Pe site-ul ministerului finanțelor se află în transparență publică, din data de 15 august 2025, un Proiect de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul financiar în vederea implementării unor aspecte vizând punctul unic de acces european care oferă acces centralizat la informațiile puse la dispoziția publicului relevante pentru serviciile financiare, pentru piețele de capital și pentru durabilitate.
Propunerile, sugestiile şi opiniile cu privire la proiectele de acte normative, pot fi transmise la adresa de e-mail: publicinfo@mfinante.gov.ro, în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării pe site.
Scopul și necesitatea proiectului de lege privind piața de capital și pensiile private
Modificările vizate prin această lege sunt prezentate ca o necesitate în urma modificării legislației la nivel european prin Directiva (UE) 2023/2864 sunt aplicabile pieței de capital sau sistemului de pensii ocupaționale.
Proiectul de lege a fost elaborat pentru a adapta cadrul legislativ românesc la dinamica legislației Uniunii Europene și la experiențele rezultate din aplicarea legislației existente, identificate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (A.S.F.) sau semnalate de entitățile supravegheate. În esență, actul normativ urmărește transpunerea prevederilor Pachetului ESAP (Punctul Unic de Acces European), format din Directivele și Regulamentele europene adoptate în decembrie 2023, care stabilesc un punct centralizat de acces la informațiile financiare relevante pentru piețele de capital și durabilitate.
Prin implementarea ESAP, proiectul urmărește să ofere investitorilor, instituțiilor financiare și altor părți interesate acces gratuit și nediscriminatoriu la date financiare de încredere, contribuind astfel la transparență și la eficientizarea deciziilor de investiții. Platforma ESAP va fi gestionată de ESMA, în colaborare cu EBA și EIOPA, și va include funcționalități precum portal web multilingv, API pentru extragerea datelor, căutare avansată, traducere automată și servicii de notificare și descărcare date.
Proiectul de lege aduce ajustări pentru transpunerea unor recomandări OCDE, rezultate din Strategia națională privind piața de capital 2023–2026, vizând simplificarea procesului de emitere a obligațiunilor corporative și eficientizarea listărilor pe piața reglementată. De asemenea, sunt prevăzute măsuri pentru protecția legală a membrilor Consiliului A.S.F. și a angajaților săi, conform recomandărilor OCDE, asigurând că aceștia nu răspund civil pentru acțiuni sau omisiuni efectuate cu bună-credință și fără neglijență.
Prin urmare, proiectul nu doar că transpune legislația europeană, ci și consolidează cadrul național de reglementare și supraveghere a pieței financiare, crescând transparența, siguranța și eficiența operațională pentru toate părțile implicate.
Principalele obiective sunt:
1. Implementarea Pachetului ESAP (Punctul Unic de Acces European):
o Transpunerea Directivei (UE) 2023/2864 și aplicarea Regulamentelor (UE) 2023/2859 și 2023/2869.
o Crearea unei platforme centralizate care oferă acces gratuit și nediscriminatoriu la informații financiare relevante pentru investitori, autorități și firme specializate.
o Raportarea datelor în două etape prin organisme de colectare desemnate, utilizând formate citibile de mașini și cod LEI.
2. Modificări legislative pentru piața de capital:
o Delegarea competenței de aprobare a emisiunilor de obligațiuni neconvertibile consiliului de administrație sau directoratului, cu anumite limite și condiții.
o Transpunerea modificărilor Directivei (UE) 2025/794 privind raportarea și diligența în materie de durabilitate a întreprinderilor.
3. Alinierea la recomandările OCDE și Strategia națională pentru piața de capital:
o Reevaluarea procedurilor pentru emiterea obligațiunilor corporative.
o Asigurarea protecției legale a membrilor Consiliului și salariaților ASF pentru acțiuni realizate cu bună-credință și fără neglijență, fără a elimina răspunderea în caz de încălcări deliberate.
