Cu puțin mai mult de două săptămâni înainte ca Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) să intre în vigoare, normele acestuia au fost modificate oficial pentru a clarifica aplicarea lor și pentru a stabili obligațiile comercianților și producătorilor. Aceste modificări aduc clarificări privind definiția termenilor cheie, obligațiile producătorilor și comercianților, interdicțiile privind produsele ambalate în ambalaje SGR și regulile privind restituirea garanției.

HG 1075/2023 pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile a fost publicat marți în Monitorul Oficial, „pentru a putea începe cu adevărat sistemul garanție-returnare la 30 noiembrie”, potrivit declarațiilor date de ministrul mediului.

Una dintre schimbările majore se referă la definiția termenilor „comerciant”, „comerciant HoReCa” și „distribuitor” care nu mai sunt limitați la persoane juridice autorizate sau din industria hotelieră, ci includ și operatori economici, pentru a acoperi diverse tipuri de afaceri, inclusiv cele fără personalitate juridică.

Producătorii vor trebui să înregistreze fiecare tip de ambalaj SGR pe care îl pun pe piață într-un nou registru. Comercianții sunt obligați să indice valoarea garanției separat de prețul produsului atât pe raft, cât și în documentele fiscale. În plus, tariful de gestionare trebuie plătit prin transfer bancar, pentru a asigura transparența.

Comercianții HoReCa, deși nu sunt obligați să aibă puncte de returnare, vor primi un tarif de gestionare, pentru a acoperi costurile de manipulare a ambalajelor SGR, avându-se în vedere rolul lor important în implementarea sistemului.

În același timp, definiția ambalajului supus SGR sau ambalaj SGR a fost modificată pentru a face referire la articolele ce sunt excluse, cum ar fi ambalajele de tip pouches, bag-in-box și orice alt ambalaj care nu își poate păstra forma după golire.

O altă schimbare importantă este interdicția introducerii pe piața națională și comercializarea produselor ambalate în ambalaje SGR dacă: producătorii/ comercianții nu sunt înregistrați în SGR sau dacă aceștia sunt înregistrați, dar nu au semnat contractele cu RetuRo.

Totodată, se clarifică regulile privind restituirea garanției și se stabilesc tarifele de administrare și de gestionare pentru perioada 30 noiembrie 2023 – 31 decembrie 2024.

Sistemul SGR urmează să intre în funcțiune la 30.11.2023. Ministerul Mediului a subliniat că țara noastră este pregătită pentru acest nou sistem, care va contribui la o reciclare reală și la reducerea poluării cu ambalaje în România.

Vezi aici Legea 249/2015

Vezi aici HG 1075/2023

Vezi aici HG 1074/2021

Vezi aici alte articole despre reciclare

www.lege5.ro

Rapid actualizată, platforma Indaco Lege5 este instrumentul ideal pentru urmărirea modificărilor legislative, consultarea doctrinei sau informații despre companii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here