Nou Regulament pentru acordarea licențelor și autorizațiilor în sectorul energiei electrice
Regulamentul pentru acordarea licențelor și autorizațiilor în sectorul energiei electrice aprobat prin Ordinul Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) nr. 12/2015 a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 180 din 17 martie 2015. Acest act normativ a intrat în vigoare la data publicării, abrogând Ordinul ANRE nr. 48/2013 privind aprobarea Regulamentului pentru acordarea licențelor și autorizațiilor în sectorul energiei electrice.
În principiu, adoptarea noului Regulament s-a datorat modificărilor aduse Legii nr. 123/2012 a energiei electrice și gazelor naturale, prin care a fost introdus un nou participant la piața de energie electrică, și anume traderul de energie electrică. Cu toate aceste, Regulamentul conține și o serie de alte modificări, cele mai importante fiind prezentate pe scurt în cele ce urmează.
1. Licenţa pentru exploatarea comercială a capacităților de producere a energiei electrice și/sau termice în cogenerare conferă titularilor dreptul de a desfăşura operaţiunile specifice activităţii de trader de energie
Potrivit noului Regulament, titularul unei licențe pentru exploatarea comercială a capacităților de producere a energiei electrice și/sau termice în cogenerare (“Licenţe de Producere”) nu poate deține simultan și o licență pentru activitatea de trader de energie electrică. Această interdicție este justificată de faptul că operaţiunile specifice activităţii de trader (respectiv operațiunile de vânzare și/sau cumpărare de energie electrică pe piața angro, precum și a celor de import și/sau export de energie electrică) sunt incluse în Licența de Producere.
Pe această cale, se pune capăt confuziilor generate de Ordinul ANRE nr. 13/2015 privind aprobarea Condițiilor generale asociate licenței pentru activitatea traderului de energie electrică, privind dreptul titularilor de Licenţe de Producere de a încheia, în baza acestei licenţe, tranzacţii cu energie pe piaţa angro, altele decât cele legate de îndeplinirea obligaţiilor contractuale privind energia electrică produsă. Interpretările contradictorii se datorau faptului că ordinul ANRE sus menţionat prevedea expres faptul că titularul unei licenţe pentru activitatea de trader nu poate deţine în acelaşi timp o licenţa de furnizare, nefăcând însă nicio precizare cu privire la cumulul acestei licenţe cu Licenţa de Producere.
2. Mijloacele financiare de care trebuie să dispună solicitantul licenţei pentru activitatea de trader au fost stabilite la jumătate din valoarea sumelor necesare pentru obţinerea licenței de furnizare
Documentele care trebuie să fie depuse la ANRE pentru obţinerea licenţei de trader sunt similare cu cele solicitate pentru eliberarea licenţei de furnizare. Totuşi, mijloacele financiare de care solicitantul trebuie să dispună pentru a beneficia de licența privind activitatea de trader sunt în valoare de 500.000 euro, jumătate din sumele necesare pentru obținerea licenței de furnizare.
3. Persoanele juridice străine cu sediul în alt stat al Uniunii Europene nu mai au obligaţia să înfiinţeze un sediul secundar în România pentru obţinerea unei autorizaţii/licenţe
Cerinţa înfiinţării unui sediul secundar în România a fost restrânsă doar persoanelor juridice străine cu sediul în afara Uniunii Europene.
Este posibil ca modificarea să fi intervenit şi pe fondul deciziei Comisiei Europene din martie 2014, prin care au fost aplicate sancţiuni (amendă peste 1 milion de euro) împotriva OPCOM S.A. şi C.N.T.E.E. Transelectrica S.A. pe motivul încălcării articolului 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene sub forma unui abuz de poziţie dominantă prin aplicarea unui tratament discriminatoriu (pe criterii de naționalitate/loc de stabilire) întreprinderilor care doresc să participe la tranzacții cu energie electrică pe piețele pe termen scurt din România. Deşi tratamentul discriminatoriu constatat de Comisie consta în cerinţa privind înregistrarea în scopuri de TVA impusă de OPCOM S.A. participanţilor la pieţele spot (şi nu cerinţa înfiinţării unui sediu secundar în România, care nu atrage automat şi obligativitatea înregistrării în scopuri de TVA), este posibil ca decizia Comisiei să fi atras atenţia autorităţilor române asupra necesităţii respectării normelor europene în special sub aspectul libertăţilor fundamentale (precum libera circulaţie a bunurilor, serviciilor, capitalurilor) ce stau la baza Pieţei Unice Europene.
4. Nu se emit autorizaţii de înfiinţare pentru lucrările de realizare/retehnologizare a staţiilor şi liniilor electrice
Deşi necesitatea obţinerii autorizaţiei de înfiinţare pentru lucrările de realizare/retehnologizare a liniilor şi a staţiilor de transport şi distribuţie a fost eliminată de legislaţie încă din anul 2010, Regulamentul introduce o prevedere expresă potrivit căreia nu fac obiectul autorizaţiei de înfiinţare lucrările de realizare/retehnologizare a staţiilor şi liniilor electrice.
5. Se majorează de la 30 de zile la 60 de zile perioada minimă de timp anterioară expirării autorizațiilor/licențelor, înainte de care trebuie depusă cererea de prelungire a valabilității acestora
Potrivit noului Regulament, cererea de prelungire a valabilităţii autorizaţiilor/licenţelor trebuie depusă cu cel puţin 60 de zile înainte de data expirării (spre deosebire de vechiul regulament care prevedea un termen de 30 de zile).
Totodată, în cazul licenței de furnizare, documentația aferentă cererii de prelungire trebuie să fie completă cu cel puțin 20 de zile înainte de data expirării acesteia. În caz contrar, ANRE are dreptul de a demara procesul de preluare de către furnizorii de ultimă instanță a clienților finali ai titularului licenței respective.
Instituirea Registrului național al participanților la piața angro de energie
Începând cu data de 18 martie 2015, a fost instituit Registrul național al participanților la piața angro de energie, potrivit Ordinului ANRE nr. 1/2015 privind instituirea Registrului național al participanților la piața angro de energie și aprobarea Procedurii de înregistrare a participanților la piața angro de energie.
Participanții la piața angro de energie au obligația să se înregistreze în Registru sau să prezinte ANRE confirmarea în scris a înregistrării în registre similare, anterior efectuării unei tranzacții pe piața angro de energie din România care trebuie raportată Agenției pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare în Domeniul Energie. Obligația de raportare se aplică începând cu data de 7 octombrie 2015, cu excepția contractelor nestandardizate, a căror raportare se va aplica începând cu data 7 aprilie 2016.
Autori:
Mihaela Alexandrescu
Raluca Gabor
Ţuca, Zbârcea şi Asociaţii
(P) Aveţi nevoie de acte normative actualizate la zi? Le puteţi cumpăra online (format PDF, MOBI) de pe Lege5.ro! Lege5 este cel mai performant soft de documentare legislativă din România şi este creat pentru a fi utilizat pe orice dispozitiv aveţi la îndemână: Online, Mobile, Desktop şi Cloud.