Noul Cod fiscal al României, intrat în vigoare la începutul acestui an, a ajuns, în cele 5-6 luni de sesiune parlamentară, până la vacanța de la 1 iulie, cel mai modificat și completat act normativ. Cele mai multe propuneri legislative au vizat scutiri de taxe și impozite pentru diferite categorii de persoane – persoane cu handicap, persoane fără venituri, anumite categorii sociale (cercetători, veterani, etc).

În expunerile de motive atașate inițiativelor legislative, parlamentarii admit că legea fiscală abia a fost schimbată și intrată în vigoare, astfel că unele norme nici nu au ajuns să fie bine cunoscute de contribuabili și agenți economici, că iarăși au șanse să se modifice. Ei sunt, totuși, nemulțumiți de adoptarea Codului fiscal pe anumite articole pe care tot ei le-au propus, la momentul dezbaterii Codului, spre a fi modificate. Sau, de exemplu, au fost modificate și adoptate în Senat, în prima cameră sesizată, în modalitatea propusă de unii inițiatori, iar la Camera Deputaților, la votul final, modificarea a dispărut. Așa că parlamentarii au luat-o, din nou, de la capăt cu aceleași modificări, în sesiunea din 2016:

Numeroase inadvertențe, exerimente care se dovedesc în practică a fi greoaie, împovărătoare și birocratice, dar mai ales inechități în stabilirea și calculul impozitelor și taxelor datorate bugetului de stat, impun modificarea legislației fiscale. Cu ocazia aplicării noilor prevederi referitoare la taxe și impozite, probleme flagrante de așezare echitabilă a poverii fiscale, până la modul concret de calculare a obligațiilor față de bugetele locale.

A fi sau a nu fi…impozitat

Din categoriile sociale de persoane pentru care s-a propus renunțarea la impozitare, amintim:

  • aparținătorii persoanelor cu handicap grav sau accentuat, care vor fi scutiți, conform propunerilor, de plata impozitului pe clădirea de domiciliu, pe teren, dar și pe autoturism (modificare art 485);
  • veteranii și persoanele persecutate de regimul politic comunist (modificare art. 502);
  • adulții persoane cu handicap grav sau accentuat (actualul Cod fiscal prevede ca aceste persoane să fie scutite de impozite doar până la 18 ani);
  • minorii care au pensie de urmaș (modificare art. 62);
  • instituțiile din subordinea Ministerului Educației și a Ministerului Tineretului, fundațiile de cultură, ONG-uri cu caracter umanitar, asistență și îngrijire socială și medicală vârstnici (modificare art. 485).

Nu numai ONG-urile și așezămintele de cultură ar putea fi scutite de plata impozitelor pe clădiri și terenuri, ci și imobilele care aparțin artiștilor și scriitorilor, conform inițiativei care propune doar modificarea art. 456, astfel încât Uniunea Artiștilor Plastici și Uniunea Scriitorilor să intre în categoriile persoanelor scutite de impozitele locale.

Și dacă nu era de ajuns, o a treia inițiativă se referă la scutirea de la impozite în același domeniu – monumentele istorice, muzeele, casele memoriale și alte asemenea clădiri să nu mai plătească taxa locală, scutire care acum este la latitudinea autorităților locale (modificare art. 456

Fără amânări calendaristice

Referitor la autoritățile locale, alt proiect legislativ propune ca scutirile sau facilitățile pe care autoritatea le dă, să fie în același an fiscal, nu în anul următor, așa cum prevede acum Codul Fiscal:

O facilitate sau o scutire prin lege este decisă de consiliul local să intervină abia în anul calendaristic următor, în numeroase situații o asemenea dispoziție fiind inechitabilă, în altele ilogică, pentru că reducerea poverii fiscale ar trebui să intervină la momentul în care contribuabilul se află într-o situație de criză.

Pentru firme

Din categoria firmelor care pot beneficia de reduceri de taxe, puține inițiative s-au numărat în Parlament, anul acesta. De exemplu, supermarketurile care au produse bio pot beneficia de reducerea TVA cu 5%, conform unei inițiative care propune modificarea art.291.

În schimb, alți parlamentari au pus la zid profiturile supermarketurilor, inițiind impozit suplimentar pentru agenții economici de acest tip, în funcție de venituri. Așadar, în afara impozitului de 16%, operatorii economici de genul supermarketurilor ar putea plăti încă 0,5% impozit dacă au cifra de afaceri sub 3.000.000 euro pe an, și 1,2% dacă au peste 50.000.000 euro cifra de afaceri.

În schimb, orice agent economic care donează bunuri sau prestează servicii pentru liceele cu profil tehnic ar putea beneficia de scutire de impozit, inițiativa fiind motivată că astfel ar putea fi stimulat învățământul profesional.

Alte firme, care angajează cel puțin trei mame în sistem part-time, ar putea beneficia de reducerea taxelor, dacă va fi adopată inițiativa conform căreia la fiecare astfel de angajat, societatea ar putea plăti cu 0,5% mai puțin pentru fiecare mamă care are în îngrijire un copil cu vârsta cuprinsă între 0 și 7 ani. Limita până la care companiile pot beneficia de o astfel de reducere este de 30.000 de euro.

Sau tinerii de până la 25 de ani, la prima angajare, ar putea fi scutiț de plata impozitului pe venit, în primii trei ani de activitate, conform unui proiect legislativ.

Și constructorii, dezvoltatorii ar putea intra în categoria operatorilor scutiți de taxe, pentru că un proiect legislativ prevede ca aceștia să nu mai plătească impozitul pe clădirea construită până la vânzarea acesteia, pentru că durata de timp poate fi mare, iar constructorul va include în prețul vânzării aceste taxe, astfel că tot contribuabilul va fi cel pătimit.

Şi altele…

Cotele de contribuții la asigurările sociale de stat, deducerile personale din veniturile angajaților care au copii, sunt modificări importante care au fost deja adoptate în prima cameră sesizată, Senatul. (contribuții, deduceri).

Și
tot pentru cetățenii care le-au sesizat parlamentarilor diferite probleme apărute în implementarea  noului Cod Fiscal, s-a inițiat o propunere legislativă care modifică art. 180, pentru cei cu venituri mici și pentru românii din străinătate:

Cum vor putea salariații ANAF să depisteze, în vederea achitării contribuției obligatorii, cetățenii români care lucrează undeva în Europa sau chiar pe întregul mapamond? Nu cumva cheltuielile făcute de ANAF cu urmărirea încasării acestor taxe vor depăși sumele ce vor fi practic colectate?

Și pentru că vorbeam de ANAF, instituția ar putea fi obligată să consilieze operatorii economici, înainte de sancțiuni. Aici sunt invocate procedurile învechite și încâlcite ale instituției de control fiscal, care se modifică mereu, așa că firmelor le vine greu să le implementeze corect. Cine modifică sau de câte ori modifică aceste prevederi, nu se mai specifică.

Ai nevoie de Noul Cod fiscal? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF, de AICI!

comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here