În cadrul ședinței din 6 noiembrie 2025 Guvernul României a aprobat o nouă ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul energiei
Actul normativ modifică și completează Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 163/2022 pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, în sensul alinierii cu prevederile Directivei (UE) 2023/2413, care vizează creșterea ponderii energiei regenerabile în consumul final, ceea ce va contribui inclusiv la implementarea componentei energetice a Planului Național de Redresare și Reziliență, corelat și cu țintele și obiectivele din Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice 2021-2030 (PNIESC) actualizat.
Totodată, actul transpune și prevederile Directivei Delegate (UE) 2024/1405 a Comisiei din 14 martie 2024, care completează Directiva 2018/2001 prin adăugarea de noi materii prime utilizabile la producția de biocombustibili și biogaz, asigurând astfel conformitatea completă a legislației naționale cu cadrul european actualizat.
Noutăți pe scurt:
1. Digitalizarea completă a procesului de autorizare pentru proiecte regenerabile: Până la 21 noiembrie 2025, toate procedurile administrative (avize, autorizații, acorduri) pentru centrale solare, eoliene sau alte surse regenerabile vor fi digitalizate integral.
2. Crearea pieței interne de tranzacționare a garanțiilor de origine (GO): România va avea prima piață națională de garanții de origine, gestionată de ANRE, prin care se vor certifica și tranzacționa volumele de energie verde produse.
3. Bază de date națională pentru biomasa și biogazul utilizate energetic: Se creează un sistem unificat pentru urmărirea provenienței, certificării și sustenabilității biomasei, biocombustibililor și biogazului.
4. Instituirea „zonelor de accelerare” pentru proiecte regenerabile: Se stabilesc zone geografice desemnate unde proiectele regenerabile pot fi aprobate rapid, cu proceduri simplificate. Se, prioritizează, asfel, investițiile în zone cu potențial eolian/solar ridicat, dar evitând ariile protejate.
5. Integrarea energiei regenerabile în rețele și sistemul național de stocare: Actul prevede dezvoltarea zonelor de infrastructură pentru stocarea energiei și extinderea rețelelor de transport/distribuție, esențiale pentru stabilitatea sistemului energetic. România va atinge o capacitate de peste 2.000 MW de stocare până în 2030.
6. Promovarea comunităților energetice și a autoconsumului local: Se consolidează cadrul pentru comunitățile energetice ale cetățenilor și pentru prosumatori, inclusiv prin analize cost–beneficiu privind tarifele de distribuție locale. Românii pot produce și consuma energie locală, reducând facturile.
7. Alinierea completă la standardele UE și evitarea infringementului: Ordonanța răspunde observațiilor Comisiei Europene din cauza 2021/0333 și transpune integral Directivele (UE) 2023/2413 și 2024/1405. Se evita astfel eventuale sancţiuni iar României îşi asigură eligibilitatea pentru fondurile energetice europene (PNRR, Fondul pentru Modernizare, REPowerEU).
Modificările și completările aduse prin acest act normativ cadrului legal național, necesar pentru promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, pentru perioada 2025-2030, au în vedere:
- Sprijinirea producției de energie electrică din surse regenerabile, reglementarea autoconsumului acesteia și stabilirea țintelor de energiei regenerabile în sectoarele încălzirii, răcirii și transporturilor, pentru atingerea obiectivului național privind ponderea globală a energiei regenerabile în consumul final brut de energie în anul 2030; [Obiectivul României pentru 2030, potrivit PNIESC actualizat și Strategiei Energetice 2025–2035, vizează atingerea unei capacități instalate de 31,2 GW din surse regenerabile, reprezentând circa 75% din totalul de 41 GW estimat.]
- Stabilirea criteriilor de durabilitate și reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră pentru biocombustibili, biolichide și combustibili din biomasă; [În acest sens, va fi creată o bază de date națională gestionată de Ministerul Energiei, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, pentru certificarea originii și durabilității biomasei și biogazului utilizați în scopuri energetice.]
