Dacă vă petreceţi vacanţa în altă ţară din UE, iată câteva sfaturi utile pentru o călătorie fără griji. Datorită normelor UE privind trecerea frontierelor, asistenţa medicală, animalele de companie, tarifele de roaming şi drepturile pasagerilor, acum se poate călători în Europa mai uşor ca oricând. Sunt însă câteva lucruri de care trebuie să ţineţi cont dacă aveţi de gând să călătoriţi în UE.
Luaţi cu dumneavoastră cartea de identitate sau paşaportul. Chiar dacă nu călătoriţi decât în spaţiul Schengen, este bine să le aveţi, în cazul în care vi se cere să vă dovediţi identitatea.
Nu uitaţi cardul european de asigurări sociale de sănătate (CEASS). Pentru a-l obţine, contactaţi casa de asigurări de sănătate. În cazul în care vă îmbolnăviţi pe durata sejurului în UE, SEE sau Elveţia, cardul vă va facilita accesul la serviciile publice de asistenţă medicală.
Este posibil ca serviciile care nu vă costă nimic în ţara dumneavoastră să nu fie gratuite în altă ţară. Descărcaţi gratuit aplicaţia CEASS, care vă poate ajuta să contactaţi serviciile de asistenţă în ţara pe care o vizitaţi.
Aveţi nevoie de un paşaport pentru animalele de companie. În cazul în care călătoriţi cu pisici, câini sau dihori domestici, trebuie să aveţi dovada că animalului dumneavoastră de companie i-a fost administrat vaccinul antirabic. Unele ţări (Irlanda, Regatul Unit, Finlanda, Malta şi Suedia) impun cerinţe suplimentare. Vă recomandăm să verificaţi normele aplicabile în ţara de destinaţie. Ele sunt valabile şi în cazul în care transportaţi alte animale.
Contactaţi operatorul de telefonie mobilă pentru a vă informa în legătură cu tarifele pentru transferul de date în roaming, dacă intenţionaţi să utilizaţi GSM-ul pentru a telefona, trimite e-mailuri sau naviga pe internet. Puteţi stabili o anumită limită, însă, dacă nu o faceţi, vi se va aplica automat o limită de 50 de euro pe lună.
Puteţi compara eurotarifele aplicate de operatori în toate cele 28 de ţări ale UE, precum şi tarifele aplicate pentru trimiterea unui SMS sau pentru utilizarea serviciilor de transfer de date.
Formaţi 112 în caz de urgenţă. Apelaţi acest număr pentru a contacta serviciile de urgenţă în orice ţară din UE, de la orice telefon. Serviciul este gratuit. Operatorii vorbesc mai multe limbi, în funcţie de ţară.
Informaţi-vă în legătură cu drepturile pasagerilor. Indiferent dacă vă deplasaţi cu trenul, avionul, autobuzul sau vaporul în UE, aflaţi de ce drepturi beneficiaţi în caz de întârziere sau anulare ori dacă sunteţi o persoană cu mobilitate redusă. Puteţi descărca gratuit o aplicaţie mobilă privind drepturile pasagerilor.
Pentru orice nelămuriri, contactaţi serviciul de informare al Comisiei, Europe Direct. Puteţi formula întrebările în toate limbile oficiale ale Uniunii Europene.
Sursa: Comisia Europeană