Ordonanța de urgență nr. 92/2020 pentru instituirea unor măsuri active de sprijin destinate angajaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru modificarea unor acte normative a fost publicata în Monitorul Oficial nr. 459, partea I, la data de 29 mai. Ordnanţa este aplicabilă de la 01.06.2020.

Sprijin achitare salarii:

  1. De la 01.06.2020 angajatorii ai căror salariaţi au avut contractele individuale de muncă suspendate în baza art. 52 alin. 1 lit.c din Legea nr. 53/2003 – somaj tehnic – si nu au activitatile suspendate în continuare, beneficiază de un ajutor suportat din bugetul asigurarilor pentru somaj:
    • durata – 3 luni
    • procent – 41.5% din salariul de baza brut, dar nu mai mult de 41.5% din castigul salarial mediu brut
    • prevederea se aplică dacă salariaţii în cauza au beneficiat de indemnizaţia de şomaj cel putin 15 zile în perioada stării de urgenţă şi ulterior, în perioada stării de alertă.
  2. Angajatorii care beneficiază de această facilitate sunt obligaţi sa menţină raporturile de muncă până la data de 31.12.2020, cu excepţia lucrătorilor sezonieri. Obligaţia nu se aplică în cazul încetării contractului de munca din motive neimputabile angajatorului.

Angajatorii NU pot inceta raporturile de munca din următoarele motive:

    1. art. 55, lit. b – acordul părtilor
    2. art. 56, alin. 1, lit. d) ca urmare a constatării nulitătii absolute a contractului individual de muncă, de la data la care nulitatea a fost constatată prin acordul părtilor sau prin hotărâre judecatorească definitivă;
    3. art. 56, alin. 1, lit. e) ca urmare a admiterii cererii de reintegrare în funcţia ocupata de salariat a unei persoane concediate nelegal sau pentru motive neintemeiate, de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de reintegrare;
    4. art. 65 – concediere pentru motive care nu tin de persoana salariatului – disponibilizare

ATENTIE! Angajatorii care nu menţin raporturile de munca ale salariatilor pentru care au benficiat de sprijin pana la data specificata in prezenta Ordonanta de Urgenta, sunt obligati sa restituie catre AJOFM/ALOFM sumele incasate, precum si dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei in vigoare la data incetarii contractului, sau contractelor individuale de munca

Angajatorii care au mai multe obiecte de activitate, din care cel putin una se afla sub incidenta restrictiilor stabilite prin actele autoritatilor competente, opteaza fie pentru ajutorul de 41.5% acordat pe o perioada de 3 luni, fie pentru aplicarea OUG nr. 30/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, cu completari ulterioare, pentru toate domeniile in care se mentin restrictii, in conditiile Legii nr. 55/2020, si dupa data de 31.05.2020, pana la ridicarea acestor restrictii.

Procedura de decontare a sumelor

    1. angajatorii suportă integral contravaloarea salariilor angajaţilor care beneficiază de prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă;
    2. în perioada 01 – 25 a lunii următoare perioadei de raportare căreia îi sunt aferente veniturile, se depun electronic la AJOFM/ALOFM următoarele documente:
  • cerere datată şi semnată de reprezentantul legal;
  • declaratie pe proprie raspundere;
  • lista persoanelor care beneficiază de suma in cauză.

Modelele de documente vor fi aprobate prin ordin al presedintelui ANOFM in termen de 5 zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta si vor fi publicate in Monitorul Oficial, partea I.

    1. decontarea se efectueaza in termen de cel mult 10 zile de la data îndeplinirii de către angajatori a obligaţiilor declarative şi de plata aferente veniturilor din salarii şi asimilate salariilor din perioada de raportare pentru care se face solicitarea.
    2. plata se face prin virament în conturile deschise de angajatori, după verificarea de către AJOFM/ALOFM a indeplinirii obligatiilor prevazute la alineatul precedent.

