Analiza Proiectului de lege pentru modificarea pensiei magistraților
Înapoi la pagina principală 19 aug. 2025Marian Orzata

Analiza Proiectului de lege pentru modificarea pensiei magistraților

Vârsta de pensionare pentru magistrați va crește treptat până la vârsta standard de pensionare. Vechimea din alte profesii nu va mai conta. Banii de pensie ai magistraților vor fi mai puțini.

Pe site-ul Ministerului Muncii se află publicat în transparență decizională un „Proiect de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu”.

În esență, dacă va fi adoptat acest proiect, sistemul de pensii speciale ale magistraților se va alinia la principiile de bază ale sistemului public, cum ar fi contributivitatea și echitatea.

Pentru asta, sunt propuse trei modificări principale, care vor fii implementate treptat, în următorii ani:
1. Până acum, magistrații se puteau pensiona mult mai devreme decât celelalte persoane. Noua lege, dacă va fi adoptată, va schimba acest lucru. Vârsta de pensionare nu va crește dintr-o dată, ci va urca treptat, an de an, pe o perioadă lungă, până când va ajunge la fel ca vârsta de pensionare din sistemul public de pensii.

2. Până acum, un magistrat putea să își adauge la vechimea în magistratură anii în care a lucrat ca avocat sau notar. Noua lege taie treptat, această posibilitate urmând să fie eliminată complet până în 2030.

3. Cuantumul pensiei magistraților va fi, de asemenea, mai mic. Procentul din salariu care se transformă în pensie va scădea de la 80% la 55%.

 

Vârsta și vechimea de pensionare

Vârsta de pensionare crește treptat: Proiectul propune o creștere eșalonată a vârstei de pensionare pentru magistrați, care se va apropia treptat de vârsta standard din sistemul public de pensii. Această creștere va fi graduală, adăugând anual o perioadă de 1 an și 6 luni, până în anul 2036.

Vechimea minimă necesară se majorează: Se propune introducerea unei noi condiții de vechime totală în muncă de cel puțin 35 de ani. Această cerință este esențială pentru obținerea pensiei de serviciu.

Vechimile asimilate la pensia de serviciu sunt eliminate treptat: O altă măsură-cheie este o eliminare eșalonată a vechimilor asimilate (ani de muncă în alte profesii juridice, precum notar sau avocat), care vor fi luate în calcul pentru pensia de serviciu doar pe o perioadă de tranziție, până în 2029.

Cuantumul și modificarea pensiei

Reducerea cuantumului pensiei de serviciu: Proiectul propune o scădere semnificativă a cuantumului pensiei de la 80% la 55% din baza de calcul (media veniturilor brute din ultimele 60 de luni de activitate). De asemenea, pensia netă este limitată la 70% din venitul net avut în ultima lună de activitate, față de 100% cât era înainte. O  reducere considerabilă față de regulile actuale.

Penalizări pentru pensionarea anticipată: Pentru a descuraja pensionarea anticipată, se introduce o penalizare anuală de 2% din pensie pentru fiecare an care lipsește până la atingerea vârstei standard.

Bonificația de 1% pentru vechimea suplimentară este restrânsă: Posibilitatea de a primi o majorare de 1% a pensiei pentru anii de vechime suplimentară este limitată doar la vechimea împlinită până la intrarea în vigoare a noului act normativ, 1 octombrie 2025.

 

Concret, Proiectul propune modificarea art. 211 din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor și procurorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1102 din 16 noiembrie 2022, cu modificările și completările ulterioare, astfel:

(1) Judecătorii, procurorii, judecătorii de la Curtea Constituțională, magistrații-asistenți de la Înalta Curte de Casație şi Justiție şi de la Curtea Constituțională, precum şi personalul de specialitate juridică prevăzut la art. 221 alin. (1), cu o vechime [...] de cel puțin 25 de ani [...] realizată numai în aceste funcții, se pot pensiona la împlinirea vârstei de 60 de ani şi pot beneficia de o pensie de serviciu în cuantum de 80% din baza de calcul reprezentată de media indemnizațiilor de încadrare brute lunare şi a sporurilor avute în ultimele 48 de luni de activitate înainte de data pensionării. Cuantumul net al pensiei de serviciu nu poate fi mai mare de 100% din venitul net avut în ultima lună de activitate înainte de data pensionării.

