- includerea unor aspecte esenţiale privind organizarea, desfășurarea concursurilor și examenelor, profesionalizarea procesului de selecție a magistraților, precum și condițiile transferului judecătorilor etc.;
- eliminarea schemei de pensionare anticipată a magistraților;
- întărirea principiului independenței procurorilor în activitatea judiciară, prin revenirea la forma anterioară legii nr. 242/2018.
- desființarea Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție, proiectul reglementează modul de transfer al cauzelor judiciare la celelalte parchete, situația personalului structurii, alte dispoziții tranzitorii, etc.;
- reglementarea detaliată a motivelor de revocare, precum și procedura de revocare a procurorilor numiți în cadrul DNA și DIICOT, fiind stabilite criterii obiective pentru verificarea modului de exercitare necorespunzătoare a atribuțiilor specifice funcției;
- modul de exercitare a atribuțiilor manageriale în cadrul structurii de conducere a Parchetelor este reglementat prin lege, în raport cu exigențele CCR (Decizia nr. 345/2006);
- abandonarea soluției legislative introduse prin Legea nr. 207/2018, cât privește compunerea completelor de judecată în Apel cu un număr de 3 judecători și revenirea la formula inițială (2 judecători);
- limitarea posibilității infirmării soluției procurorului de către procurorul ierarhic superior la motivele de nelegalitate;
- Aspectele generale și comune ale carierei magistraților sunt de competența plenului, cele specifice carierei - celor două secții;
- Sistemul de alegere a membrilor prin scrutin - să fie aleși de către toți judecătorii sau procurorii, nu doar de către cei de la instanțele sau parchetele din care fac parte, cum este acum;
- Revizuirea normelor privind conducerea Inspecției Judiciare - modul de selecție a șefilor IJ, prin concurs. Tot prin concurs vor fi numiți și directorii de direcții din IJ;
- Trecerea la un sistem de lucru în 2 sesiuni ordinare și extraordinare la CSM, la nevoie. În perioada dintre sesiuni, membrii CSM își desfășoară activitatea la instanțe. Ar urma să se aplice după încheierea mandatului actualului CSM;
- INM- revenirea la sistemul tradițional de cursuri de 2 ani, față de 4 ani acum;
- Pragul vechimii procurorilor de rang înalt, redus de la 15 la 12 ani;
- Mandatul acestora, majorat de la 3 la 4 ani;
- S-a eliminat restricția privind dreptul președintelui de a refuza propunerile venite de la MJ;
- Procurorul ierahic superior va putea infirma soluția procurorului de caz doar pe bază de legalitate, nu și pe motive de temeinicie, cum este acum;
- Aceste proiecte reprezintă o viziune, vom zăbovi asupra lor până când vom avea un larg consens. Vom propune și o metodologie și un calendar de dezbatere. Ne vom consulta inclusiv cu Comisia Europeană.
