Ce este reşedinţa?

Reşedinţa este adresa la care persoana fizică declară că are locuinţa secundară, alta decât cea de domiciliu.

În calitate de cetăţean român cu domiciliul în România, ai dreptul să-ţi stabileşti sau să-ţi schimbi domiciliul ori reşedinţa în orice localitate din ţară, în condiţiile legii.

Trebuie să declari pe propria răspundere adresa la care ai locuinţa asigurată dacă doreşti să îţi stabileşti domiciliul sau, după caz, să îţi înscrii menţiunea de stabilire a reşedinţei în cartea de identitate.

Potrivit legii, declaraţia se dă în scris şi se semnează în faţa unei persoane autorizate din cadrul serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor.

De asemenea, persoanele care îşi schimbă domiciliul sau îşi stabilesc reşedinţa sunt obligate să ceară înscrierea în cartea de imobil la noua locuinţă în termen de 15 zile de la mutare.

Ce acte îţi trebuie pentru schimbarea domiciliului?

– actul de identitate (carte de identitate sau buletin de identitate în original şi copie);

– certificatul de naştere (original şi copie);

– certificatul de căsătorie (original şi copie);

– actul de spaţiu (original şi copie);

– taxa ce reprezintă contravaloarea cărţii de identitate, şi care include şi valoarea fotografiei preluată cu ajutorul calculatorului;

– certificatul de naştere pentru copilul sub 14 ani, pentru ceilalţi acte de identitate (original şi copie);

– timbru fiscal.

– livret militar (dacă există în original şi copie).

În cazul persoanei care îndeplineşte condiţiile satisfacerii stagiului militar însă, din diferite motive nu a fost încorporată (spre exemplu – persoana în cauză este student sau din motive de sănătate a amânat data încorporării), se va adăuga la actele necesare şi o adeverinţă de luare în evidenţă de către Centrul Militar Judeţean sau, după caz, Centrul militar al sectorului unde persoana în cauză îşi are domiciliul.

Aceeaşi procedură se aplică şi persoanei care a fost clasată (cu revenire) în timpul satisfacerii stagiului militar.

Potrivit OUG nr. 97/2005, persoana care găzduieşte o altă persoană, în mod neîntrerupt, pe o perioadă mai mare de 30 de zile, cu excepţia situaţiilor în care persoana locuieşte la o altă adresă decât cea de domiciliu, în interesul serviciului sau în scop turistic, are obligaţia de a anunţa poliţia sau serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor de la locul unde este situat imobilul.

Menţiunea de stabilire a reşedinţei se acordă pentru perioadă solicitată, dar nu mai mare de un an, şi are valabilitate pe timpul cât persoana locuieşte la reşedinţa stabilită.

La expirarea acestui termen, persoana poate solicita înscrierea unei noi menţiuni de stabilire a reşedinţei.

Legea mai spune că, în cazul în care se schimbă denumirea localităţilor şi a străzilor, cheltuielile pentru schimbarea cărţii de identitate vor fi suportate de instituţiile publice care au propus schimbarea denumirilor.

Cadru legal

* Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, actualizată.

* Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, privind regimul străinilor în România.

18 COMENTARII

  1. Buna ziua!
    Problema mea este legata de domiciliul din buletin: am fost luat in spatiu de catre o persoana cu care ulterior m-am certat. Poate cineva sa-mi spuna daca acea persoana poate sa faca vre-o schimbare fara consimtamantul meu (in sensul ca ar putea instiinta autoritatea ca nu mai doreste sa ma tina in spatiu, si astfel actul meu de identitate sa fie „anulat”). Trebuie sa mentionez ca lucrez in strainatate si ma preocupa faptul ca as putea intampina dificultati in momentul in care as vrea sa vin in concediu acasa.
    Multumesc celor care ar fi amabili sa ma lamureasca!

