Proiectul de ordonanță de urgență, publicat de Ministerul Sănătății în transparență publică pe data de 11 noiembrie 2025, introduce un pachet extins de modificări legislative cu impact major asupra funcționării sistemului medical.
Documentul vizează atât reforma practicii medicale, cât și reorganizarea serviciilor sanitare, consolidarea răspunderii civile și modernizarea procesului de formare prin rezidențiat.
1. Ghidurile de practică medicală vor fi elaborate și avizate direct de organismele profesionale
Prin proiect se propune modificarea definiției ghidurilor de practică medicală (art. 4 lit. g din Legea 95/2006 ) și transferă componenta de avizare de la Ministerul Sănătății către Colegiul Medicilor din România (CMR) și Colegiul Medicilor Stomatologi din România.
Totodată, articolele 414 lit. g) și 512 lit. g) din legea 95/2006 sunt adaptate astfel încât aceste atribuții să devină parte integrantă a competențelor profesionale ale colegiilor.
Prin aceste măsuri se dorește eliminarea avizului Ministerului Sănătății, care este văzut ca un filtru birocratic, actualizarea rapidă a ghidurilor conform standardelor europene şi întărirea autonomiei profesională a corpului medical, în linie cu recomandările UE.
2. Cabinetele de medicină de familie și punctele secundare de lucru ale acestora devin prin lege structuri de utilitate publică
Potrivit proiectului toate cabinetele de medicină de familie și punctele secundare de lucru ar urma să fie stabilite prin lege ca fiind de utilitate publică.
De asemenea, autoritățile administrației publice locale vor putea atribui unităților sanitare în folosință gratuită, bunuri ce aparțin domeniului public sau privat, local sau județean, după caz. (modificare art. 63 din Legea nr. 95/2006)
Medicina de familie este considerată infrastructură medicală de bază, iar lipsa finanțării a provocat blocaje şi dificultăți în menținerea cabinetelor, mai ales în zone defavorizate. De asemenea, conform notei de fundamentare la acest proiect, se impune acordarea acelorași drepturi ce cele prevăzute la art. 41 lit. a) din OG nr. 26/2000, cu modificările și completările ulterioare.
3. Răspunderea civilă a unităților sanitare: includerea tuturor formelor de practică medicală
Art. 655 alin. (2) este propus spre modificare astfel încât unitățile sanitare să răspundă pentru prejudiciile produse de întreg personalul medical care își exercită profesia în unitatea respectivă, în solidar cu acesta, fie el personal angajat, fie aflat într-o formă de colaborare:
- medici în PFI,
- medici colaboratori prin SRL,
- prestatori prin contracte de servicii.
În nota de fundamentare se arată că forma actuală excludea colaboratorii neangajați, generând:
- dificultăți în recuperarea prejudiciilor,
- litigii prelungite,
- lipsa clarității juridice pentru asiguratori.
Prin această modificare, întreaga activitate medicală desfășurată în unitate devine acoperită.
4. Reforma procedurilor de malpraxis: liste actualizate de experți și reprezentare juridică a comisiilor
4.1. Listele experților medicali – aprobate direct de organismele profesionale
Se propune modificarea și completarea art. 680 din legea sănătății astfel încât listele experților medicali să fie aprobate, în funcție de profesie, de Consiliile Naționale ale organismelor profesionale, nu prin ordin de ministru. Acestea vor transmite apoi listele actualizate către MS ori de câte ori apar modificări.
De asemenea, conform proiectului, organismele profesionale vor avea posibilitatea aplicării de sancțiuni pentru experții care:
- refuză cazul,
- depășesc termenul de predare a raportului asupra cazului.
4.2. Reprezentarea comisiei în instanță
Art. 684 din legea sănătății este completat cu prevederi clare:
- Direcția de Sănătate Publică (DSP) va deveni reprezentantul Comisiei de malpraxis în instanță;
- cheltuielile de judecată se vor împărții în solidar între instituțiile care desemnează membri în această comisie.
