Astăzi, intră în vigoare Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) destinat ambalajelor primare nereutilizabile, cu un volum cuprins între 0,1 și 3 litri, cum ar fi sticlele de sticlă, plastic sau metal. În primul rând, comercianții trebuie să se înregistreze în sistem dacă comercializează sau pun pe piață astfel de produse ambalate. În al doilea rând, aceștia sunt obligați să rețină o garanție de 50 de bani pentru fiecare produs ambalat și să o restituie ulterior clienților.
SGR se aplică ambalajelor primare nereutilizării, care sunt realizate din sticlă, plastic sau metal, având un volum cuprins între 0,1 și 3 litri și sunt folosite pentru a comercializa diverse băuturi pe piața internă, inclusiv bere, sucuri, ape minerale și băuturi alcoolice. Este esențial de menționat că în SGR nu intră ambalajele care au în conținut substanțe chimice sau lichide cu o remanență reziduală ridicată, cum ar fi laptele și produsele derivate din acesta. De asemenea, nu sunt incluse în acest sistem ambalajele secundare sau terțiare, cele reutilizabile, cele din hârtie sau carton, cele cu un volum mai mare de 3 litri, precum și anumite tipuri specifice, cum ar fi paharele pentru băuturi, ambalajele tip pouches sau bag-in-box. Pentru a fi acceptate în cadrul acestui sistem, ambalajele trebuie să fie goale, nedeteriorate, să aibă eticheta intactă, să prezinte simbolul SGR și un cod de bare unic.
Începând cu 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garanție Returnare (SGR), un sistem unic la nivel național, devine obligatoriu pentru toți producătorii și comercianții. Acesta se aplică atât produselor fabricate în țară, cât și celor importate sau achiziționate din UE, fără discriminare, inclusiv în ceea ce privește accesul echitabil al operatorilor economici la funcționarea sistemului și tarifele impuse acestora de către administratorul SGR. Pe site-ul administratorului sistemului (ReturRo), există secțiuni distincte dedicate comercianților și producătorilor.
Toți cei care comercializează produse împachetate în ambalaje de unică folosință, cum ar fi plasticul, sticla sau metalul, având un volum cuprins între 0,1 și 3 litri, sunt obligați să se înscrie în Sistemul de Garanție Returnare (SGR), prin intermediul platformei ReturRo și să respecte aceleași reguli legale impuse. Acești comercianți trebuie să organizeze puncte specifice pentru returnarea ambalajelor (excepție făcând zona HoReCa și vânzările online) și să administreze colectarea și raportarea ambalajelor returnate. De asemenea, sunt obligați să informeze consumatorii despre acest sistem, iar produsele aflate în stoc la data de 30 noiembrie 2023, care nu sunt marcate corespunzător, pot fi vândute până la. Este imperativ ca evidența vânzărilor și returnărilor să fie menținută folosind sistemul informatic al administratorului SGR.
Garanția trebuie plătită de consumatori și trebuie să fie detaliată pe bonul fiscal, conform cerințelor legale. De asemenea, comercianții sunt obligați să afișeze distinct valoarea garanției la raft. Atunci când achiziționează aceste produse pentru revânzare, comercianții trebuie să includă valoarea garanției în costurile asociate produselor ambalate în SGR achiziționate de la alți operatori economici.
Vezi aici Legea 249/2015
Vezi aici HG 1075/2023
Vezi aici HG 1074/2021
Vezi aici alte articole despre reciclare