(1) Judecătorii, procurorii, [...] magistrații-asistenți de la Înalta Curte de Casație și Justiție, respectiv magistrații-asistenți de la Curtea Constituțională, precum și personalul de specialitate juridică prevăzut la art. 221 alin. (1), cu o vechime totală în muncă de cel puțin 35 de ani, dintre care cel puțin 25 de ani realizată numai în aceste funcții, se pot pensiona la împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzute de legislația care reglementează sistemul public de pensii și pot beneficia de o pensie de serviciu în cuantum de 55% din baza de calcul reprezentată de media indemnizațiilor de încadrare brute lunare și a sporurilor pentru care au fost reținute contribuții de asigurare socială realizate în ultimele 60 de luni de activitate înainte de data pensionării. Cuantumul net al pensiei de serviciu nu poate fi mai mare de 70% din venitul net avut în ultima lună de activitate înainte de data pensionării.

(3) De pensia de serviciu beneficiază, la împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzute de [...]sistemul public de pensii, judecătorii, procurorii, judecătorii de la Curtea Constituțională, magistrații-asistenți de la Înalta Curte de Casație şi Justiție, [...] de la Curtea Constituțională şi personalul de specialitate juridică prevăzut la art. 221 alin. (1) cu o vechime [...] între 20 şi 25 de ani numai în aceste funcții, în acest caz cuantumul pensiei fiind micșorat cu 1% din baza de calcul pentru fiecare an care lipsește din vechimea integrală de 25 de ani în aceste funcții. Cuantumul net al pensiei de serviciu nu poate fi mai mare de 100% din venitul net avut în ultima lună de activitate înainte de data pensionării.

 

(3) De pensia de serviciu beneficiază, la împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzută de legislația care reglementează sistemul public de pensii, judecătorii, procurorii, magistrații-asistenți de la Înalta Curte de Casație și Justiție, respectiv magistrații-asistenți  de la Curtea Constituțională, precum și personalul de specialitate juridică prevăzut la art. 221 alin. (1) cu o vechime totală în muncă de cel puțin 35 de ani, dintre care între 20 și 25 de ani realizată numai în aceste funcții. În acest caz cuantumul pensiei este micșorat cu 2% din baza de calcul pentru fiecare an care lipsește din vechimea de 25 de ani în aceste funcții. Cuantumul net al pensiei de serviciu nu poate fi mai mare de 70% din venitul net avut în ultima lună de activitate înainte de data pensionării. 

 

(31Persoanele care au o vechime de cel puțin 35 de ani realizată numai în funcțiile enumerate la alin. (1) se pot pensiona indiferent de vârstă, în acest caz cuantumul pensiei fiind micșorat cu 2% din baza de calcul pentru fiecare an care lipsește până la împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzute de legislația care reglementează sistemul public de pensii. Cuantumul pensiei de serviciu astfel stabilit este recalculat anual, prin raportare la perioada de timp rămasă de la momentul recalculării până la împlinirea vârstei standard de pensionare.

(41) În baza de calcul pentru stabilirea pensiei de serviciu nu se includ sumele primite cu titlu de prime, premii, decontări, restituiri de drepturi salariale aferente altei perioade decât cea avută în considerare la stabilirea dreptului de pensie, diurne sau oricare alte drepturi care nu au un caracter permanent.

(41În baza de calcul pentru stabilirea pensiei de serviciu nu se includ sumele primite cu titlu de prime, premii, decontări, restituiri de drepturi salariale aferente altei perioade decât cea avută în considerare la stabilirea dreptului de pensie, diurne sau oricare alte drepturi care nu au un caracter permanent sau pentru care nu au fost reținute contribuții de asigurări sociale.

