Acciză redusă la motorină pentru domeniile schiabile?

Marian Orzata
16 iunie 2025 6 min read
O idee atractivă pentru dezvoltarea turismului de iarnă, prevăzută într-un proiect legislativ, ridică semne de întrebare privind sustenabilitatea şi modul de implementare.

Un proiect de lege privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată pe domeniile schiabile este în prezent în dezbatere la Camera Deputaților, după ce a fost adoptat tacit de Senat în 26 mai 2025. Măsura vizează susținerea financiară a activităților mecanizate necesare întreținerii pârtiilor de schi și altor sporturi de iarnă, printr-o schemă de rambursare a diferenței de acciză.

PL-x nr. 159/2025 respectiv  L79/2025: Proiect de Lege privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată pe domeniile schiabile autorizate şi practicarea altor sporturi de iarnă


Scopul proiectului

Proiectul propune un sprijin financiar pentru operatorii economici care exploatează domenii schiabile autorizate, prin aplicarea unei accize reduse la motorină, similar schemei deja aplicate în agricultură din 2014. Potrivit inițiatorilor, măsura va sprijini dezvoltarea turismului montan și va reduce povara fiscală pentru operatorii din domeniu.


Ce prevede proiectul?

Propunerea legislativă vizează instituirea unei scheme de ajutor de stat, în baza art. 8 alin. 2 lit. a) și b) din Directiva 2003/96/CE și art. 1 alin. (3) lit. b) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, considerată exceptată de la obligația notificării Comisiei Europene, în conformitate cu art. 44 din același regulament.

Concret, schema prevede o acciză redusă de 104,47 lei/1.000 litri, calculată pe baza ratei minime europene (21 euro/1.000 litri) și a cursului de schimb de 4,9748 lei/euro (BCE, 2 octombrie 2023).

Ajutorul se acordă sub forma rambursării diferenței dintre acciza standard aplicabilă motorinei (2.183,85 lei/1.000 litri, conform Codului fiscal* și acciza redusă propusă, rezultând un sprijin unitar de aproximativ 2.079,38 lei/1.000 litri.

* A se vedea coloana 3, nr. crt.12 din anexa nr.1 la titlul VIII ”Accize şi alte taxe speciale” din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal.

Beneficiarii eligibili conform proiectului vor fi întreprinderile, PFA-urile și microîntreprinderile care administrează domenii schiabile autorizate, în baza unei cereri anuale și a unui acord prealabil emis de Ministerul Economiei, desemnat ca furnizor al ajutorului de stat.

Bugetul total estimat prin proiect pentru perioada 2025–2030 este de 600 milioane lei, cu o alocare inițială de 100 milioane lei în 2025, urmând ca sumele aferente anilor următori să fie stabilite prin legea bugetului de stat.


Obiecții din partea Consiliului Fiscal: lipsa fundamentării bugetare

În avizul transmis Parlamentului, Consiliul Fiscal a semnalat că proiectul nu respectă cerințele Legii responsabilității fiscal-bugetare (LRFB), întrucât:

  • nu este însoțit de o fișă financiară completă;
  • nu include estimarea impactului bugetar anual;
  • nu menționează sursa de finanțare pentru schema de ajutor propusă.

În absența acestor elemente, Consiliul Fiscal a transmis un aviz formal negativ, subliniind imposibilitatea evaluării sustenabilității măsurii din punct de vedere bugetar și al încorporării acesteia în cadrul fiscal-bugetar multianual.


Observațiile Consiliului Concurenței: neconcordanțe juridice și carențe de fundamentare

În punctul său de vedere transmis în martie 2025, Consiliul Concurenței a exprimat rezerve serioase cu privire la conformitatea proiectului cu legislația europeană și națională privind ajutoarele de stat. Deși instituția s-a declarat deschisă unui dialog tehnic pentru îmbunătățirea și armonizarea schemei, în forma sa actuală proiectul nu poate primi aviz favorabil. Printre cele mai importante observații se numără:

1. Temeiul legal european este incorect ales

Consiliul atrage atenția că baza legală invocată pentru exceptarea de la notificare — art. 8 alin. (2) lit. a) și b) din Directiva 2003/96/CE și art. 44 din Regulamentul (UE) 651/2014 — este eronată. Prevederile respective sunt aplicabile strict utilizării industriale a motorinei în agricultură, horticultură, piscicultură și silvicultură. Utilizarea motorinei pentru întreținerea domeniilor schiabile și activități de agrement nu se încadrează în aceste categorii.

