Ordinul nr. 20953/2022 privind aprobarea Schemei de ajutor de minimis pentru “Perfecţionarea/recalificarea angajaţilor din societăţi”, asociată Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României 2021-2026, pilonul II, componenta C7, investiţia 19 este în vigoare de la 02 august 2022.

Procedura instituie o schemă transparentă de ajutor de minimis, care se adresează întreprinderilor care doresc să îşi îmbunătăţească competenţele în rândul angajaţilor, intitulată “Perfecţionarea/recalificarea angajaţilor din societăţi”.

Bugetul schemei de ajutor de minimis este de 34.000.000 de euro, echivalent în lei. Pentru conversia în euro, în cadrul acestei scheme de ajutor se va utiliza cursul de schimb InforEuro. Numărul maxim estimat al întreprinderilor în cadrul schemei de ajutor de minimis este de 2.200.

Valoarea maximă a ajutorului de minimis acordat unui beneficiar de ajutor de minimis, în corelaţie cu numărul de angajaţi instruiţi, este de 17.000 de euro. Dovada absolvirii cursurilor este diploma de absolvire a cursului.

În cadrul schemei de ajutor de minimis sunt finanţate activităţile de instruire în următoarele tehnologii emergente:

– internet of things;

– big data;

– cloud technologies;

– învăţarea automată;

– inteligenţa artificială;

– automatizarea proceselor robotice;

– blockchain;

– cyber-physical systems;

– additive manufacturing.

Prezenta schemă de ajutor de minimis se aplică IMM-urilor, prin acordarea de sprijin financiar pentru perfecţionare/recalificare în domeniile menţionate.

Nu se acordă sprijin în următoarele cazuri:

a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi acvaculturii;

b) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole;

c) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:

(i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;

(ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari;

d) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate;

e) ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export.

Pot beneficia de ajutor de minimis în temeiul prezentei scheme de ajutor IMM-urile care îşi desfăşoară activitatea în România şi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii de eligibilitate:

1. sunt înregistrate potrivit Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

2. nu înregistrează obligaţii bugetare nete (diferenţa dintre obligaţiile de plată restante la buget şi sumele de recuperat de la buget):

a) mai mari de 1/12 din obligaţiile datorate în ultimele 12 luni – în cazul certificatului de atestare fiscală emis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;

b) mai mari de 1/6 din totalul obligaţiilor datorate în ultimul semestru – în cazul certificatului de atestare fiscală emis de către autorităţile publice locale;

3. nu se află în una din situaţiile incompatibile cu acordarea finanţării din fonduri publice;

4. nu au mai beneficiat de sprijin financiar din fonduri publice, inclusiv fonduri UE, pentru aceleaşi activităţi pentru care solicită finanţare în temeiul prezentei scheme de ajutor;

5. nu intră în categoria de “întreprindere aflată în dificultate”;

6. nu se află în stare de insolvenţă, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau suspendare temporară a activităţii sau nu se află în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale;

7. nu fac obiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare, privind declararea unui ajutor de stat/de minimis ca fiind ilegal şi/sau incompatibil cu piaţa comună, sau, în cazul în care solicitantul a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta trebuie să fi fost deja executată şi ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;

8. reprezentantul legal nu a fost condamnat printr-o hotărâre cu valoare de res judicata pentru un delict legat de conduita sa profesională, pentru fraudă, corupţie, participare la o organizaţie criminală sau la orice alte activităţi ilegale în detrimentul intereselor financiare ale Uniunii Europene;

9. reprezentantul legal nu a comis în conduita sa profesională greşeli grave, demonstrate prin orice mijloace pe care autoritatea contractantă le poate justifica;

10. reprezentantul legal nu este subiectul unui conflict de interese;

11. reprezentantul legal nu este vinovat de inducerea gravă în eroare prin furnizarea de informaţii incorecte în cursul participării la apelul de proiecte derulat de subadministrator;

12. la momentul acordării ajutorului se încadrează în una dintre următoarele categorii de întreprinderi: microîntreprindere, întreprindere mică, întreprindere mijlocie;

13. depune următoarele documente (anexe la ghidul solicitantului ce va avea ca bază prezenta schemă) în cadrul apelului derulat de subadministrator:

– solicitare de sprijin pentru îmbunătăţirea nivelului de cunoştinţe/competenţe/aptitudini sau recalificarea angajaţilor proprii;

– declaraţie privind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii;

– declaraţie privind eligibilitatea societăţii în vederea acordării ajutorului de minimis;

– declaraţie cu privire la evitarea dublei finanţări;

– declaraţie privind ajutoarele de minimis primite de întreprinderea unică în cursul anului fiscal în care i se acordă ajutorul de minimis în temeiul prezentei scheme, precum şi al celor 2 ani fiscali anteriori (fie din fonduri naţionale, fie din fonduri europene);

– declaraţie privind alte ajutoare primite de solicitant pentru aceleaşi costuri eligibile pentru care solicită finanţare în temeiul prezentei scheme.

Prezenta schemă de ajutor de minimis se aprobă prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării şi se aplică de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la epuizarea bugetului alocat, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2023. Plata ajutorului se efectuează până la data de 31 decembrie 2025, în limita bugetului alocat schemei de ajutor de minimis.

www.lege5.roRapid actualizată, platforma Indaco Lege5 este instrumentul ideal pentru urmărirea modificărilor legislative, consultarea doctrinei sau informații despre companii. 

LEAVE A REPLY

Adaugă comentariu!
Adaugă nume aici