 

Articolele II – V din Legea nr. 282/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu și a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal sunt vizate spre abrogare.

 De asemenea, proiectul propune şi modificarea art. (685) din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea și al personalului care funcționează în cadrul Institutului Național de Expertize Criminalistice, astfel:

 

(1) Personalul auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești şi al parchetelor de pe lângă acestea prevăzut la art. 3 alin. (2), personalul de specialitate criminalistică şi personalul care ocupă funcții auxiliare de specialitate criminalistică prevăzut la art. 31, precum şi tehnicienii criminaliști din cadrul parchetelor, cu o vechime de cel puțin 25 de ani în specialitate, pot beneficia de pensie de serviciu la împlinirea  [...]  vârstei standard de pensionare conform eșalonării prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta lege, în cuantum de 80% din baza de calcul reprezentată de media salariilor de bază brute lunare realizate, inclusiv sporurile cu caracter permanent, corespunzătoare ultimelor 48 de luni consecutive de activitate anterioare lunii în care se depune cererea de pensionare. Cuantumul net al pensiei de serviciu nu poate fi mai mare de 100% din venitul net avut în ultima lună de activitate înainte de data pensionării.

(1) Personalul auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea prevăzut la art. 3 alin. (2), personalul de specialitate criminalistică și personalul care ocupă funcții auxiliare de specialitate criminalistică prevăzut la art. 31, precum și tehnicienii criminaliști din cadrul parchetelor, cu o vechime totală în muncă de cel puțin 35 de ani, dintre care cel puțin 25 de ani realizată numai în aceste funcții, pot beneficia de pensie de serviciu la îndeplinirea condițiilor privind  vechimea totală în muncă și a vârstei standard de pensionare conform eșalonării prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta lege, în cuantum de 55% din baza de calcul reprezentată de media salariilor de bază brute lunare realizate, inclusiv sporurile cu caracter permanent, corespunzătoare ultimelor 60 de luni consecutive de activitate înainte de data pensionării. Cuantumul net al pensiei de serviciu nu poate fi mai mare de 70% din venitul net avut în ultima lună de activitate înainte de data pensionării.

 

(2) De pensia de serviciu prevăzută la alin. (1) beneficiază, la împlinirea vârstei standard de pensionare conform eșalonării prevăzute în anexă, şi personalul auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești şi al parchetelor de pe lângă acestea, personalul de specialitate criminalistică şi personalul care ocupă funcții auxiliare de specialitate criminalistică, precum şi tehnicienii criminaliști din cadrul parchetelor, cu o vechime în specialitate între 20 şi 25 de ani, în acest caz cuantumul pensiei fiind micșorat cu 1% din baza de calcul prevăzută la alin. (1) pentru fiecare an care lipsește din vechimea în specialitate integrală.

(2) De pensia de serviciu prevăzută la alin. (1) beneficiază, la împlinirea vârstei standard de pensionare conform eșalonării prevăzute în anexă, și personalul auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea, personalul de specialitate criminalistică și personalul care ocupă funcții auxiliare de specialitate criminalistică, precum și tehnicienii criminaliști din cadrul parchetelor, cu o vechime totală în muncă de cel puțin 35 de ani, dintre care între 20 și 25 de ani realizată numai în aceste funcții. În acest caz cuantumul pensiei este micșorat cu 2% din baza de calcul prevăzută la alin. (1) pentru fiecare an care lipsește din vechimea în specialitate integrală.

