Legea nr. 131 din 15 Iulie 2020 pentru completarea alin. (8) al art. 270 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal și pentru modificarea Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 0623 din 15 iulie 2020.

Legea nr. 131/2020 se adresează operatorilor economici înregistrați în scopuri de TVA ce participă la programe de combatere a risipei alimentare.

Prin Legea nr. 217/2016, au fost reglementate în România programe de combatere a risipei alimentare, iar dintre acestea au incidență fiscală următoarele:

  1. Vânzările de produse alimentare la un preț mai redus decât costul de achiziție;
  2. Transferurile de bunuri alimentare prin donație către beneficiari eligibili să primească aceste bunuri.

Dacă la vânzarea cu prețul redus nu apar consecințe fiscale din punctul de vedere al TVA, în momentul în care se realizează transferul de bunuri alimentare prin donație, a apărut obligația ajustării TVA dedusă la achiziția bunurilor.

Ținând cont de faptul că există o altă prevedere normativă conform căreia dacă bunurile sunt degradate calitativ și nu se mai întorc în circuitul economic, iar pentru această situație nu se ajustează TVA, aplicarea acestui program aducea cheltuieli suplimentare operatorilor economici de bună credință, ce aveau obligația să ajusteze TVA.

Procentul de TVA pentru bunuri alimentare este de 9%.

Prin Legea nr. 131/2020, s-a adus o modificare Codului fiscal, în sensul că transferul bunurilor prin donație în cadrul programului de combatere a risipei alimentare, nu reprezintă o livrare de bunuri și nu există obligația colectării TVA.

În plus, se păstrează dreptul de deducere a TVA, fără să existe obligația ajustării TVA pentru aceste bunuri.

Amintim faptul că pentru plătitorii de impozit pe profit, cheltuielile cu bunurile alimentare transferate în programul de combatere a risipei alimentare sunt integral deductibile la calculul impozitului pe profit, conform art. 25 alin. (4) lit. c) pct. 4 – 6 din Codul fiscal.

Pentru microîntreprinderi nu se pune problema analizei deductibilității cheltuielii.

Și din punct de vedere documentar, legiuitorul îmbunătățește cadrul normativ, în sensul că acest transfer prin donație este asimilat unui dar manual, ce scutește de obligația semnării contractului în formă autentică în fața notarului public.

www.lege5.roRapid actualizată, platforma legislativă Indaco Lege5 este instrumentul ideal pentru urmărirea modificărilor legislative, mai ales în contexul decretării stării de urgență pe teritoriul României

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here