Proiect de lege pentru aplicarea rezultatului referendumului din 2024: Buget unic și centralizat pentru București
Înapoi la pagina principală Administrație22 oct. 2025Marian Orzata

Proiect de lege pentru aplicarea rezultatului referendumului din 2024: Buget unic și centralizat pentru București

Legea ar transfera decizia privind împărțirea taxelor locale de la sectoare către Consiliul General al Municipiului București, fără a modifica nivelul impozitelor.

București, 22 octombrie 2025 – La Senat a fost înregistrată propunerea legislativă B523/2025, privind transpunerea rezultatului referendumului local desfășurat în Capitală pe 24 noiembrie 2024, prin care bucureștenii au votat în favoarea reorganizării modului de repartizare a impozitelor și taxelor locale între Primăria Generală și primăriile de sector.

Inițiativa legislativă, depusă de deputatul USR Cătălin Drulă, urmărește implementarea voinței exprimate de 64,39% dintre participanții la referendum, care s-au declarat de acord ca repartizarea veniturilor fiscale între municipiu și sectoare să fie decisă de Consiliul General al Municipiului București (CGMB), nu automat, prin cote fixe prevăzute de Codul Fiscal.

Referendumul din 24 noiembrie 2024 – organizat simultan cu primul tur al alegerilor prezidențiale – a fost validat cu o prezență de 40,97% și o majoritate de 64,39% voturi „DA”.

De ce este necesară schimbarea

Actualul model financiar, cu șapte bugete separate (unul al PMB și șase ale sectoarelor), a generat dezechilibre majore. În expunerea de motive la proiectul legislativ se arată că în anul 2023, sectoarele au cumulat aproximativ 9 miliarde de lei, în timp ce Primăria Generală a avut un buget de circa 6 miliarde de lei, din care jumătate s-a dus doar pe subvențiile la transport și termoficare.

Potrivit expunerii de motive, fragmentarea bugetară a produs lipsă de coerență în planificarea investițiilor și a creat discrepanțe mari între sectoare, deși Primăria Capitalei are atribuții mult mai ample – de la rețeaua de transport și termoficare, la marile bulevarde, spitale și instituții culturale.

Ce prevede concret proiectul de lege

Propunerea legislativă modifică Codul Fiscal și Legea finanțelor publice locale, precum și alte acte normative conexe, pentru a permite un buget unic al Capitalei, gestionat integrat de Primăria Municipiului București.
Principalele prevederi sunt:

  • Toate taxele și impozitele locale colectate în București – impozitul pe clădiri și terenuri, mijloace de transport, taxe de publicitate, amenzi, taxe judiciare de timbru etc. – vor fi virate la bugetul Municipiului București, nu direct la bugetele sectoarelor;
  • Impozitul pe venit colectat în Capitală va fi alocat integral Primăriei Municipiului București, urmând ca repartizarea către sectoare să fie stabilită ulterior prin hotărâre a Consiliului General al Municipiului București;
  • Fondurile vor fi distribuite pe baza unor criterii obiective și transparente, precum populația, suprafața sectorului, proiectele de investiții, gradul de colectare a taxelor și nevoile reale ale comunităților locale.

Efectele inițiativei

Reforma nu introduce taxe noi și nu crește nivelul impozitelor existente, ci schimbă doar destinația acestora.
Prin centralizarea bugetului, autorii proiectului estimează:

  • reducerea discrepanțelor dintre sectoare;
  • o planificare financiară unitară a investițiilor de interes general;
  • o utilizare mai eficientă și transparentă a fondurilor publice;
  • o mai bună finanțare a marilor proiecte ale orașului, precum infrastructura, termoficarea, transportul public și consolidarea clădirilor cu risc seismic.

Proiectul este în concordanță cu Carta europeană a autonomiei locale, care prevede corelarea resurselor financiare cu atribuțiile autorităților locale.

Pentru mai multe detalii a se vedea: B523/2025 - Propunere legislativă privind transpunerea rezultatului referendumului local asupra aprobării de către Consiliul General al Municipiului Bucureşti a repartizării între Primăria Municipiului Bucureşti şi primăriile de sector a impozitelor pe venit şi a taxelor şi impozitelor locale colectate de la bucureşteni, desfăşurat în 24 noiembrie 2024

Proiectul vizează modificarea următoarelor acte prevederi:
- art. 455 alin.  (3) , art. 463, alin. (3), art. 468 alin. (3),  art. 475 alin. (1) - (4) ,  art. 477 alin. (3), (5) şi (7) ,  art. 478, alin. (1),  art. 480 alin. (2), art. 486 alin. (2), (4) şi (6), art. 488, art. 490,  art. 494 alin. (1) - (10) din Codul Fiscal;

- art. 8 alin. (3) şi (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic at contravenţiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, cu modificările şi completările ulterioare;

-  art. 40 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, publicată in Monitorul Oficial at Romăniei, Partea I, nr. 392 din 29 iunie 2013;
-  art. 32 alin. (3) şi (4),  art. 33 alin. (7), art. 323 (introducere), art. 33 alin. (6) (abrogare)  din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, publicată în Monitorul Oficial at Romăniei, Partea I, nr. 618 din 18 iulie 2006;

 

© 2025 Indaco Systems. Toate drepturile rezervate.