5. Structura organizatorică și structura medicală a spitalelor – delimitate clar
Prin proiect se propune modificarea art. 171 și 172.
5.1 Definiția structurii medicale este separată juridic de structura organizatorică generală.
Structura organizatorică se referă la modul de organizare a spitalului ca instituție, componentele sale medicale, administrative și tehnice având ca scop buna funcționare în ansamblu.
Structura medicală a unui spital, care reprezintă organizarea activităților medicale și modalitatea în care sunt grupate serviciile medicale, respectiv organizarea pe secții, compartimente, laboratoare, servicii medicale și servicii tehnico-medicale de diagnostic și tratament în care se desfășoară activitate medicală. T
Definiția structurii organizatorice a unui spital se reformulează în sensul că aceasta poate cuprinde: secții, compartimente, laboratoare, servicii medicale, de diagnostic şi tratament, de asistență prespitalicească şi transport urgențe, structuri de primiri urgențe, structuri tehnice, economice şi administrative, unități de implementare a proiectelor şi alte structuri medicale aprobate prin ordin al ministrului sănătății. posibilitatea includerii unităților de
5.2 Implementare a proiectelor în structura spitalelor, necesară pentru gestionarea PNRR și fondurilor europene.
În contextul implementării proiectelor din fonduri europene nerambursabile, fonduri externe rambursabile, precum și prin Planul Național de Redresare și Reziliență, se vor putea înființa în cadrul structurii spitalelor, unități de implementare a proiectelor cu rol în coordonarea şi asigurarea managementului proiectelor.
Regimul avizării:
- MS va aproba structura organizatorică (care include şi structura medicală) pentru unitățile sanitare cu paturi din subordinea sa, în calitate de ordonator principal de credite.
- Pentru celelalte unități sanitare publice, MS doar va aviza structura medicală.
- Pentru spitalele private înființarea sau desființarea acestora, structura medicală, precum și modificările acesteia, schimbarea sediului și a denumirilor se va aviza de către MS sau DSP județene, respectiv a municipiului București, la cererea reprezentantului legal.
6. Regiile autonome și cultele vor putea înființa unități sanitare private
Proiectul propune, modificarea art. 1721, în sensul că atât regiile autonome cât și cultele recunoscute, care sunt de utilitate publică, pot înfiinţa unităţi sanitare private cu sau fără personalitate juridică, în scopul furnizării de servicii medicale.
7. Asistenții medicali-șefi: condiții de studii, vechime, uniforme și salarizare clarificată
La art. 185 este introdus alin. (2¹):
”În spitalele publice funcţia de asistent medical şef este funcţie de conducere şi va putea fi ocupată de asistenţi medicali, cu o vechime de cel puţin 5 ani în funcția de asistent medical. Asistentul medical șef beneficiază de salariul de bază aferent funcției de asistent medical principal cu studii superioare care cuprinde gradaţia aferentă tranşei de vechime în muncă la nivel maxim, majorat cu 20% conform prevederilor legale în vigoare. ”
Astfel se elimină interpretările diferite între spitale și uniformizarea salarizării.
8. Reglementare nouă pentru autorizarea serviciilor de ambulanță și SMURD
Un nou alineat (4) la art. 92 va prevede emiterea unui ordin comun MAI – MS care să stabilească:
- normele metodologice de autorizare pentru:
- ambulanțele județene și București,
- SMURD,
- furnizori privați de urgență prespitalicească și transport medical;
- modelul de autorizație emis de DSP.
”(4) Normele metodologice de autorizare a furnizorilor privaţi de servicii de asistenţă medicală de urgenţă prespitalicească şi de transport medical asistat şi transport sanitar neasistat, a serviciilor de ambulanţă judeţene şi al municipiului Bucureşti şi a serviciilor mobile de urgenţă, reanimare şi descarcerare (SMURD), precum şi a modelului de autorizaţie emis de direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti se aprobă prin ordin comun al ministrului afacerilor interne și al ministrului sănătății.”
Ordinul ar urma să fie emis în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a OUG.