În consecință, Consiliul recomanda reanalizarea temeiului juridic, cu posibile alternative:

·         Art. 55 din Regulamentul 651/2014, care reglementează ajutoarele pentru infrastructuri sportive și de agrement,

·         sau încadrarea în Regulamentul (UE) 2023/2831 privind ajutoarele de minimis.

2. Lipsa unor definiții esențiale în cadrul schemei

Documentația nu conține o serie de termeni-cheie care sunt indispensabili pentru implementarea și monitorizarea schemei. „solicitant”, „întreprindere familială”, „administrator al schemei”, „data acordării ajutorului”, „grupuri sau organizații de producători”.

3. Insuficiență în reglementarea monitorizării și a limitelor aplicării

Consiliul semnalează lipsa unor prevederi concrete privind:

·         mecanismele de monitorizare, recuperare și raportare a ajutorului de stat;

·         numărul estimat de beneficiari;

·         valoarea maximă a sprijinului per beneficiar, cu respectarea pragurilor prevăzute în art. 4 din Regulamentul 651/2014;

·         plafonarea cantităților de motorină eligibile;

·         justificarea utilizării efective a motorinei subvenționate.

4. Bugetul schemei nu este etapizat și nu anticipează expirarea reglementării europene actuale

Consiliul remarcă faptul că bugetul total, deși estimat la 600 milioane lei pentru perioada 2025–2030, nu este alocat defalcat pe ani subliniind că Regulamentul 651/2014 este aplicabil doar până la 31 decembrie 2026. Prin urmare, după această dată, schema va trebui revizuită și reavizată, în conformitate cu noile reglementări europene care vor intra în vigoare.

5. Etapele procedurale prevăzute de legislația națională nu au fost parcurse

Conform OUG nr. 77/2014 privind procedurile de aprobare a ajutoarelor de stat, proiectul ar fi trebuit să parcurgă mai multe etape formale, care nu au fost respectate:

·         transmiterea documentației în fază de proiect către Consiliul Concurenței;

·         consultarea în cadrul Consiliului Interministerial pentru Ajutor de Stat (CIAS);

·         obținerea avizului Ministerului Finanțelor Publice;

·         solicitarea avizului final de la Consiliul Concurenței înainte de adoptarea proiectului.


Stadiul legislativ

Proiectul de lege a fost adoptat tacit de Senat pe 26 mai 2025, ca urmare a depășirii termenului constituțional de dezbatere, în conformitate cu art. 75 alin. (2) teza a III-a din Constituția României. Ulterior, pe 28 mai 2025, proiectul a fost transmis Camerei Deputaților, care urmează să îl dezbată în calitate de for decizional.

Procedura de urgență solicitată de inițiatori nu a fost aprobată, iar proiectul a fost repartizat către trei comisii pentru întocmirea raportului: Comisia pentru politică economică, Comisia pentru buget și Comisia pentru industrii. În paralel, proiectul a fost trimis pentru aviz la alte patru comisii, inclusiv cele pentru antreprenoriat, muncă, drepturile omului și juridică.

Termenul pentru depunerea amendamentelor a fost stabilit pentru 10 iunie 2025, iar raportul comun este așteptat până la 19 iunie. Până în prezent, două dintre comisiile avizatoare — cea pentru drepturile omului și cea pentru muncă — au transmis deja avizele.


Concluzie

Deși intenția proiectului este de a susține turismul de iarnă prin reducerea costurilor operatorilor economici, forma actuală a propunerii legislative ridică serioase probleme de legalitate, conformitate cu reglementările UE și sustenabilitate bugetară.
Adoptarea unei scheme de ajutor de stat presupune o procedură clară, cu avize multiple și o fundamentare solidă, care – potrivit opiniilor oficiale – lipsește în prezent. Corectarea acestor deficiențe este esențială pentru ca măsura să fie aplicabilă, eficientă și compatibilă cu legislația națională și europeană.

Noua platformă de informare juridică dezvoltată de Indaco este aici!

După trei decenii de experiență în dezvoltarea soluțiilor juridice, Indaco Systems prezintă lege6.ro, o nouă platformă guvernată de AI, care se auto-îmbunătățește zilnic

lege6 logo
b b