 

(7) Persoanele care îndeplinesc condițiile de vârstă şi de vechime prevăzute la alin. (1) numai în funcția de personal auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești şi parchetelor de pe lângă acestea, de personal de specialitate criminalistică şi de personal care ocupă funcții auxiliare de specialitate criminalistică, precum şi în cea de tehnician criminalist din cadrul parchetelor beneficiază de pensie de serviciu, chiar dacă la data pensionării au avut sau au o altă ocupație. În acest caz, cuantumul pensiei de serviciu este de 80% din baza de calcul reprezentată de media salariilor de bază brute lunare[...], inclusiv sporurile cu caracter permanent din ultimele 48 de luni consecutive de activitate, realizate de personalul auxiliar de specialitate aflat în activitate în condiții identice de funcție, vechime, grad sau treaptă şi nivel al instanței ori parchetului sau INEC unde a funcționat solicitantul înaintea eliberării din funcția de personal auxiliar de specialitate. Cuantumul net al pensiei de serviciu nu poate fi mai mare de 100% din venitul net aferent venitului brut din ultima lună de activitate înainte de data eliberării din funcție, raportate la personalul auxiliar de specialitate aflat în activitate în condiții identice de funcție, vechime, grad sau treaptă şi nivel al instanței ori parchetului sau INEC.

(7) Persoanele care îndeplinesc condițiile de vârstă și de vechime prevăzute la alin. (1) numai în funcția de personal auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești și parchetelor de pe lângă acestea, de personal de specialitate criminalistică și de personal care ocupă funcții auxiliare de specialitate criminalistică, precum și în cea de tehnician criminalist din cadrul parchetelor beneficiază de pensie de serviciu, chiar dacă la data pensionării au avut sau au o altă ocupație. În acest caz, cuantumul pensiei de serviciu este de 55% din baza de calcul reprezentată de media salariilor de bază brute lunare realizate, inclusiv sporurile cu caracter permanent, corespunzătoare ultimelor 60 de luni consecutive de activitate, realizate de personalul auxiliar de specialitate aflat în activitate în condiții identice de funcție, vechime, grad sau treaptă și nivel al instanței ori parchetului sau INEC unde a funcționat solicitantul înaintea eliberării din funcția de personal auxiliar de specialitate. Cuantumul net al pensiei de serviciu nu poate fi mai mare de 70% din venitul net aferent venitului brut din ultima lună de activitate înainte de data eliberării din funcție, raportate la personalul auxiliar de specialitate aflat în activitate în condiții identice de funcție, vechime, grad sau treaptă și nivel al instanței ori parchetului sau INEC.



Proiectul de lege vizează şi modificarea alineatului (2) al articolului 29 din Legea nr. 361/2023 privind personalul Curții Constituționale, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 1095 din 5 decembrie 2023:

(2) Magistrații-asistenți şi personalul de specialitate juridică asimilat acestora, indiferent de vârstă, cu o vechime [...]  de cel puțin 25 de ani realizată numai în aceste funcții, se pot pensiona la împlinirea vârstei de 60 de ani şi pot beneficia de o pensie de serviciu în cuantum de 80% din baza de calcul reprezentată de media indemnizațiilor de încadrare brute lunare şi a sporurilor avute în ultimele 48 de luni de activitate înainte de data pensionării. Cuantumul net al pensiei de serviciu nu poate fi mai mare de 100% din venitul net avut în ultima lună de activitate înainte de data pensionării. Prevederile art. 211 şi 213 din Legea nr. 303/2022, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv dispozițiile tranzitorii ale art. II-V din Legea nr. 282/2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu şi a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, se aplică în mod corespunzător în măsura în care nu contravin prevederilor prezentei legi.

(2) Magistrații-asistenți și personalul de specialitate juridică asimilat acestora, cu o vechime totală în muncă de cel puțin 35 de ani, dintre care cel puțin 25 de ani realizată numai în aceste funcții, se pot pensiona la împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzută de legislația care reglementează sistemul public de pensii și pot beneficia de o pensie de serviciu în cuantum de 55% din baza de calcul reprezentată de media indemnizațiilor de încadrare brute lunare și a sporurilor permanente  realizate în ultimele 60 de luni de activitate înainte de data pensionării. Cuantumul net al pensiei de serviciu nu poate fi mai mare de 70% din venitul net avut în ultima lună de activitate înainte de data pensionării. Prevederile art. 211 și 213 din Legea nr.303/2022, cu modificările și completările ulterioare, [...]  se aplică în mod corespunzător.