- Simplificarea și digitalizarea procedurilor administrative pentru autorizarea centralelor de energie regenerabilă; [Ordonanța prevede digitalizarea completă a procesului de autorizare până la 21 noiembrie 2025. Termenele maxime pentru emiterea autorizațiilor vor fi de 12 luni pentru proiecte obișnuite, 24 de luni pentru proiectele offshore și 6 luni pentru instalațiile de mică putere, cu posibilitatea prelungirii limitate în cazuri excepționale.]
- Sprijinirea producției de energie electrică din surse regenerabile, reglementarea autoconsumului acesteia și stabilirea țintelor de energiei regenerabile în sectoarele încălzirii, răcirii și transporturilor, pentru atingerea obiectivului național privind ponderea globală a energiei regenerabile în consumul final brut de energie în anul 2030;
- Implementarea observațiilor Comisiei Europene transmise prin avizul motivat suplimentar din 12 februarie 2025, în Cauza 2021/0333 care include instituirea cadrului de reglementare pentru promovarea comunităților energetice, precum și crearea cadrului legislativ pentru emiterea/tranzacționarea/anularea garanțiilor de origine; [În acest context, actul introduce deschiderea unei piețe interne de tranzacționare a garanțiilor de origine, coordonată de ANRE, pentru proiectele finanțate prin PNRR și Fondul pentru Modernizare. Veniturile obținute vor fi reinvestite în dezvoltarea de noi capacități verzi, fiind estimate la circa 35,4 milioane euro în perioada 2027–2030.]
- Cadrul de reglementare necesar pentru instituirea zonelor pretabile accelerării proiectelor privind energia din surse regenerabile. Actul normativ clarifică responsabilitățile instituțiilor implicate, îmbunătățind eficiența acestora și prevenind eventualele blocaje în procesul de autorizare; [Zonele de accelerare și infrastructură dedicate vor fi aprobate prin hotărâre de guvern, la propunerea Ministerului Energiei, în colaborare cu Transelectrica și operatorii de distribuție. Acestea vor exclude siturile Natura 2000 și vor respecta principiile evaluării de mediu și biodiversitate.]
- Adoptarea pe scară largă a energiei din surse regenerabile în sectorul transporturilor, prin norme specifice pentru biocombustibili, biolichide și combustibili din biomasă.
De asemenea, actul normativ clarifică responsabilitățile instituțiilor implicate, îmbunătățind eficiența acestora și prevenind eventualele blocaje în procesul de autorizare și reglementează desemnarea zonelor de infrastructură dedicate dezvoltării proiectelor de rețea și stocare, necesare integrării energiei regenerabile în sistemul energetic național. [PNIESC prevede atingerea unei capacități de stocare de minimum 2.000 MW până în 2030, prin dezvoltarea de sisteme de baterii și hidrocentrale cu acumulare prin pompaj, măsură susținută de această ordonanță.]
În plan social, promovarea acestui act normativ va contribui la reducerea costurilor energiei pentru consumatori și dezvoltarea unor comunități energetice locale, contribuind la diminuarea sărăciei energetice. În plus, această tranziție energetică este esențială pentru protejarea și restaurarea mediului, având un impact pozitiv asupra biodiversității și calității vieții cetățenilor.
Crearea sistemelor de generare distribuită și a comunităților energetice locale asigură facilitarea și construcția de rețele locale, evitând probleme semnificative de racordare și ulterior, de echilibrarea rețelei.
[Potrivit datelor prezentate în nota de fundamentare, peste 5 milioane de români sunt afectați de sărăcie energetică, iar dezvoltarea comunităților energetice va contribui la reducerea acestei vulnerabilități, prin producerea și consumul local de energie curată.]
Pentru mai multe detalii a se vedea proiectul si nota de fundamentare care au stat la baza adoptarii acestui act normativ.