Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale a publicat în transparență decizională, la data de 19 august 2025, un proiect de Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum și pentru introducerea unor măsuri aplicabile personalului contractual din sectorul public.
Textul se află în consultare publică până la 28 august 2025, perioada în care cetățenii și organizațiile interesate pot transmite propuneri și observații la adresa dezbateri@mmuncii.gov.ro .
Context și necesitate legislativă
În expunerea de motive, Ministerul Muncii evidențiază existența unor lacune și necorelări în reglementarea carierei funcționarilor publici, care creează dificultăți în practică. Este menționată atât necesitatea alinierii cu jurisprudența Curții Constituționale și a Înaltei Curți de Casație și Justiție, cât și adaptarea la Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii.
Problemele identificate vizează în principal:
- componența comisiilor de concurs și promovare,
- regimul transferurilor (la cerere și în interesul serviciului),
- situațiile de suspendare și rezervare a posturilor,
- recunoașterea vechimii în grad profesional,
- menținerea funcționarilor publici după împlinirea vârstei standard de pensionare,
- precum și reorganizările instituționale și protecția carierei.
Modificările propuse la Codul administrativ
Proiectul prevede amendamente punctuale asupra mai multor articole din Codul administrativ:
1. Art. 469 – comisiile de concurs
Se propune participarea la cerere a reprezentanților Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, limitată la concursurile pentru funcții de conducere. Modificarea are în vedere atât constrângerile de personal din cadrul ANFP, cât și digitalizarea procedurilor de selecție prin extragere automată a subiectelor.
2. Art. 506 – transferurile
Proiectul propune introducerea unei distincții exprese între transferul la cerere și cel în interesul serviciului.
o Transferul la cerere rămâne condiționat de publicarea prealabilă a unui anunț cu termen de 30 de zile.
o Transferul în interesul serviciului, reglementat pentru a acoperi nevoi urgente de resurse umane, va fi exceptat de la această procedură, permițând mobilitatea rapidă a funcționarilor.
Totodată, pentru înalții funcționari publici se reglementează posibilitatea mutării definitive pe o funcție publică vacantă de conducere sau de execuție în cadrul autorității sau instituției publice în care acesta își desfășoară activitatea, cu consecința pierderii statutului de înalt funcționar public.
3. Art. 512–514 – suspendarea raporturilor de serviciu
o Se elimină obligativitatea rezervării postului în cazurile de suspendare prin acordul părților, respectiv pentru activități desfășurate în cabinetele demnitarilor sau în organisme internaționale, atunci când suspendarea are caracter de lungă durată. (art. 514 alin. (1) lit. e) și j), art. 515)
o Se instituie un termen maxim de doi ani pentru suspendarea raportului de serviciu la inițiativa funcționarului în scopul activităților desfășurate în organisme internaționale, pentru a menține echilibrul între interesul individual și cel instituțional.
o Se clarifică situațiile de suspendare de drept ce vor constitui vechime în grad profesional (ex. cazurile de la art. 513 alin. (1) lit. c), d), f), g) și i)).
4. Art. 517 – pensionarea și menținerea în activitate peste vârsta standard de pensionare
Dispozițiile prevăzute în proiect au în vedere modificările aduse la Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii (art. 46 alin. (2)).
o Potrivit proiectului, funcționarii publici vor putea continua activitatea peste vârsta standard de pensionare, până la maximum 70 de ani, dar numai cu acordul anual al conducătorului instituției.
o Plata pensiei se va suspenda pe perioada menținerii în funcție, fiind eliminată posibilitatea cumulului pensie–salariu în administrația publică.
5. Art. 519 – reorganizări instituționale
Se introduce posibilitatea organizării unui examen în perioada de preaviz pentru funcționarii afectați de reorganizare, ca mecanism echitabil și meritocratic de selecție.
Măsuri tranzitorii și derogatorii
Proiectul instituie o serie de măsuri cu aplicabilitate limitată, până la 31 decembrie 2026:
· Suspendarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante, cu excepția celor prevăzute în Planul de recrutare a funcționarilor publici şi a Planului de promovare în funcții publice de conducere, pentru perioada 2025-2026, aprobat prin HG nr. 298/2025.
· Suspendarea detașărilor și transferurilor funcționarilor public pe o perioadă determinată, cu obligația finalizării procedurilor deja demarate conform legislației în vigoare la data publicării anunțului. Acordarea unui termen de 30 zile pentru ocuparea anumitor posturi prin transfer în interesul serviciului.
· Reguli speciale pentru personalul din cadrul autorităților și instituțiilor publice, prin suspendarea aplicării art. 45–47 din Codul muncii și a art. 32 din Legea-cadru nr. 153/2017, precum și prin instituirea obligației de încetare a detașărilor în termen de 10 zile de la intrarea în vigoare a ordonanței.
· Excepții limitate pentru detașările în organisme internaționale, de maximum doi ani la cererea salariatului, sau pentru întreaga durată dacă acestea sunt inițiate de instituția publică.
Procedurile de transfer aflate în curs de desfășurare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se finalizează în condițiile reglementate de prevederile legale în vigoare la data publicării anunțului privind organizarea transferului.
Personal aflat la pensie
• Personalul plătit din fonduri publice sau din companii/regii cu capital majoritar de stat/administrativ-teritorial, precum și personalul autorităților de reglementare, care a primit decizie de pensionare (inclusiv pensie de serviciu sau militară), poate continua activitatea cu acordul anual al angajatorului, până la 70 de ani.
• Continuarea activității se face la cererea persoanei și cu suspendarea plății pensiei.
• Pensia se reia la încetarea activității.
• În lipsa cererii sau a acordului angajatorului, contractul încetează de drept.
• Guvernul poate aproba, prin memorandum sau hotărâre, excepții justificate, cu respectarea bugetului de personal.
• Concursurile deja începute se finalizează după regulile valabile la momentul publicării anunțului.
Regimul sancționator
Nerespectarea obligațiilor prevăzute de ordonanță de către autorități, instituții publice, regii autonome, societăți/companii naționale sau entități cu capital majoritar de stat ori al UAT-urilor atrage răspunderea contravențională.
Durata și temei constituțional
Măsurile prevăzute în ordonanța care face obiectul acestui proiect sunt prevăzute să producă efecte temporare, până la 31 decembrie 2026, termen justificat de Guvern prin necesitatea protejării interesului public major și a stabilității administrației, fără a aduce atingere substanței drepturilor constituționale. Proiectul invocă aplicarea art. 53 din Constituția României privind restrângerea exercițiului unor drepturi, în condițiile proporționalității și temporarității.