 

Măsuri tranzitorii propuse

Proiectul de lege protejează drepturile deja câștigate

Persoanele cărora le-au fost emise decizii de pensionare anterior datei de 1 octombrie 2025, se consideră că îndeplinesc condițiile prevăzute de lege pentru a beneficia de pensia de serviciu în cuantumul stabilit prin aceste decizii potrivit reglementărilor în temeiul cărora au fost emise.

 Persoanele

- cărora le-au fost emise decizii de pensionare începând cu data de 1 octombrie 2025 în baza unor cereri înregistrate la casele de pensii înainte de 1 octombrie 2025, precum și

- cele care îndeplinesc condițiile de pensionare anterior datei de 1 octombrie 2025, indiferent de momentul la care vor înregistra cererile de pensionare la casele de pensii,

se consideră că îndeplinesc condițiile prevăzute de lege pentru a beneficia de pensia de serviciu în cuantumul stabilit prin dispozițiile în vigoare la momentul îndeplinirii condițiilor de pensionare.


Vechimea asimilată: un beneficiu care se reduce

Pentru magistrații aflați în funcție la data de 1 octombrie 2025, la calculul vechimii de cel puțin 25 de ani se va putea lua în considerare, eșalonat, în funcție de data pensionării, și o perioadă maximă de 5 ani în au îndeplinit o funcție asimilată (judecător financiar, procuror financiar sau consilier de conturi la secția jurisdicțională a Curții de Conturi, avocat, notar, personal de specialitate juridică în fostele arbitraje de stat, grefier cu studii superioare juridice, consilier juridic sau jurisconsult), după cum urmează:

Perioada îndeplinirii vechimii de 25 de ani

Vechime asimilată maximă luată în calcul

1 oct. - 31 dec. 2025

5 ani

1 ian. - 31 dec. 2026

4 ani

1 ian. - 31 dec. 2027

3 ani

1 ian. - 31 dec. 2028

2 ani

1 ian. - 31 dec. 2029

1 an

 

Calendarul creșterii treptate a vârstei de pensionare a magistraților

Începând cu 1 octombrie 2025, intră în vigoare un mecanism etapizat de creștere a vârstei de pensionare pentru magistrați și alte categorii de personal de specialitate juridică. Măsura vizează judecătorii, procurorii, magistrații-asistenți de la Înalta Curte de Casație și Justiție, personalul de specialitate juridică din instanțe și parchete, precum și magistrații-asistenți de la Curtea Constituțională și personalul juridic asimilat acestora.

Pentru aceste categorii, care îndeplinesc condiția unei vechimi minime de 25 de ani realizate exclusiv în funcțiile menționate, vârsta standard de pensionare va crește gradual până în anul 2036. Reglementarea asigură o tranziție predictibilă și eșalonată, în funcție de anul în care este îndeplinită condiția de vechime.

Calendarul etapizat al creșterii vârstei de pensionare:

Vârsta minimă de pensionare va crește progresiv pe parcursul a 11 ani, până va atinge 64 de ani în 2036.

