OpANAF nr. 3841/2015, publicat ieri în Monitorul Oficial, reglementează declarația pe propria răspundere privind evaluarea capacității economice în vederea înregistrării în scopuri de TVA.

În esență, nu sunt modificări semnificative față de reglementările anterioare, temeiul normativ este actualizat după noua numerotare a Codului fiscal adoptat prin Legea nr. 227/2015 în vigoare de la 1 ianuarie 2016.

Formularul se depune în următoarele situații:

  • la înființarea persoanei impozabile, când aceasta declară că va depăși plafonul de scutire de TVA sau când aceasta dorește să fie înregistrată în scopuri de TVA prin opțiune;
  • la depășirea plafonului de 220.000 lei, când persoana impozabilă este obligată să se înregistreze în scopuri de TVA prin efectul legii, împreună cu declarația de mențiuni. Observăm că se păstrează această anomalie existentă și în reglementările anterioare, respectiv trebuie justificată capacitatea economică și la depășirea plafonului și înregistrarea este obligatorie prin efectul Codului fiscal.
  • ulterior înființării persoanei impozabile, când aceasta nu a depășit plafonul cifrei de afaceri și nu este obligată să se înregistreze în scopuri de TVA dar optează pentru calitatea de plătitor de TVA.

Formularul se depune și în alte situații, la solicitarea organului fiscal competent, când apar modificări ale structurii organizatorice a persoanei impozabile cum ar fi:

  • schimbarea sediului social;
  • modificarea structurii administratorilor și/sau asociaților.

Se regăsesc în continuare un număr de 20 de criterii analizate de autoritatea fiscală, astfel:

  1. Deținerea spațiului cu destinație de sediu social;
  2. Analiza diferenței între sediul social și domiciliul fiscal;
  3. Deținerea de spații pentru sedii secundare;
  4. Declararea la Registrul comerțului a activităților efectuate la sediul societății;
  5. Declararea la Registrul comerțului a efectuării unor activități la terți;
  6. Analiza calității asociaților și administratorilor ce au mai deținut societăți sau au mai desfășurat activități economice, când acestea au fost lichidate/ în inactivitate temporară/ în insolvență;
  7. Analiza situației în care asociații sau administratorii au mai deținut societăți sau au mai desfășurat activități economice la care înregistrează obligații fiscale restante;
  8. Analiza cazierului fiscal al asociaților și administratorilor;
  9. Analiza rezidenței administratorilor;
  10. Indicarea unui număr de 3 persoane ce pot da relații asupra administratorilor;
  11. Analiza deținerii conturilor bancare;
  12. Prezentarea modului de conducere a contabilității;
  13. Prezentarea identității persoanei ce semnează digital declarațiile fiscale;
  14. Indicarea numărului de contracte de muncă pentru salariații societății;
  15. Analiza veniturilor brute realizate de asociați și administratori;
  16. Dacă administratorii sunt persoane juridice, se vor prezenta indicatorii realizați de aceștia în ultimul an;
  17. Prezentarea studiilor/profesiilor administratorilor;
  18. Prezentarea cumulului de funcții al administratorilor;
  19. Prezentarea creditărilor efectuate de asociați/administratori către societate;
  20. Informare privind depunerea anterioară a altor declarații 088.

Ai nevoie de Noul Cod fiscal? Poţi cumpăra actul în format PDF de AICI!

comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here