10. Activitatea în ambulatoriul integrat: eliminarea limitării la „o oră pe zi în medie pe lună”
Legea 163/2025 privind modificarea şi completarea unor acte normative şi pentru stabilirea unor măsuri în domeniul sănătății, este modificată pentru a elimina formula rigidă „maximum o oră/zi în medie pe lună”, stabilind doar obligația desfășurării activității în ambulatoriu în cadrul normei lunare, conform graficului.
11. Reforma rezidențiatului: recunoaștere a probelor europene, termene stricte și clasificări separate (OG nr. 18/2009)
Comunicare pe site-ul MS
Articolul 10 alin. (4) din Ordonanța Guvernului nr. 18/2009 privind organizarea și finanțarea rezidențiatului este propus spre modificare pentru a se înlocui metoda comunicării curicumulilor aprobate către toate instituțiile de învățământ cu măsura publicării pe site-ul Ministerului Sănătății.
Recunoașterea punctajelor de la examene europene
Art. 15 din aceeași ordonanță este vizat spre completare cu două noi alineate, alineatele (33) și (34) care introduc:
- posibilitatea asimilării punctajelor obținute la examene europene cu probe ale examenului național;
- organizarea în sesiuni distincte în același an.
Termene limită pentru transmiterea documentelor
Art. 15 alin. (6¹) va introduce obligația:
- unităților sanitare în care rezidenții sunt încadrați de a transmite lista acestora, către DSP în max. 5 zile de la data finalizării integrale a pregătirii;
- DSP de a transmite către MS în max. 3 zile de la primire lista centralizată a rezidenților.
Clasificări separate pentru instituțiile cu locuri dedicate
Art. 16 este propus spre modificare modificare astfel încât:
- candidații medici, medici stomatologi și farmaciști la concursul de admitere în rezidențiat pe locurile MS, MApN, MAI, MJ, MEC vor avea au locuri/posturi separate; Astfel candidații înscriși prin fiecare dintre aceste instituții nu se vor putea raporta la punctajele obținute de candidații înscriși pe listele altor instituții;
- alegerea locurilor și posturilor se face doar în interiorul listei proprii, în ordinea descrescătoare a punctajelor.
Schimbarea specialității pentru rezidenții militari
Adăugarea art. 222 alin. (5) va permite instituțiilor militare să aprobe schimbarea specialității medicilor rezidenți, în funcție de necesitățile acestor instituții pentru a acoperi necesarul de cadre medicale.
12. Reguli noi pentru transferul unităților sanitare din rețeaua Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI)
Proiectul propune modificarea O.U.G. nr. 41/2023 va fi completată astfel încât:
- Ministerul Sănătății va avea prioritate la cererea de transfer a unităților sanitare din subordinea MTI;
- se va înființa o Comisie de transfer în cadrul MTI, cu atribuții stabilite prin ordin;
- Având în vedere încetarea, în fapt, a activității Comitetului Interministerial, acesta se va desființa prin abrogarea Deciziei prim-ministrului nr. 57/2023, iar documentele se vor preda MTI.
13. ANDIS: continuitatea conducerii, flexibilizată
Art. 15 alin. (12) din OUG 76/2022 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naționale pentru Dezvoltarea Infrastructurii în Sănătate (ANDIS) este propus spre modificare pentru a se elimina prevederea perioadei maxime de 6 luni pentru numirea fără concurs a președintelui si a vicepreședinților ANDIS.
În nota de fundamentare se susține că această prevedere nu asigură continuitatea conducerii ANDIS, aspect care afectează funcționarea eficientă a entității, în actualul stadiu de implementare a proiectelor de dezvoltare a infrastructurii de sănătate și absorbție a fondurilor europene
*
Acest proiect se află momentan în faza de transparență publică iar observațiile si propunerile privind proiectul de act normativ pot fi transmise pe adresa: propuneri@ms.ro. Termenul limită până la care se pot face propuneri este cea de a 10-a zi de la data introducerii pe site a textului proiectului de act normativ.
Pentru mai multe delatii a se vedea Proiectul de OUG și Nota de Fundamantare.