← Înapoi la Gazetă

Accesul la Registrul Beneficiarilor Reali se restrânge: doar cu interes legitim, conform unui proiect de ordin al Ministerului Justiției

GDPR
Marian Orzata
28 iulie 2025 15 min read
Cine vrea informații despre adevărații proprietari ai firmelor va trebui să treacă un test de legitimitate.

 

Ministerul Justiției a lansat în dezbatere publică, începând cu 22 iulie 2025, un proiect de ordin care aduce modificări esențiale Ordinului nr. 7323/C/2020 privind procedura de acces la Registrul beneficiarilor reali, administrat de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Proiectul, aflat în transparență decizională, introduce ca element-cheie obligația de a dovedi un interes legitim pentru obținerea accesului la datele din Registru.

Contextul european și național al modificării

Demersul survine în urma hotărârii Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) din 22 noiembrie 2022 (cauzele C-37/20 și C-601/20), care a stabilit că accesul public nelimitat la informațiile privind beneficiarii reali constituie o ingerință disproporționată în viața privată și în protecția datelor cu caracter personal, drepturi fundamentale garantate de Carta UE.

De asemenea, modificările reflectă standardele aduse de pachetul legislativ european adoptat în 2024, inclusiv Regulamentul (UE) 2024/1624 și Directiva (UE) 2024/1640, care condiționează accesul la astfel de registre de existența unui interes legitim.

La nivel intern, Legea nr. 129/2019 a fost modificată recent prin Legea nr. 86/2025, în scopul armonizării legislației române cu dreptul european. Potrivit art. 19 alin. (8^2) din Legea 129/2019, Ministerul Justiției este abilitat să stabilească procedura de înregistrare online și condițiile de acces la registru.

Ce prevede noul proiect de ordin?

Proiectul aflat în consultare publică modifică semnificativ procedura de înregistrare online aprobată prin Ordinul nr. 7323/C/2020. Printre cele mai importante modificări menţionăm:

1. Accesul la registru doar cu interes legitim

Articolul 4 din procedura revizuită va stabili clar că doar persoanele fizice sau juridice care pot dovedi un interes legitim în prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului vor avea acces la Registrul beneficiarilor reali, cu respectarea normelor de protecție a datelor personale.

2. Documente justificative obligatorii

Proiectul prevede completarea procedurii cu articole noi – art. 5^1-5^4 – conform cărora, fiecare solicitare de acces trebuie însoțită de justificarea interesului legitim și documente relevante, inclusiv detalii privind legătura cu persoana juridică vizată.

3. Categorii de interes legitim acceptate

Fără ca lista să fie exhaustivă, printre situațiile care pot constitui interes legitim sunt menționate:

  • activitate jurnalistică sau de investigație civilă (ex. ONG) în domeniul combaterii spălării banilor şi sau finanțării terorismului ori infracțiuni premisă la acestea;
  • evitarea implicării într-o tranzacție riscantă de finanțare a unor astfel de operațiuni;
  • îndeplinirea unor obligații legale.

4. Exceptări

  • Persoanele juridice pot accesa direct datele despre proprii beneficiari reali, fără justificare suplimentară.
  • Persoanele fizice declarate ca beneficiari reali pot accesa propriile date înregistrate în Registru.

5. Specificitatea utilizării datelor

Datele obținute pot fi folosite exclusiv în scopul pentru care a fost justificat interesul legitim. ONRC va păstra o evidență a tuturor accesărilor.

6. Tarif de acces și procedură online

Accesul se va realiza în continuare prin portalul online al ONRC, în baza unei taxe (conform anexei 2 din ordin) și cu parcurgerea procesului de înregistrare online.

Impactul asupra societății civile și presei

Deși la prima vedere restricționarea accesului public poate părea un pas înapoi în materie de transparență, proiectul de ordin recunoaște explicit că presa și ONG-urile implicate în combaterea spălării banilor au un interes legitim pentru accesarea Registrului. Astfel, rolul societății civile rămâne protejat, dar condiționat de o demonstrare minimă a scopului și relevanței cererii.

Intrarea în vigoare și procesul de consultare publică

Proiectul de ordin este deschis observațiilor publice până la finalizarea perioadei de consultare. Propunerile pot fi trimise:

  • prin poștă: Ministerul Justiției, str. Apolodor nr. 17, sector 5, București;
  • prin fax: 037 204 1195;
  • prin e-mail: dean@just.ro

După publicarea în Monitorul Oficial, ordinul va intra în vigoare la 60 de zile de la data publicării.

