← Înapoi la Gazetă

Actualizarea normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal: schimbări majore în aplicarea TVA

Taxa pe valoare adăugată
Marian Orzata
01 august 2025 5 min read
Au fost actualizate Normele metodologice de aplicare a Titlului VII "Taxa pe valoarea adăugată" din Codul fiscal.

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 715 din 31 iulie 2025 a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 602/2025 pentru modificarea şi completarea titlului VII "Taxa pe valoarea adăugată" din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016.

Această modificare era necesară  în vederea corelării  titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal cu prevederile Titlului VII din Codul fiscal, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 699 din 25 iulie 2025.

Descrierea situației:

Prin  Legea nr. 141/2025 din 25 iulie 2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare  au fost operate și modificări ale Codului fiscal, inclusiv în ceea ce privește nivelul și sfera de aplicare a cotelor de TVA, modificări ce au intrat în vigoare la 1 august 2025.

Astfel, începând cu 1 august nivelul cotei standard de TVA este  de 21% și se va aplica o singură cotă redusă de TVA de 11%.


Schimbări aduse prin noua hotărâre de Guvern

Ca urmare a majorării cotei standard de TVA de la 19% la 21% și a stabilirii unei singure cote reduse de TVA de 11% care se aplică operațiunilor care au făcut obiectul cotei reduse de 5%, precum și unor operațiuni care au fost supuse cotei reduse de 9%, Hotărârea Guvernului nr. 602/2025 modifică pct. 36 - 38 din norme, pentru corelare.

De asemenea, având în vedere că a fost restrânsă sfera alimentelor pentru care se aplică cota redusă de TVA, pentru corecta aplicare a noilor prevederi se introduce un punct nou, punctul 36^1, care defineaşte noțiunile de „alimente destinate consumului uman” și „alimente destinate consumului animal”, respectiv hrana pentru animale, prin trimiterea la legislația comunitară incidentă, respectiv Regulamentul (CE) nr. 178/2002 al Parlamentului European și al  Consiliului din 28 ianuarie 2002 de stabilire a principiilor și a cerințelor generale ale legislației alimentare, de instituire a Autorității Europene pentru Siguranța Alimentară și de stabilire a procedurilor în domeniul siguranței produselor alimentare.

 

Exemple din modificările aduse prin Hotărarea Guvernului nr. 602/2025:
36. Pentru livrările de bunuri/prestările de servicii taxabile, respectiv cele care sunt supuse cotei standard de TVA sau cotelor reduse de TVA, prevăzute de art. 291 din Codul fiscal, taxa colectată se determină după cum urmează:

b) contrapartida unei livrări de bunuri/prestări de servicii trebuie considerată ca incluzând deja taxa pe valoarea adăugată, taxa determinându-se prin aplicarea procedeului sutei mărite, respectiv 20 x 100/120 în cazul cotei standard şi 19 x 100/119 începând cu data de 1 ianuarie 2017, 9 x 100/109 sau 5 x 100/105 în cazul cotelor reduse, în următoarele situaţii:

b) contrapartida unei livrări de bunuri/prestări de servicii trebuie considerată ca incluzând deja taxa pe valoarea adăugată, taxa determinându-se prin aplicarea procedeului sutei mărite, respectiv 21 x 100/121 în cazul cotei standard şi 11 x 100/111 în cazul cotei reduse, în următoarele situaţii:

 

361În sensul art. 291 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, alimentele destinate consumului uman sunt cele definite la art. 2 din Regulamentul (CE) nr. 178/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 28 ianuarie 2002 de stabilire a principiilor şi a cerinţelor generale ale legislaţiei alimentare, de instituire a Autorităţii Europene pentru Siguranţa Alimentară şi de stabilire a procedurilor în domeniul siguranţei produselor alimentare, iar alimentele destinate consumului animal reprezintă hrana pentru animale, astfel cum este definită la art. 3 pct. 4 din acelaşi regulament.

 

37. -

 

(4) Cota redusă de taxă de 9% prevăzută la art. 291 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal se aplică pe tot lanţul economic de la producţie până la vânzarea către consumatorul final de către toţi furnizorii, indiferent de calitatea acestora, respectiv producători sau comercianţi, pentru livrarea bunurilor care se încadrează la următoarele coduri NC, indiferent de destinaţia acestora, cu excepţia alimentelor cu zahăr adăugat al căror conţinut total de zahăr este de minimum 10 g/100 g produs, altele decât laptele praf pentru nou-născuţi, sugari şi copii de vârstă mică, cozonacul şi biscuiţii:

(4) Cota redusă de taxă de 11% prevăzută la art. 291 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal se aplică pe tot lanţul economic de la producţie până la vânzarea către consumatorul final de către toţi furnizorii, indiferent de calitatea acestora, respectiv producători sau comercianţi, pentru livrarea bunurilor care se încadrează la următoarele coduri NC, indiferent de destinaţia acestora, cu excepţia alimentelor cu zahăr adăugat al căror conţinut total de zahăr este de minimum 10 g/100 g produs, altele decât laptele praf pentru nou-născuţi, sugari şi copii de vârstă mică[...]:

...

(4^1 ) Conform art. 291 alin. (2) lit. e) pct. 3 din Codul fiscal, cota redusă de TVA de 9% se aplică pentru:

(4^1 ) Conform art. 291 alin. (2) lit. b) pct. 3 din Codul fiscal, cota redusă de TVA de 11% se aplică pentru laptele praf pentru nou-născuţi, sugari şi copii de vârstă mică, respectiv formulele de lapte praf de început, de continuare şi de creştere, care se încadrează la codurile NC 0402 şi NC 1901 10.

 

a) laptele praf pentru nou-născuţi, sugari şi copii de vârstă mică, respectiv formulele de lapte praf de început, de continuare şi de creştere, care se încadrează la codurile NC 0402 şi NC 1901 10;

 
 

b) cozonacul care este vândut sub această denumire şi care se încadrează la codul NC 1905;

 
 

c) biscuiţii care sunt vânduţi sub această denumire şi care se încadrează la codurile NC 1905 31, 1905 90 45 şi 2309.

 
 

 

Pentru mai multe detalii privind aceste modificări accesaţi platforma lege6.ro.

Noua platformă de informare juridică dezvoltată de Indaco este aici!

După trei decenii de experiență în dezvoltarea soluțiilor juridice, Indaco Systems prezintă lege6.ro, o nouă platformă guvernată de AI, care se auto-îmbunătățește zilnic

lege6 logo