    • Mă interesează dacă am luat în spațiu pe cineva sa-faca carte de identitate la mine și acum nu participă la plată chiriei mă maltratează si mă și bătut în ce condiții pot sa-i anulez mutația în spatiul meu proprietate particulara

    • Buna ziua!
      Problema mea este legata de domiciliul din buletin: am fost luat in spatiu de catre o persoana cu care ulterior m-am certat. Poate cineva sa-mi spuna daca acea persoana poate sa faca vre-o schimbare fara consimtamantul meu (in sensul ca ar putea instiinta autoritatea ca nu mai doreste sa ma tina in spatiu, si astfel actul meu de identitate sa fie “anulat”). Trebuie sa mentionez ca lucrez in strainatate si ma preocupa faptul ca as putea intampina dificultati in momentul in care as vrea sa vin in concediu acasa.
      Multumesc celor care ar fi amabili sa ma lamureasca!

    • Buna ziua!
      Problema mea este legata de domiciliul din buletin: am fost luat in spatiu de catre o persoana cu care ulterior m-am certat. Poate cineva sa-mi spuna daca acea persoana poate sa faca vre-o schimbare fara consimtamantul meu (in sensul ca ar putea instiinta autoritatea ca nu mai doreste sa ma tina in spatiu, si astfel actul meu de identitate sa fie „anulat”). Mulțumesc pentru ajutor tuturor!

  2. Duna rog informatia pt. a putea candida in localitatea in care ma-m nascut si unde parinti au locuit si locuiesc,eu am o alta adresa in alt judet,va intreb daca pot candida la o primarie,multumesc sarbatori frumoase,alaturi de cei dragi

  3. Buna ziua , vreau sa o iau in spatiu pe fiica mea dar ea are buletinul pierdut de citiva ani , e nascuta in alt oras ,locuieste in Marea Britanie si vreau sa o iau la mine in spatiu in bucuresti. Ce trebuie sa fac si ce acte imi trebuiesc. Va multumesc astept raspuns

  4. poate ca numai aceia care sunt proprietari ar trebui sa o faca asta in cazul in care nu se poate lasa numai cu certificatul de proprietate casa/ proprieatatea iar persoana cu actul personal diferit iar adresa de corespondenta/posta poate fi indicata de ctrea persoana in cazul angajarii sau postei sau a altor motive…

  5. Buna ziua,

    As dori sa stiu daca iau in spatiu o persoana (prietenul meu) si dupa ceva timp constat ca nu ne intelegem si vreau sa ne despartim, cum pot sa-l scot din spatiu daca el nu doreste?

    Multumesc,

    Cu stima,

    Daniela Constantin

  6. Buna ziua. As vrea sa stiu unde trebuie sa-mi schimb cartea de identitate daca vreau sa-mi mut domiciliul in alt judet si eventual, care sunt procedurile. Multumesc anticipat!

  7. Atunci cand ai facut acte cadastrale la locuinta existenta . Lotul fiind delimitat in mai multe diviziuni .este neaparata nevoie sa schimbi nr .daca acest numar il ai deaproximativ 30 de ani? Sau e normal ca celelalte diviziuni da primeasca un nr nou.

  8. Avem un prieten al sotzului meu luat în spatziu .Locuim într-un bloc de locuintze( proprietari) în Municipiul Constanta .Doresc sā aflu dacā pentru luarea cuiva în spatziu avem de plātit ceva taxe cātre Primāria Munc Constanta- Serviviul Impozite si Taxe , multumesc

  9. Buna am baiatul care are 19 ani si are buletinul en alt oras si acum locuieste la mine en Braila vreu sai schimb domiciliu pe braila ce documente necesari i trebue sa prezinte .va multumesc

  10. Bun găsit ! Am apartamant proprietate in Târgoviște și casa proprietate in com Crangurile ;doresc sa ma mut cu domiciliul in Târgoviște .din Crangurile? Menționez ca am 2copii de 45 și respectiv 42 ani cu domicilii in București ,sant căsătorit . Care e procedura legală pt obținerea mutației soția dorind sa rămână la casa proprietate

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here