Atenţie! Procedura de restituire a taxei auto a fost lansată în dezbatere publică!

Alexandru Boiciuc
10 iunie 2014 4 min read
În primăvară, Guvernul a stabilit prin Ordonanţa de urgenţă nr. 8/2014 cum se vor restitui banii plătiţi de şoferi pentru taxa pe poluare pentru autovehicule
ACTUALIZARE (23 iun.): Procedura de restituire a fost publicată în Monitorul Oficial. Mai multe informaţii găsiţi în acest articol.
__________

În primăvară, Guvernul a stabilit prin Ordonanţa de urgenţă nr. 8/2014 cum se vor restitui banii plătiţi de şoferi pentru taxa pe poluare pentru autovehicule şi pentru taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

Însă, înainte de a se putea restitui sumele, trebuia elaborată procedura prin care se va face plata titlurilor executorii. Aceasta a fost lansată recent în dezbatere publică sub forma unui proiect de ordin comun al ministrului mediului şi schimbărilor climatice şi al ministrului finanţelor publice.

Taxa se restituie doar celor care au hotărâri judecătoreşti în acest sens

În Ordonanţa de urgenţă nr. 8/2014 este prevăzut că se vor restitui sumele plătite pentru taxele menţionate mai sus doar în cazul persoanelor care au hotărâri judecătoreşti în acest sens.

Conform actului normativ, "plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti având ca obiect restituirea taxei pe poluare pentru autovehicule şi a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, dobânzile calculate până la data plăţii integrale şi cheltuielile de judecată, precum şi alte sume stabilite de instanţele judecătoreşti, devenite executorii până la data de 31 decembrie 2015, se va realiza pe parcursul a cinci ani calendaristici, prin plata în fiecare an a 20% din valoarea acestora".

Care va fi procedura de restituire?

Potrivit proiectului de ordin (.doc), persoanele care au obţinut în instanţă restituirea taxei vor depune cererile la autoritatea obligată prin hotărâre judecătorească să facă restituirea. Aceasta va putea fi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (prin organele fiscale competente) sau Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM).

Cererea de restituire va putea fi depusă "în termen de cinci ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a luat naştere dreptul la restituire. Data la care a luat naştere dreptul la restituire este data hotărârii judecătoreşti executorii".

La cererea de restituire vor trebui anexate hotărârea judecătorească executorie (copie legalizată) şi actul de identitate (copie).

AFM va aproba graficul tranşelor anuale, iar în acesta vor fi trecute perioada de restituire pentru fiecare tranşă şi cuantumul acestora.

Conform prevederilor proiectului de act normativ, prin tranşă anuală se va înţelege cota-parte de 20% din taxa pe poluare pentru autovehicule / taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cheltuielile de judecată, alte sume stabilite de instanţele judecătoreşti.

Cererile persoanelor vizate vor fi soluţionate în cel mult 45 de zile de la înregistrare – conform prevederilor Codului de procedură fiscală.

Sumele care vor fi plătite în temeiul OUG nr. 8/2014 se vor actualiza cu indicele preţurilor de consum. Totodată, dobânda stabilită de instanţe se va calcula până la data plăţii integrale, respectiv până la data plăţii fiecărei tranşe.

Atenţie! Prevederile proiectului de ordin NU se aplică încă. Mai întâi, proiectul trebuie aprobat şi apoi publicat în Monitorul Oficial.

Timbrul de mediu NU este vizat

Important de reţinut este că restituirea taxei auto nu implică persoanele care au achitat timbrul de mediu pentru autovehicule – instituit prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 9/2013.

Restituirea taxei auto se va face numai în cazul persoanelor care au achitat-o în baza OUG nr. 50/2008 sau în baza Legii nr. 9/2012, acolo unde există hotărâri judecătoreşti în acest sens.

CJUE: Taxa auto din 2012 contravine Tratatului de Funcţionare al UE

În data de 3 februarie 2014, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit printr-o ordonanţă că taxa auto din 2012 contravine articolului 110 din Tratatul de Funcţionare al Uniunii Europene (TFUE).

Mai exact, Curtea a stabilit că "articolul 110 TFUE trebuie interpretat în sensul că se opune unui regim de impozitare precum cel instituit, apoi circumscris de reglementarea naţională în discuţie în litigiile principale, prin care un stat membru aplică autovehiculelor o taxă pe poluare care este astfel stabilită încât descurajează punerea în circulaţie, în acest stat membru, a unor vehicule de ocazie cumpărate din alte state membre, fără însă a descuraja cumpărarea unor vehicule de ocazie având aceeaşi vechime şi aceeaşi uzură de pe piaţa naţională."

Ordonanţa a fost dată în cauzele conexate C-97/13 (Câmpean) şi C-214/13 (Ciocoiu) – având ca obiect cereri de decizie preliminară formulate de Tribunalul Sibiu şi de Curtea de Apel Bucureşti.
comentarii

Noua platformă de informare juridică dezvoltată de Indaco este aici!

După trei decenii de experiență în dezvoltarea soluțiilor juridice, Indaco Systems prezintă lege6.ro, o nouă platformă guvernată de AI, care se auto-îmbunătățește zilnic

lege6 logo