În concluzie, România își aliniază cadrul normativ privind accesul la Registrul beneficiarilor reali la noile exigențe europene privind protecția datelor personale și necesitatea unui control proporțional asupra informațiilor sensibile. Deși se restricționează accesul generalizat, se păstrează deschiderea către actorii cu un rol legitim în promovarea transparenței și combaterii finanțărilor ilegale.

*

Proiect de Ordin pentru modificarea și completarea Ordinului nr. 7323/C/2020 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare online și de aprobare a tarifelor pentru accesul la Registrul beneficiarilor reali ținut de Oficiul Național al Registrului Comerțului

 

„În temeiul dispozițiilor art. 19 alin. (82) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanțării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare,

În conformitate cu dispozițiile art. I pct. 13 din Legea nr. 86/2025 privind modificarea şi completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanțării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative,

 Având în vedere dispozițiile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE, precum și ale Legii nr. 363/2018 privind protecția persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autoritățile competente în scopul prevenirii, descoperii, cercetării, urmăririi penale și combaterii infracțiunilor sau al executării pedepselor, măsurilor educative și de siguranță, precum și privind libera circulație a acestor date și a dispozițiilor din Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 și a Deciziei nr. 1247/2002/CE,

 Ținând cont de jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului, a Curții de Justiție a Uniunii Europene,

 În temeiul dispozițiilor art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 592/2024 privind organizarea şi funcționarea Ministerului Justiției, cu modificările şi completările ulterioare,

 ministrul justiției emite următorul ordin:

Art. 1. -  Procedura de înregistrare online pentru accesul la Registrul beneficiarilor reali ținut de Oficiul Național al Registrului Comerțului, cuprinsă în Anexa 1 la Ordinul nr. 7323/C/2020 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare online și de aprobare a tarifelor pentru accesul la Registrul beneficiarilor reali ținut de Oficiul Național al Registrului Comerțului, se modifică și se completează după cum urmează:”

 Analiză modificări:

 

Prevederile aflate în vigoare:

Prevederi proiect:

 

1. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:

Art. 4 Accesul la datele din Registrul beneficiarilor reali prevăzute la art. 19 alin. (9) din Legea nr. 129/2019 este asigurat, în conformitate cu respectarea normelor privind protecţia datelor cu caracter personal, persoanelor prevăzute la art. 1, cu condiţia înregistrării online şi a plăţii tarifului legal prevăzut în anexa nr. 2 la ordin prin portalul de servicii online al ONRC.

„Art. 4. - Accesul la datele din Registrul beneficiarilor reali este asigurat persoanelor fizice sau juridice care pot demonstra un interes legitim în prevenirea și combaterea spălării banilor, a infracțiunilor premisă în domeniul spălării banilor și a finanțării terorismului, cu respectarea normelor privind protecția datelor cu caracter personal, cu condiția înregistrării online prin portalul de servicii online al ONRC și a plății tarifului legal prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.”

  

Prevederile aflate în vigoare: 

Prevederi proiect:

 

2. Articolul 5 se modifică și va avea următorul cuprins:

Art. 5 (1) Persoanele prevăzute la art. 1 se înregistrează online în portalul de servicii al ONRC, în conformitate cu prevederile art. 19 alin. (8^2) din Legea nr. 129/2019, dacă nu sunt deja înregistrate în portal. 

„Art. 5. - (1) Persoanele prevăzute la art. 4,  numite, în continuare, solicitanți se înregistrează online în portalul de servicii al ONRC dacă nu sunt deja înregistrate în portal. 

(2) La înregistrare sau ulterior înregistrării în portal se poate solicita online accesul la serviciul de furnizare informații din Registrul beneficiarilor reali. 

(2) La înregistrare sau ulterior înregistrării în portal se solicită online accesul la serviciul de furnizare informații din Registrul beneficiarilor reali. 

(3) După transmiterea solicitării de acces la serviciul online de furnizare informații din Registrul beneficiarilor reali, prin portalul ONRC, se transmite persoanelor prevăzute la art. 1 un e-mail de confirmare acces.

(3) După transmiterea solicitării de acces la serviciul online de furnizare informații din Registrul beneficiarilor reali, prin portalul ONRC, se transmite un e-mail de confirmare acces.”


Completări prevăzute în proiect:

„1. După articolul 5, se introduc patru articole noi, art. 51 – 54, cu următorul cuprins:”

Înregistrare depunere solicitare si dovedire interes:

„Art. 51. – (1) După confirmarea accesului la serviciul online de furnizare informații din Registrul beneficiarilor reali, solicitantul justifică interesul legitim pentru fiecare cerere de furnizare de informații, inclusiv cu precizarea legăturii acestuia cu persoana juridică ale cărei date le solicită, anexând documente justificative.

