Beneficiile de asistenţă socială se vor acorda după norme actualizate

O hotărâre de Guvern, aflată în fază de proiect, propune o procedură mai simplă şi fluidizarea procedurilor de acordare a beneficiilor de asistență socială, prin modificarea Normelor metodologice de aplicare a actelor normative. Proiectul se află postat pe site-ul Ministerului Muncii. 

Anul trecut, Guvernul Cioloş dădea Ordonanţa de urgenţă nr. 93/2016 pentru reglementarea unor măsuri de simplificare a acordării unor beneficii de asistenţă socială, vizând, în primul rând reducerea formularisticii pentru familiile care îndeplinesc concomitent condiţiile pentru acordarea ajutorului social, a alocaţiei pentru susţinerea familiei şi a ajutorului pentru încălzirea locuinţei.

La începutul acestui an, prin Ordonanţa de urgenţă nr. 4/2017 s-a prevăzut că, până la 1 aprilie urmează să fie actualizate Normele de aplicare la actele normative de reglementare pentru beneficiile de asistenţă socială, ceea ce se prevede prin proiectul de hotărâre pe care o semnalăm. 

Venitul minim garantat

Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 50/2011 urmează să introducă criterii pentru acordarea ajutoarelor de urgenţă, în funcţie de situaţia pentru care se solicită.

Se introduce un formular de cerere simplificat în cazul solicitării ajutorului social sau a alocaţiei pentru susţinerea familiei ori a ajutorului pentru încălzire, ulterior aprobării unuia dintre aceste drepturi

La nivelul autorităţilor implicate, sunt prevăzute mecanisme pentru realizarea schimbului de informaţii cu privire la verificarea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute de lege de către persoanele apte de muncă din familiile beneficiare de ajutor social. 

Alocaţia pentru susţinerea familiei

Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 38/2011 urmează să reglementeze situaţiei în care în familia beneficiară unul dintre copiii de vârstă şcolară înregistrează absenţe nemotivate care depăşesc numărul de 20  pe semestru, cu refacerea calculului pentru stabilirea venitului mediu net lunar al familiei şi acordarea alocaţiei corespunzător numărului de copii din familie care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege.

Se simplifică modalitătatea de solicitare a alocaţiei în cazul în care familia este beneficiară de ajutor social, prin completarea unui formular de cerere cu un conţinut redus de informaţii, luându-se în considerare documentele doveditoare depuse la solicitarea ajutorului social şi ancheta socială efectuată în această situaţie.

În cazul copiilor de vârstă şcolară cu dizabilităţi care nu pot urma o formă de învăţământ prevăzută de lege, dovada care atestă acest fapt este solicitată de către primării, după caz, de la secretariatele comisiilor pentru protecţia copilului sau de la centrele judeţene de resurse şi de asistenţă educaţională, respectiv Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională. 

Protecţia socială în perioada sezonului rece

Normele metodologice de aplicare a prevederilor OUG nr. 70/2011 privind măsurile de protecţie socială în perioada sezonului rece, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 920/2011 urmează să prevadă simplificarea modalităţii de solicitare a ajutorului pentru încălzirea locuinţei în cazul în care familia este beneficiară de ajutor social şi sau/alocaţie pentru susţinerea familiei, prin completarea formularului de cerere cu conţinut redus de informaţii, luându-se în considerare documentele doveditoare depuse la solicitarea ajutorului social şi/sau a alocaţiei pentru susţinerea familiei.

Ai nevoie de OUG nr. 93/2016 pentru reglementarea unor măsuri de simplificare a acordării unor beneficii de asistență socială? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF sau MOBI,de AICI!

comentarii

Despre autor  ⁄ Eugen Staicu

Eugen Staicu este redactor colaborator la LegeStart.ro. Contact: legestart@indaco.ro.

Fara comentarii

Scrie un comentariu