Senatul a adoptat cu amendamente OUG 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaţilor şi angajatorilor în contextul pandemiei de COVID-19, astfel că prevederile referitoare la ajutorul acordat telesalariaţilor sunt extinse şi pentru starea de alertă.
Ordonanţa prevede că pentru desfăşurarea activităţii în regim de telemuncă se acordă, o singură dată, angajatorilor pentru fiecare telesalariat un sprijin financiar în valoare de 2.500 lei în scopul achiziţionării de pachete de bunuri şi servicii tehnologice necesare desfăşurării activităţii în regim de telemuncă.
„Suma se acordă, în ordinea depunerii solicitărilor, până la 31 decembrie 2020, din bugetul asigurărilor de şomaj, prin ANOFM, în limita fondurilor alocate cu această destinaţie, angajatorilor, pentru angajaţii care au lucrat, pentru cel puţin 15 zile lucrătoare, în regim de telemuncă în perioada stării de urgenţă”, prevede ordonanţa în forma Guvernului, completată de Senat, cu „starea de alertă”.
Actul normativ mai reglementează posibilitatea reducerii timpului de muncă în stare de urgenţă/alertă/asediu cu acordarea unei indemnizaţii angajatului şi încurajarea telemuncii.
Pe durata reducerii timpului de muncă, salariaţii afectaţi de măsură beneficiază de o indemnizaţie de 75% din diferenţa dintre salariul de bază brut prevăzut în contractul individual de muncă şi salariul de bază brut aferent orelor de muncă efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de muncă, în completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat.
OUG 133/2020 va fi dezbătută acum de Camera Deputaţilor, forul decizional.
Un alt proiect legislativ, adoptat definitiv de Camera deputaților se referă la posibilitatea de desfășurare a concursurilor pentru ocuparea unor posturi vacante din învăţământ, sănătate, sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, autorităţile administraţiei publice locale, Parlament şi Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale, Inspecţia Judiciară, din structurile care derulează programe cu finanţare din fonduri nerambursabile, europene şi naţionale.
Deputaţii au modificat în acest sens proiectul Guvernului referitor la modificarea Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.
Potrivit textului adoptat, „pe durata stării de alertă se pot desfăşura şi concursurile pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante pentru posturile nedidactice, didactice auxiliare, pentru posturile din instituţiile care fac parte din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, din autorităţile administraţiei publice locale şi judeţene şi instituţiile din subordinea sau coordonarea acestora, Parlamentul României, Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale, Inspecţia Judiciară, din structurile cu sau fără personalitate juridică care derulează programe cu finanţare din fonduri nerambursabile, europene şi naţionale, precum şi pentru posturile vacante de asistenţi medicali comunitari, asistenţi medicali şi medici din unităţile de învăţământ”.
Proiectul de lege adoptat mai prevede posibilitatea ca, pe durata stării de alertă, activităţile didactice ce impun prezenţa fizică a antepreşcolarilor, preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ să poată fi suspendate, la propunerea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ preuniversitar, cu avizul Inspectoratului Şcolar Judeţean/ Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti şi al Direcţiei de Sănătate Publică Judeţeană/ Direcţiei de sănătate Publică a Municipiului Bucureşti şi cu aprobare prin hotărâre a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă/ Comitetul Municipiului Bucureşti pentru Situaţii de Urgenţă.
De asemenea, pe durata stării de alertă, activităţile didactice ce impun prezenţa fizică a elevilor din unităţile de învăţământ preuniversitar militar aparţinând Ministerului Apărării Naţionale se vor putea suspenda la propunerea consiliului de conducere al unităţii de învăţământ preuniversitar militar, cu avizul Inspectoratului Şcolar Judeţean, statului major al categoriei de forţe/comandamentului care are în subordine unitatea de învăţământ preuniversitar militar şi cu aprobarea prin hotărâre a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă/ Comitetului Municipal Bucureşti pentru Situaţii de Urgenţă.
Ministerul Educaţiei şi Cercetării are obligaţia să asigure suportul privind resursele materiale, formarea cadrelor didactice şi cadrul metodologic pentru desfăşurarea cursurilor online.
În ceea ce priveşte instituţiile de învăţământ superior pe durata stării de alertă, activităţile didactice ce impun prezenţa fizică a studenţilor în instituţiile de învăţământ superior se pot suspenda prin hotărâre a Senatului universitar, cu respectarea măsurilor stabilite prin ordin comun al Ministrului Sănătăţii şi Ministrului Educaţiei şi Cercetării.
Cursurile online se desfăşoară conform unui regulament al Senatului universitar.
Camera Deputaţilor este for decizional.
Rapid actualizată, platforma legislativă Indaco Lege5 este instrumentul ideal pentru urmărirea modificărilor legislative, mai ales în contexul decretării stării de urgență pe teritoriul României