Sprijin angajare someri:

  1. Perioada în care se pot face angajări din rândul persoanelor înregistrate la somaj în urma efectelor Decretului nr. 195/2020, prelungită cu Decretul nr. 240/2020 şi, ulterior prin HG nr. 394/2020
    • 01.06.2020 – 31.12.2020
  2. Categorii persoane inregistrate ca someri:
    • persoane in varsta de peste 50 ani
    • persoane cu varsta cuprinsa intre 16 – 29 ani
  3. Conditii de angajare
    • perioada contractuala nedeterminata
    • norma întreagă
  4. Indemnizatie primita
    • 50% din salariul angajatului
    • nu mai mult de 2500 lei
    • proportional cu timpul efectiv lucrat
    • nu se cumuleaza cu subventiile acordate angajatorilor care au incheiat cu AJOFM/ALOFM conventii in temeiul art. 80, 85 si 934 din Legea nr. 76/2002
  5. Perioada in care se primesc subventii
    • 12 luni
  6. Perioada in care trebuie mentinute raporturile de munca
    • 12 luni dupa incetarea celor 12 luni in care au fost acordate subventiile

Procedura de acordare va fi stabilita prin ordin al presedintelui ANOFM in termen de 5 zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

www.lege5.roRapid actualizată, platforma legislativă Indaco Lege5 este instrumentul ideal pentru urmărirea modificărilor legislative, mai ales în contexul decretării stării de urgență pe teritoriul României

Articolul precedentRegularizare de TVA
Articolul următorSe prorogă până la 25 iunie scadența obligațiilor fiscale
MIHAELA Lucrează în domeniul Resurselor Umane de peste 20 de ani. Experiența acumulată de-a lungul acestei perioade a învățat-o cum să ajute firme din domenii diverse, oferindu-le stabilitate în ceea ce privește administrarea personalului. „Învățare” și „implicare” sunt cuvintele cheie care o definesc – cunoaște ultimele modificări din legislația muncii (doar folosește Lege5.ro) și se dedică fiecărui proiect în care este implicată. A ajutat zeci de companii și sute de angajați de-a lungul carierei, având puternice cunoștințe în arta negocierii, management, intervievare, recrutare și instruire, precum și în susținerea de evenimente, fiind formator acreditat ANC.

9 COMENTARII

  1. Buna ziua! Angajatorul primeste cei 41.5% chiar daca modifica norma angajatului din norma intreaga in norma partiala si ii reduce implicit salariul? Multumesc!

  2. Buna ziua!
    Acest „41,5% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat” se acorda la salariul brut realizat in luna, cel care este declarat in D112, nu? …Si pentru care se achita contributiile la bugetul de stat si la bugetul asigurarilor sociale, ceea ce se poate verifica si cu extrasul de cont care se ataseaza la documentatia de solicitare a subventiei.
    Si mai citeam undeva ca in lista persoanelor pentru care solicitam subventia, daca actul normativ nu reglementeaza expres termenele prevazute, zilele de suspendare a activitatii pe perioada starii de urgenta/alerta se considera ZILE CALENDARISTICE.
    E corect? Nu ca nu am intruni minim 15 zile fie ele doar lucratoare…
    Pentru intocmirea documentatiei ar fi trebuit sa se precizeze aceste lucruri!
    Va multumesc!

  3. Buna ziua ,

    As dori sa ne lamuriti daca 41,5% se raporteaza la brutul salariatului ( care include sporuri , ore suplimentare, ore noapte etc.) , sau la salariul de baza fara aceste sporuri.
    Va multumesc!
    CU RESPECT,
    ELVIRA…

  4. Complex Hotelier cu restaurant, baza de tratament cu piscine interioare a fost in somaj tehnic pana la 08.07.2020. S a deschic cu folosirea teraselor , apoi cu restaurantul insa acum cand vremea se raceste piscinele exterioare de tratament sunt restrictionate. deasemenea si masajul terapeutic. Fapt pentru care nu se pot sustine salariile, avand lipsa de clienti.
    Incepand cu zilele aferente lunii iulie s-a solicitat 41.5.
    Daca nu putem sustine angajatii ne mai putem intoarce la somaj tehnic/
    Multumesc

  5. Bună ziua,
    Ajutorul de 41,5%pentru firmele care au fost afectate de COVID, pot depune documentele la pana în luna Decembrie, în lege nu specifica decât ca, pot feneficia de acest ajutor pe o perioadă de 3 luni, începând cu luna iunie.. Am încercat pe site sa depun ptr. Luna Septembrie și nu mai pot.
    Mulțumesc anticipat!

  6. Am vrut sa depun șomajul de 41 ,5 la suta pe firma de ii pentru ca nu am mai avut decat 3 piete dar contabilă nu a vrut deoarece am avut pe casa intro luna suma de 3000 de lei având în vedere că eu cand haine si acum 1 singura geaca daca bati pe casa e 150 ,180 de lei ii normal sa nu vrea sa imi depună ea șomajul?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here