Anul îndeplinirii vechimii de 25 ani

Vârsta minimă de pensionare

Alte condiții

1 oct. 2025 – 31 dec. 2025

47 ani și 8 luni

1 ian. 2026 – 31 dec. 2026

49 ani

1 ian. 2027 – 31 dec. 2027

50 ani și 6 luni

1 ian. 2028 – 31 dec. 2028

52 ani

1 ian. 2029 – 31 dec. 2029

53 ani și 6 luni

1 ian. 2030 – 31 dec. 2030

55 ani

1 ian. 2031 – 31 dec. 2031

56 ani și 6 luni

1 ian. 2032 – 31 dec. 2032

58 ani

1 ian. 2033 – 31 dec. 2033

59 ani și 6 luni

1 ian. 2034 – 31 dec. 2034

61 ani

Vechime totală în muncă: min. 31 ani

1 ian. 2035 – 31 dec. 2035

62 ani și 6 luni

Vechime totală în muncă: min. 32 ani și 6 luni

1 ian. 2036 – 31 dec. 2036

64 ani

Vechime totală în muncă: min. 34 ani

 

Potrivit proiectului, pentru persoanele care se vor pensiona sau vor îndeplinii condițiile de pensionare înainte de 1 octombrie 2025, pensiile de serviciu — inclusiv cele de invaliditate și urmaș — se vor actualiza proporțional cu majorarea indemnizației brute lunare de încadrare a judecătorilor și procurorilor în activitate, în condiții identice de funcție, vechime și grad profesional. Actualizarea se va face prin aplicarea procentului de majorare a indemnizației brute asupra cuantumului pensiei, fără ca pensia netă actualizată să depășească 100% din venitul net al unui judecător sau procuror în activitate, cu aceleași condiții.

Datele privind data actualizării, procentul de majorare a indemnizației și, după caz, venitul net corespunzător ar urma să fie comunicate de ordonatorii principali de credite Casei Naționale de Pensii Publice sau caselor teritoriale de pensii competente.

Dispozițiile referitoare la vechimea totală în muncă de 35 de ani, conform Legii nr. 567/2004, ar urma să se aplice persoanelor care ating vârsta de pensionare începând cu 1 ianuarie 2026.

De asemenea, toate aceste prevederi ar urma să se aplice şi personalului prevăzut la art. 29 alin. (2) din Legea nr. 361/2023 privind personalul Curții Constituționale.


Motivare

Modificările propuse privind pensiile de serviciu sunt motivate în expunerea de motive de necesitatea conformării cu Jalonul 215 din PNRR, care impune întărirea principiului contributivității și reducerea inechităților dintre beneficiarii pensiilor speciale și cei din sistemul public.

Actualul cadru legal (Legea nr. 303/2022, Legea nr. 567/2004 și Legea nr. 361/2023) prevede un regim favorabil de pensionare pentru anumite categorii profesionale, caracterizat prin: vechime în sepcialitate redusă, vârstă scăzută de pensionare, pensii calculate după reguli speciale și posibilitatea actualizării pensiei în funcție de veniturile în plată.

Deși unele măsuri de reformă au fost deja adoptate prin Legea nr. 282/2023 și Legea nr. 227/2015, Comisia Europeană a constatat, în martie 2025, că obiectivele jalonului nu sunt îndeplinite, în principal din cauza deciziei Curții Constituționale nr. 724/2024, care a declarat neconstituțională impozitarea progresivă a pensiilor speciale. Curtea a subliniat că actualul cadru eterogen de calcul al acestor pensii nu permite o fiscalitate diferențiată și că doar o impozitare proporțională, cu valoare fixă, este constituțională. Această concluzie este în linie cu Decizia nr. 900/2020, par. 140, care statuează că regimul fiscal trebuie să fie unitar pentru toate pensiile stabilite prin legi speciale, fără discriminare între categorii, indiferent de statutul profesional.

Prin urmare, proiectul de față propune măsuri corective – precum creșterea graduală a vârstei de pensionare, restrângerea valorificării vechimii asimilate, modificarea bazei de calcul și plafonarea pensiei la nivelul venitului net – pentru a realinia sistemul pensiilor de serviciu la principiile echității, sustenabilității și contributivității.

 Propunerile, sugestiile şi opiniile cu privire la acest proiect pot fi transmise la adresa de e-mail dezbateri@mmuncii.gov.ro în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării pe site (14.08.2025 până la data de 23.08.2025)

© 2025 Indaco Systems. Toate drepturile rezervate.