Prin  cererea  formulată  de  petiţionarul  F.G.,  acesta a  solicitat  acordarea  ajutorului  public judiciar  în  vederea  exercitării căii  de  atac, în principal  prin  acordarea  scutirii  de la plata taxei judiciare de timbru datorate în apel, iar în subsidiar, prin acordarea unei reduceri şi eşalonări la plata acestei taxe.

În motivarea cererii petiţionarul a arătat că înregistrează un venit lunar net de 524 lei din pensie şi venituri infime din activitatea de marochinier pentru care plăteşte impozit la normă de venit.

Petiţionarul a mai aratat ca este  în  vârstă  de  76  de ani  şi doar costul medicamentelor depăşeşte pensia, taxa judiciară de timbru datorată în apel reprezentând 5554,43 lei reprezinta o sumă imposibil de achitat, astfel încât prin obligaţia instituită în sarcina sa, îi este îngrădit accesul liber la justiţie.

În drept, in susţinerea cererii de scutire, petiţionarul a invocat dispoziţiile art. 8 alin. 3 din OUG nr. 51/2008.

Ca probe, în susţinerea cererii, petiţionarul a depus declaraţie pe proprie răspundere din care rezultă că a beneficiat de ajutor public judiciar în faţa instanţei de fond, pentru acelaşi litigiu,  cupon  de  pensie,  răspunsul  de  la  Direcţia de  Impozite  şi  Taxe  Locale  din  cadrul municipiului Cluj-Napoca, dovada că preţul apartamentului pe care l-a achiziţionat în baza contractului de vânzare-cumpărare nr. 40730/28.09.2004 nu a fost achitat integral, precum şi certificatul de deces al fiului său, Felmeri Csaba. 

Ce a decis instanţa de judecată în cazul mai sus menţionat și cum a argumentat instanţa hotărârea respectivă?

În dosarul nr.abc/117/2013, aflat pe rolul Curţii deApel Cluj, instanţa a stabilit în  sarcina apelantului  reclamant  obligaţia  de  a  achita  taxa judiciară  de  timbru  în  sumă  de 5554,43  lei,  aferentă  soluţionării  apelului  declarat  de  acesta  împotriva  sentinţei  civile  nr. 459/03.10.2014 a Tribunalului Cluj.

Potrivit actelor depuse de către reclamant, acesta are o pensie de 524 lei şi nu s-a făcut dovada că ar realiza şi alte venituri. 

În aceste condiţii, instanţa a constatat că reclamantul nu se află în situaţia prevăzută de art.  8  alin.  1  din  OUG  nr.  51/2008,  care  prevede scutirea  de  la  taxa  de  timbru  pentru persoanele al căror venit net lunar se situează sub 300 lei, însă se încadrează în dispoziţia art. 8 alin. 2 din acelaşi act normativ, care prevede avansarea de către stat în proporţie de 50% a sumelor  de  bani  care  constituie  ajutor  public  judiciar,  în  cazul  persoanelor  al  căror  venit mediu net lunar pe membru de familie se situează sub 600 lei. 

Reclamantul nu a făcut dovada că s-ar încadra într-o situaţie care ar impune scutirea acestuia în totalitate de la plata taxei judiciare de timbru, astfel încât instanţa a apreciat că o reducere cu 50% în baza art. 8 alin. 2 din OUG nr. 51/2008 coroborată cu o eşalonare a plăţii diferenţei rămase de plată pe o perioadă de 36 de luni în baza art. 34 alin. 2 din acelaşi act normativ, având ca şi finalitate obligaţia petiţionarului apelant de a achita în fiecare lună o sumă de 77,14 lei, este rezonabilă, permiţându-i acestuia accesul la justiţie. 

Totodată,  instanța a  menţionat  că  prin  încheierea  nr. 37/CC/4.02.2014  a  Tribunalului Cluj, pronunţată în dosar nr. abc/117/2013, petiţionarul a beneficiat de ajutor public judiciar prin  scutire  de  la  plata  a  50%  din  taxă  judiciară  de  timbru  aferentă  soluţionării  fondului cauzei,  reprezentând  suma  de  5554,43  lei,  iar  prin modalitatea  de  soluţionare  a  prezentei cereri, sunt respectate și dispoziţiile art. 7 din OUG nr. 51/2008.  

Extras din încheierea civilă nr. 728/A/2015 , Curtea de Apel Cluj, Secţia a I-a Civilă – www.curteadeapelcluj.ro

Ai nevoie de OUG nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie civilă? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF, de AICI!

comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here