Modificările principale aduse actelor normative vizează modificarea următoarelor acte normative:
1. OUG nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare şi societățile de administrare a investițiilor, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, cu modificările și completările ulterioare:
- introducerea de prevederi conform cărora societățile de administrare a investițiilor și societățile de investiții care se autoadministrează au obligația ca atunci când publică orice informație menționată la art. 92 alin. (1) lit. a) -c) și la art. 98 alin. (1) din OUG nr. 32/2012, să transmită concomitent informațiile respective organismului de colectare desemnat în acest sens, pentru a fi puse la dispoziție în punctul unic de acces european (ESAP);
- introducerea de prevederi privind desemnarea A.S.F. ca organism de colectare, în sensul definiției de la art. 2 pct. 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859;
- introducerea de cerințe legate de transmiterea către organul de colectare a informațiilor menționate la art. 92 alin. (1) lit. a) – c) și la art. 98 alin. (1) din OUG nr. 32/2012;
Modificarea vizează prevederile art. 14 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară după cum urmează:
„(6) Membrii Consiliului A.S.F. și personalul acesteia nu răspund civil pentru actele sau faptele pe care le îndeplinesc sau omit să le îndeplinească în exercitarea atribuțiilor de supraveghere, control și rezoluție, cu respectarea legii, dacă acestea au fost exercitate cu bună-credință sau fără neglijență. În cazul în care se angajează cheltuieli de judecată ocazionate de procedurile judiciare inițiate împotriva persoanelor prevăzute în prezentul alineat, acestea se suportă de A.S.F., urmând a fi recuperate în situația în care instanțele judecătorești constată, printr-o hotărâre judecătorească definitivă, vinovăția acestor persoane.”
3. Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiții alternative, cu modificările și completările ulterioare:
- introducerea unor prevederi conform cărora anumite informații pe care ESMA le păstrează într-un registru central public se pun la dispoziție în ESAP, ESMA fiind, în acest caz, organism de colectare. În acest context, la nivelul proiectului de lege se introduc și unele prevederi pentru transpunerea corespunzătoare a paragrafului al doilea al art. 7 alin. (5) din Directiva 2011/61/UE.
4. Legea nr. 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare şi operațiuni de piață, republicată, cu modificările și completările ulterioare:
- introducerea de prevederi conform cărora entitățile au obligația ca atunci când publică anumite informații prevăzute în Legea nr. 24/2017 să transmită concomitent respectivele informații organismului de colectare desemnat în acest sens, pentru a fi puse la dispoziție în ESAP;
-introducerea de cerințe legate de transmiterea către organul de colectare a informațiilor respective;
- introducerea de prevederi privind desemnarea A.S.F. ca organism de colectare, în sensul definiției de la art. 2 pct. 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859;
- introducerea unor prevederi potrivit cărora prin derogare de la dispozițiile art. 113 lit. l) din Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, competența de a aproba emiterea de obligațiuni poate fi delegată consiliului de administrație, respectiv directoratului, prin actul constitutiv sau prin hotărâre a adunării generale extraordinare a acționarilor, în condițiile în care obligațiunile emise nu sunt obligațiuni convertibile în acțiuni, iar valoarea valoarea cumulată a tuturor emisiunilor de obligațiuni pentru care se face delegarea reprezintă cel mult 25% din valoarea activelor nete ale emitentului potrivit ultimelor situații financiare individuale publicate;
