. buna ziua!!!
    documente de însoţire a mărfii (facturi, avize etc.) pot si securizate? pot sa le introduc intr-un plic securizat si doar in caz de un control, acesta sa fie deschis iar apoi sigilat de catre autoritatea care a efectuat controlul?
    multumesc!

  5. Daca doresc sa cumpar din strainatate niste cauciucuri pentru masina proprie autoturism in comodat la firma la care lucrez, pe factura de export (TVA 0%) pe firma sunt obligat sa intocmesc CMR ca vazatorul asa imi zice…? Nu se face referire la ce tip de autovehicul (autoturism / autoutilitatra) se refera obligativitatea intocmirii CMR.
    Multumesc!

  6. Buna ziua,

    Noi transportam numai utilajele proprii a societatii, ajunge sa am pe bord “Foaie de parcurs” sau trebuie sa completez si CMR si Aviz de insotire?

    Multumesc pt raspuns!

  7. Va propun o speta interesanta :
    Achizitionez un microbuz de 18 locuri din Germania , acesta fiind nou.
    Dealer-ul imi da numere provizorii , pot venii pe roti cu el pana in Romania ?? Daca da ce acte as avea nevoie ??
    Cu stima,
    Adrian Iancu

  8. Buna ziua, puteti sa imi spuneti, va rog frumos, de la 01.06.2016 ce acte sunt necesare ptr. soferii profesionisti.
    Ma refer la cele legate de salariu. Mentionez ca masinile sunt inmatriculate in Romania, de asemenea soferii sunt angajati cu CIM pe firma de Romania.
    Multumesc, o zi frumoasa.

    • BUNA ZIUA PENTRU ACHIZITIONAREA UNUI MICROBUZ DE 16 LOCURI CE DOCUMENTE TREBUIE SA DETIN PENTRU TRANSPORT PERSOANE IN REGIM PROPRIU INTERN PENTRU AMI TRANSPORTA MUNCITORII DE LA FIRMA PROPRIE – CURSA CONVENTIE-, DETIN CATEGORIILE B-C-D-E

  9. Buna ziua. Am si eu o intrebare. Pot sa fiu angaja in romania ca sofer international ( pe comunitate) daca detin permis de conducere din Spania (permisul fiind internatnal) daca sunt cetatean roman cu rezidenta in spania?

  10. Buna ziua. Am un camion de 7,5 t , pe persoana fizica (privat) as vrea sa ma duc in italia dupa ceva mobila pentru mine, as vrea sa stiu ce acte imi trebuie (adica daca imi trebuie autorizatie de transport) multumesc mult.

  11. Buna ziua,
    Poate fi posibil in Olanda sa se circule doar cu actele pentru capul tractor ? chiar daca are si trailer pe care incarca containere zice fiul meu ca nu i da acte si pentru semiremorca deoarece i a spus ca are o placuta (cu o serie) pe exteriorul lui si e suficient…
    mentionez ca aceste semiremorci cu container se schimba mai des( lucreaza doar de cateva zile aici)
    Intra si in Germania cate 50 km.(dau aceste date ca poate difera intern/extern)
    El unde a mai lucrat si ce stia el ca ar trebui sa aiba acte separat ptr.

  12. In ce conditii se poate face transportul de mărfuri din Romania in Kaliningrad? Trebuie Carnet TIR? Autorizație de transport? Enclava Kaliningrad are un statut special , deși este teritoriu rusesc ? Va multumesc !

  13. Buna ziua !!!
    .Am o intrebare,ce autorizatii trebuie sa detin pentru a transporta colete si persoane din Romania – Frant si retur cu un van cabina dubla delimitat pt persoane cu masa maxima de 3.5 t, sau dubita 8+1 plus remorca/platforma etc .discutam si de remeorci agatate,sau platforme ca ma intereseaza. mentionez faptul ca am B C E .PFA ori SRL ori in cont propriu totul sa fie legal sa nu am parte de probleme amenzi coniscrea marfii etc.Unde as gasi informatiile de care am nv LA CE INSTITUTII ale statului
    Va multumesc

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here