(2) În cazul în care cererea este formulată prin reprezentant legal sau convențional, potrivit legii, acesta va anexa dovada calității de reprezentant.

(2) Accesul la informațiile din Registrul beneficiarilor reali este condiționat de plata tarifului prevăzut în Anexa 2 la ordin.

(3) În cazul în care cererea de furnizare de informații nu îndeplinește condiția prevăzută la alin. (1), ONRC nu va acorda accesul la datele din Registru și va comunica un răspuns motivat solicitantului.”

Analiza interesului legitim:

„Art. 52. La analiza existenței interesului legitim în prevenirea și combaterea spălării banilor, a infracțiunilor premisă în domeniul spălării banilor și a finanțării terorismului al persoanei fizice sau juridice pot fi avute în vedere următoarele criterii, fără a se limita la acestea:

a) desfășurarea unei activități în legătură cu prevenirea și combaterea spălării banilor, a infracțiunilor premisă în domeniul spălării banilor și a finanțării terorismului, în special a unei activități jurnalistice sau desfășurate de persoane juridice fără scop lucrativ în vederea realizării unor investigații sau cercetări legate de combaterea spălării banilor și finanțării terorismului;

b) prevenirea încheierii unui act juridic care ar putea avea orice legătură cu spălarea banilor, infracțiunile premisă în domeniul spălării banilor și a finanțarea terorismului;

c) necesitatea îndeplinirii unor obligații prevăzute de lege.”

Excepții:

Art. 53 - (1) Persoana juridică are acces la toate datele privind beneficiarii reali ai acesteia care au fost înregistrate în Registrul beneficiarilor reali, fără verificarea condiției prevăzute la art. 51 alin. (1), interesul legitim fiind unul prezumat.

(2) Persoana fizică care a fost declarată beneficiar real are acces la toate datele înregistrate în Registrul beneficiarilor reali cu privire la propria persoană, fără verificarea condiției prevăzute la art. 51 alin. (1)”.

Utilizare exclusivă în realizarea interesului declarat:

„Art. 54. (1) Solicitantul are obligația de a utiliza datele obținute din Registrul beneficiarilor reali exclusiv în realizarea interesului legitim declarat.”

Evidența tuturor solicitărilor şi accesărilor:

(2) Oficiul Național al Registrului Comerțului întocmește şi păstrează o evidență a tuturor persoanelor care accesează informațiile înregistrate în Registrul beneficiarilor reali.”


Măsuri tranzitorii:

„Art. 2. – Oficiul Național al Registrului Comerțului va lua măsurile necesare în vederea ducerii la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 4. - Prezentul ordin intră în vigoare în termen de 60 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.”

 

 

„REFERAT DE APROBARE

a Ordinului pentru modificarea şi completarea Ordinului nr. 7323/C/2020 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare online şi de aprobare a tarifelor pentru accesul la Registrul beneficiarilor reali ţinut de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului

Registrele privind beneficiarii reali create prin Legea nr. 129/2019 privind pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative reprezintă un instrument esențial în prevenirea și combaterea spălării banilor, finanțării terorismului asigurarea transparenței în domeniul economic și financiar având un rol fundamental în atingerea acestui obiectiv. Prin identificarea persoanelor fizice care dețin sau controlează efectiv entitățile juridice, aceste registre contribuie la sporirea responsabilității și a integrității piețelor, facilitând accesul autorităților competente, instituțiilor financiare și altor actori relevanți la informații esențiale pentru evaluarea riscurilor și luarea deciziilor informate.

De asemenea, accesul public la informații privind beneficiarii reali permite un control sporit al informațiilor de către societatea civilă, inclusiv de către presă sau de către organizațiile societății civile, și contribuie la păstrarea încrederii în integritatea tranzacțiilor comerciale și a sistemului financiar. Acest acces poate contribui la combaterea utilizării abuzive a unei persoane juridice în scopul spălării banilor sau al finanțării terorismului atât prin acordarea de sprijin la investigații, cât și prin efectele asupra reputației, dat fiind faptul că oricine ar putea participa la încheierea unui act juridic ar cunoaște identitatea beneficiarilor reali. Accesul la informațiile respective ar ajuta, de asemenea, investigațiile privind spălarea banilor, infracțiuni principale asociate și finanțarea terorismului.

