Prin cererea formulată de petiţionarul F.G., acesta a solicitat acordarea ajutorului public judiciar în vederea exercitării căii de atac, în principal prin acordarea scutirii de la plata taxei judiciare de timbru datorate în apel, iar în subsidiar, prin acordarea unei reduceri şi eşalonări la plata acestei taxe.
În motivarea cererii petiţionarul a arătat că înregistrează un venit lunar net de 524 lei din pensie şi venituri infime din activitatea de marochinier pentru care plăteşte impozit la normă de venit.
Petiţionarul a mai aratat ca este în vârstă de 76 de ani şi doar costul medicamentelor depăşeşte pensia, taxa judiciară de timbru datorată în apel reprezentând 5554,43 lei reprezinta o sumă imposibil de achitat, astfel încât prin obligaţia instituită în sarcina sa, îi este îngrădit accesul liber la justiţie.
În drept, in susţinerea cererii de scutire, petiţionarul a invocat dispoziţiile art. 8 alin. 3 din OUG nr. 51/2008.
Ca probe, în susţinerea cererii, petiţionarul a depus declaraţie pe proprie răspundere din care rezultă că a beneficiat de ajutor public judiciar în faţa instanţei de fond, pentru acelaşi litigiu, cupon de pensie, răspunsul de la Direcţia de Impozite şi Taxe Locale din cadrul municipiului Cluj-Napoca, dovada că preţul apartamentului pe care l-a achiziţionat în baza contractului de vânzare-cumpărare nr. 40730/28.09.2004 nu a fost achitat integral, precum şi certificatul de deces al fiului său, Felmeri Csaba.
Ce a decis instanţa de judecată în cazul mai sus menţionat și cum a argumentat instanţa hotărârea respectivă?
În dosarul nr.abc/117/2013, aflat pe rolul Curţii deApel Cluj, instanţa a stabilit în sarcina apelantului reclamant obligaţia de a achita taxa judiciară de timbru în sumă de 5554,43 lei, aferentă soluţionării apelului declarat de acesta împotriva sentinţei civile nr. 459/03.10.2014 a Tribunalului Cluj.
Potrivit actelor depuse de către reclamant, acesta are o pensie de 524 lei şi nu s-a făcut dovada că ar realiza şi alte venituri.
În aceste condiţii, instanţa a constatat că reclamantul nu se află în situaţia prevăzută de art. 8 alin. 1 din OUG nr. 51/2008, care prevede scutirea de la taxa de timbru pentru persoanele al căror venit net lunar se situează sub 300 lei, însă se încadrează în dispoziţia art. 8 alin. 2 din acelaşi act normativ, care prevede avansarea de către stat în proporţie de 50% a sumelor de bani care constituie ajutor public judiciar, în cazul persoanelor al căror venit mediu net lunar pe membru de familie se situează sub 600 lei.
Reclamantul nu a făcut dovada că s-ar încadra într-o situaţie care ar impune scutirea acestuia în totalitate de la plata taxei judiciare de timbru, astfel încât instanţa a apreciat că o reducere cu 50% în baza art. 8 alin. 2 din OUG nr. 51/2008 coroborată cu o eşalonare a plăţii diferenţei rămase de plată pe o perioadă de 36 de luni în baza art. 34 alin. 2 din acelaşi act normativ, având ca şi finalitate obligaţia petiţionarului apelant de a achita în fiecare lună o sumă de 77,14 lei, este rezonabilă, permiţându-i acestuia accesul la justiţie.
Totodată, instanța a menţionat că prin încheierea nr. 37/CC/4.02.2014 a Tribunalului Cluj, pronunţată în dosar nr. abc/117/2013, petiţionarul a beneficiat de ajutor public judiciar prin scutire de la plata a 50% din taxă judiciară de timbru aferentă soluţionării fondului cauzei, reprezentând suma de 5554,43 lei, iar prin modalitatea de soluţionare a prezentei cereri, sunt respectate și dispoziţiile art. 7 din OUG nr. 51/2008.
Extras din încheierea civilă nr. 728/A/2015 , Curtea de Apel Cluj, Secţia a I-a Civilă – www.curteadeapelcluj.ro
Ai nevoie de OUG nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie civilă? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF, de AICI!