- introducerea unor dispoziții prin care se exercită opțiunea de la art. 9c alin. (3) din Directiva 2007/36/EC, în cazul tranzacțiilor semnificative cu părțile afiliate care se aprobă de către consiliul de administrație sau de supraveghere al emitentului. În acest context, se introduc și unele dispoziții clarificatoare cu privire la faptul că consiliul de administrație sau de supraveghere al emitentului aprobă tranzacțiile semnificative cu părțile afiliate ulterior primirii de către emitent a raportului auditorului financiar/firmei de audit care se publică împreună cu raportul privind tranzacțiile semnificative cu părțile afiliate. La nivelul proiectului de lege au fost introduse și prevederi potrivit cărora obligația de întocmire a raportului auditorului financiar/firmei de audit se aplică și în cazul tranzacțiilor semnificative cu părțile afiliate pentru care este necesară aprobarea AGEA. Raportul întocmit de către auditorul financiar/firma de audit este un raport de asigurare limitată întocmit în conformitate cu standardele aplicabile în materie;
- introducerea unor prevederi referitoare la clarificarea criteriilor de independență care trebuie să se aplice în raport cu comitetul de audit al societăților ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, inclusiv în cazul membrilor comitetului de audit desemnați de AGA;
-introducerea unor prevederi potrivit cărora anumite dispoziții referitoare la obligațiuni din cadrul Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, nu se aplică obligațiunilor oferite în cadrul unei oferte publice derulată în baza unui prospect aprobat și publicat în conformitate cu Legea nr. 24/2017 sau obligațiunilor care urmează să fie sau sunt admise la tranzacționare pe piața reglementată, respectiv a obligațiunilor care urmează sau sunt tranzacționate în cadrul unui sistem multilateral de tranzacționare/sistem organizat de tranzacționare, în temeiul prezentei legi;
- introducerea unor prevederi potrivit cărora raportul financiar anual al emitenților ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată se transmite la ASF și la operatorul de piață la data publicării acestuia, aprobarea acestuia de către AGOA urmând a se face în termenul prevăzut de Legea nr. 31/1990 (în cel mul 5 luni de la data încheierii exercițiului financiar);
- introducerea la nivelul legii a unor dispoziții exprese referitoare la organizarea la nivelul A.S.F. a mecanismului oficial de stocare a informațiilor reglementate transmise de emitenții ale căror acțiuni sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată;
- introducerea unor modificări ale art. 85 ce vizează aplicarea votului cumulativ.
-revizuirea regimului contravențional și sancționatoriu prevăzut de lege.
De asemenea, în contextul modificărilor anumitor acte normative europene ce intră în competența A.S.F., aduse prin Regulamentul (UE) 2023/2869, s-a realizat revizuirea regimului contravențional și sancționatoriu în temeiul anumitor acte normative europene ce intră în competența A.S.F. (e.g. – din cadrul Regulamentului (UE) 2017/1129 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 iunie 2017 privind prospectul care trebuie publicat în cazul unei oferte publice de valori mobiliare sau al admiterii de valori mobiliare la tranzacționare pe o piață reglementată, și de abrogare a Directivei 2003/71/CE). Precizăm faptul că limitele amenzilor prevăzute prin prevederile proiectului de lege care modifică și completează Legea nr. 24/2017 au fost stabilite cu luarea în considerare a actualelor niveluri ale sancțiunilor prevăzute în prezent pentru această lege. Astfel, în cazul modificărilor și completărilor Legii nr. 24/2017 a fost stabilit la un nivel mai scăzut (sau, după caz, egal) față de alte amenzi prevăzute de lege.
Totodată, în contextul publicării în data de 16.04.2025 în Jurnalul Oficial al UE a Directivei (UE) 2025/794 a Parlamentului European și a Consiliului din 14 aprilie 2025 de modificare a Directivelor (UE) 2022/2464 și (UE) 2024/1760 în ceea ce privește datele de la care statele membre trebuie să aplice anumite cerințe de raportare și de diligență necesare în materie de durabilitate a întreprinderilor, ce propune modificarea art. 5 alin. (2) prima și a treia teză din Directiva (UE) 2464/2022 (art. I din Directiva (UE) 794/2025), s-a considerat necesară modificarea prevederilor art. 175 ind. 1 alin. (4) și (5) din Legea nr. 24/2017, având în vedere faptul că prevederile art. 5 alin. (2) a treia teză din Directiva (UE) 2646/2022 au fost transpuse în legislația națională prin art. 175 ind. 1 alin. (4) și (5) din Legea nr. 24/2017.
5. Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, cu modificările și completările ulterioare
- revizuirea regimului contravențional prevăzut de lege, în contextul modificărilor aduse Regulamentului (UE) nr. 1286/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 26 noiembrie 2014 privind documentele cu informații esențiale referitoare la produsele de investiții individuale structurate și bazate pe asigurări (PRIIP) prin Regulamentul (UE) 2023/2869.
6. Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaționale, cu modificările și completările ulterioare:
- introducerea de prevederi conform cărora administratorii de fonduri de pensii ocupaționale au obligația ca, atunci când publică orice informație menționată la art. 25 alin. (2), art. 117 alin. (4) lit. a)-d) și la art. 141 alin. (1) și (2) din Legea nr. 1/2020, să transmită concomitent informațiile respective organismului de colectare desemnat în acest sens, pentru a fi puse la dispoziție în punctul unic de acces european (ESAP);
- introducerea de prevederi privind desemnarea A.S.F. ca organism de colectare, în sensul definiției de la art. 2 pct. 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859;
- revizuirea regimului contravențional și sancționatoriu prevăzut de Legea nr. 1/2020.
- introducerea de prevederi conform cărora societățile de servicii de investiții financiare (S.S.I.F.) au obligația ca, atunci când publică orice informație prevăzută la art. 56 din Legea nr. 236/2022, să transmită concomitent informațiile respective organismului de colectare desemnat în acest sens, pentru a fi puse la dispoziție în ESAP, precum și cu privire la formatul informațiilor în cauză;
- introducerea de prevederi conform cărora informațiile prevăzute la art. 76 din Legea nr. 236/2022, respectiv sancțiunile şi măsurile administrative impuse de A.S.F. potrivit prevederilor acestei legi, rămase definitive, sunt puse la dispoziție în ESAP, precum și cu privire la formatul informațiilor în cauză;
- desemnarea A.S.F. în calitate de organism de colectare, în sensul definiției de la art. 2 pct. 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859, în scopul îndeplinirii cerințelor de punere la dispoziție în ESAP a informațiilor relevante prevăzute de Legea nr. 236/2022.
Aspecte legate de introducerea unor măsuri pentru aplicarea unor prevederi ale Regulamentului (UE) 2023/2869
În considerarea modificărilor aduse, prin Regulamentul (UE) 2023/2869, mai multor regulamente europene aflate în aria de competență a A.S.F., la nivelul proiectului de lege au fost introduse prevederi privind desemnarea A.S.F. ca organism de colectare (în condițiile în care Regulamentul european prevede necesitatea desemnării unui organism de colectare la nivel național), prevederi clarificatoare privind calitatea A.S.F. de organism de colectare (în condițiile în care Regulamentul european prevede că organismul de colectare este autoritatea competentă națională), respectiv prevederi privind sancțiuni aplicabile pentru încălcarea dispozițiilor referitoare la transmiterea către A.S.F., în calitate de organism de colectare, a informațiilor ce trebuie puse la dispoziția ESAP.
Astfel, au fost introduse sancțiuni pentru încălcarea obligațiilor prevăzute la art. 29a alin. (1) din Regulamentul (UE) 2014/1286 (PRIIPS), art. 21a alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 2017/1.129 (privind prospectul) și art. 18a alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/2.088 (privind durabilitatea).
În aplicarea unor prevederi ale Regulamentului (UE) 2023/2859, la nivelul proiectului de lege au fost introduse dispoziții potrivit cărora A.S.F este desemnată organism de colectare pentru informații transmise în mod voluntar, de către entitățile care intră în sfera de supraveghere a A.S.F., conform art. 1 alin. (1) lit. b) din Regulamentul (UE) 2023/2859.