Accesul publicului larg la aceste registre susține responsabilizarea societății civile și consolidarea încrederii în mediul de afaceri. Totuşi, jurisprudența recentă a Curții de Justiție a Uniunii Europene, în special Hotărârea din 22 noiembrie 2022, pronunțată în cauzele conexate C-37/20 și C-601/20, a constatat că accesul public nelimitat la informațiile din Registrul beneficiarilor reali constituie o ingerință disproporționată în drepturile fundamentale la viață privată și la protecția datelor cu caracter personal, consacrate de articolele 7 și 8 din Carta UE. Curtea a subliniat că obiectivul de interes general legat de prevenirea spălării banilor nu justifică, în mod automat, divulgarea necondiționată a datelor către publicul larg și că un asemenea acces trebuie însoțit de garanții adecvate care să prevină utilizarea abuzivă a informațiilor. Totodată, s-a reținut că accesul trebuie să fie condiționat de existența unui interes legitim, pentru a asigura un echilibru între dezideratul transparenței şi necesitatea respectării drepturilor fundamentale. În jurisprudența anterior amintită, este subliniat că, atât presa, cât și organizațiile societății civile care au legătură cu prevenirea și combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului au un interes legitim să acceadă la informațiile în cauză. Aceeași apreciere a fost făcută şi cu privire la situația persoanelor care doresc să cunoască identitatea beneficiarilor reali ai unei entități corporative sau ai unei alte entități juridice ca urmare a faptului că pot încheia tranzacții cu acestea sau chiar a instituțiilor financiare și a autorităților implicate în combaterea infracțiunilor în materie de spălare a banilor sau de finanțare a terorismului.

Aceste orientări jurisprudențiale sunt reflectate și în noul pachet legislativ european privind prevenirea spălării banilor, adoptat în 2024, care include Regulamentul (UE) 2024/1624 al Parlamentului European și al Consiliului Uniunii Europene din 31 mai 2024 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului și Directiva (UE) 2024/1640 a Parlamentului European și a Consiliului Uniunii Europene privind mecanismele care trebuie instituite de statele membre pentru prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului, de modificare a Directivei (UE) 2019/1937 și de modificare și abrogare a Directivei (UE) 2015/849. Noua directivă preia cerința ca accesul la registrele beneficiarilor reali să fie permis doar persoanelor fizice sau juridice care pot demonstra un interes legitim în prevenirea și combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului, astfel cum aceasta a fost interpretată în jurisprudența CJUE, consolidând, în acest mod, standardele de protecție a datelor cu caracter personal.

În acest context, Legea nr. 129/2019 a format obiectul unei intervenții legislative de modificare și completare prin Legea nr. 86/2025, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 483 din 23 mai 2025, act normativ care a urmărit adaptarea soluțiilor legislative referitoare la accesul publicului la datele privind beneficiarii reali la standardele stabilite la nivel european. Necesitatea justificării interesului legitim vizează publicul larg, iar nu însăși persoana juridică atunci când aceasta solicită să aibă acces la propriile date declarate şi înregistrate în Registrul beneficiarilor reali şi nici în privința beneficiarului real în ceea ce privește propriile date cu caracter personal înregistrate în registru, față de care operează principiul accesului la propriul dosar ținut de o autoritate publică, decantat în jurisprudența CEDO.

Potrivit art. 19 alin. (82) din Legea nr. 129/2019, Ministerul Justiției a fost abilitat să elaboreze procedura privind înregistrarea online și cuantumul taxei/tarifului pentru accesul la Registrul beneficiarilor reali ai persoanelor juridice, ținut de Oficiul Național al Registrului Comerțului, procedură în cadrul căreia, potrivit noii reglementări, trebuie verificată și îndeplinirea cerinței privitoare la interesul legitim în prevenirea și combaterea spălării banilor, a infracțiunilor premisă în domeniul spălării banilor și a finanțării terorismului.

Prin urmare, a fost elaborat proiectul de ordin care modifică actuala procedură online de înregistrare pentru obținerea accesului la datele din Registrul beneficiarilor reali, pentru a include aspectul verificării interesului legitim. În acest scop, au fost avute în vedere prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), precum și ale Legii nr. 363/2018 privind protecția persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autoritățile competente în scopul prevenirii, descoperii, cercetării, urmăririi penale și combaterii infracțiunilor sau al executării pedepselor, măsurilor educative și de siguranță, precum și privind libera circulație a acestor date, și dispozițiile din Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 și a Deciziei nr. 1247/2002/CE, precum și dezvoltările jurisprudențiale în materie, respectiv jurisprudența CEDO, CJUE și a Curții Constituționale.”

transparențăRegistrul beneficiarilor realiacces restricționatMinisterul Justițieiinteres legitimspălarea banilorfinanţare terorismprotecția datelorlegislație europeanăLegea nr. 129/2019

Noua platformă de informare juridică dezvoltată de Indaco este aici!

După trei decenii de experiență în dezvoltarea soluțiilor juridice, Indaco Systems prezintă lege6.ro, o nouă platformă guvernată de AI, care se auto-îmbunătățește zilnic

lege6 logo