Ministerul de interne a postat în dezbatere publică un proiect de lege privind căutarea persoanelor dispărute, care prevede posibilitatea utilizării unor mijloace și metode de localizare, specifice până în prezent doar procesului penal, pentru găsirea unei persoane dispărute aflate într-o situație de vulnerabilitate.
Mai exact, legea actuală nu prevede posibilitatea de a localiza un telefon mobil pentru găsirea unei persoane dispărute, acest lucru fiind posibil doar dacă există indicii despre comiterea unei infracțiuni și se deschide un dosar penal. Proiectul prevede utilizarea tehnicii de localizare chiar și atunci când nu s-a deschis un dosar penal, sau când persoana dispărută aflată într-o situație de vulnerabilitate contactează autoritățile prin mijloace informatice de comunicare.
Persoane vulnerabile:
– persoana cu privire la care există date și informații că este victima unor infracțiuni contra vieții, de lipsire de libertate în mod ilegal, de trafic și exploatare a persoanelor vulnerabile sau a unei infracțiuni contra libertății și integrității sexuale;
– copiii;
– persoana care urmează un tratament medical a cărui întrerupere îi pune în pericol integritatea corporală, sănătatea sau viața;
– persoana cunoscută cu un comportament suicidal sau cea cu privire la care există date și informații că planifică să se sinucidă.
Metodele speciale de căutare:
• localizarea sau urmărirea prin mijloace tehnice;
• interceptarea comunicațiilor ori a oricărui tip de comunicare la distanță;
• accesul la un sistem informatic; obținerea datelor de trafic și de localizare prelucrate de către furnizorii de rețele publice de comunicații electronice ori furnizorii de servicii de comunicații electronice destinate publicului;
• reținerea, predarea sau percheziționarea trimiterilor poștale;
• obținerea datelor privind tranzacțiile financiare ale unei persoane;
• cercetarea criminalistică în domiciliul, reședința sau sediul unor persoane, fără acordul acestora;
• obținerea datelor privind situația medicală a unei persoane.
Utilizarea acestor metode se va face în baza unei autorizații emise de judecător pe o durată de cel mult 30 de zile, dar în caz de pericol se va face doar în baza autorizării procurorului pe o durată de maxim 48 de ore, urmând ca autorizarea judecătorului să fie solicitată până la expirarea acestui termen.
Proiectul prevede acordul persoanei fizice sau juridice care deține un spațiu delimitat în orice mod, în cazul căutării unei persoane dispărute aflată într-o situație de vulnerabilitate, cu excepția situațiilor în care când există indicii că viața sau integritatea corporală a persoanei dispărute aflată în spațiul respectiv este în pericol.
Art. 37
(4) Atunci când persoana nu îndeplinește de bună voie obligația prevăzută la alin. (3) lit. b), organele de ordine publică pot pătrunde în spațiul respectiv, fără niciun acord, pentru a facilita luarea în custodie a persoanei dispărute de către reprezentantului legal sau reprezentantul structurii de asistență socială competentă.
(5) Organele de ordine publică pot folosi forța și mijloacele din dotare, în mod adecvat și proporțional, pentru a pătrunde fără acord în spațiile prevăzute la alin. (1).
În cazul minorilor dispăruți, se introduce sistemul telefonic call-center ”Dispariție minor”, care va asigura preluarea cu celeritate a apelurilor, inclusiv a unor fotografii, și declanșarea procedurilor de căutare imediat de către organele de poliție competente în cauză. Apelurile de dispariție copil făcute la 112 se vor redirecționa către acest call-center. De asemenea, vor fi înființate în cadrul Inspectoratului General al Poliției Române unități cu personal specializat în cazuri de persoane dispărute. În privința situațiilor în care există suspiciunea de răpire a unui copil, se va active mecanismul “Alertă răpire copil”, un mecanism deja existent care asigură popularizarea anunțului de posibilă răpire, prin persoane juridice partenere, inclusiv prin mass-media. De asemenea, sistemul RO-ALERT poate fi utilizat și pentru transmiterea către populație a mesajului de alertă în cazul răpirii unui minor, se mai arată în proiect.
Art. 52
(1) În cazul în care persoana nu a fost găsită, procurorul și organul de poliție competent au obligația de a reevalua periodic, cel puțin o dată la 3 luni, datele și informațiile din dosarul dispariției și de a stabili activitățile ce urmează a fi desfășurate în continuare.
(2) Dacă persoana nu a fost găsită în termen de 5 ani de la data dispariției, iar activitățile investigative și de căutare au fost epuizate, dosarul dispariției se trece în evidența pasivă. În cazul în care persoana dispărută este minor, trecerea în evidența pasivă, în condițiile prezentului alineat, se face doar după trecerea unui termen de 5 ani de la împlinirea de către aceasta a vârstei de 18 ani.
Tot ca noutate, noul act normativ prevede o secțiune specială dedicată drepturilor membrilor de familie ai persoanei dispărute.
Art. 57 – În condițiile prezentei legi, membrii de familie ai persoanei dispărute au următoarele drepturi:
a) dreptul de fi informați cu privire la stadiul procedurilor de căutare;
b) dreptul de a participa la activitățile de căutare a persoanei dispărute împreună cu autoritățile competente;
c) dreptul de a derula, independent, activități de căutare a persoanei dispărute;
d) dreptul la consiliere psihologică și asistență juridică gratuită;
e) dreptul de a fi îndrumați, la cerere, către instituțiile și organizațiile neguvernamentale care asigură consiliere psihologică sau orice alte forme de asistență de specialitate;
f) dreptul de a face plângere împotriva măsurilor luate sau dispuse în temeiul prezentei legi.
Nu în ultimul rând, proiectul prevede sancțiunile pentru cei care alarmează falsa supra unei persoane dispărute.
Sesizarea nejustificată a dispariției unei persoane
Art. 73
(1) Sesizarea organelor de poliție cu privire la dispariția unei persoane, cunoscând că această situație este nereală, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.
(2) Producerea sau ticluirea de dovezi nereale, în scopul de a dovedi dispariția unei persoane sau pentru a determina încadrarea unei persoane dispărute ca fiind într-o situație de vulnerabilitate, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoarea de la unu la 5 ani.
(3) Nu se pedepsește persoana care a săvârșit inducerea în eroare a organelor de poliție, dacă declară, înainte de declanșarea procedurilor de căutare a persoanei dispărute, că sesizarea sau dovezile sunt nereale.
Obstrucționarea procedurilor de căutare
Art. 74 – Fapta persoanei care, după ce a fost avertizată asupra consecințelor legale la care se expune:
a) împiedică, fără drept, organul de poliție să efectueze, în condițiile prezentei legi, un act de căutare a persoanei dispărute aflată într-o situație de vulnerabilitate;
b) refuză să pună la dispoziția organului de poliție, în tot sau în parte, datele, informațiile, înscrisurile sau bunurile deținute, care i-au fost solicitate în mod explicit, în condițiile legii, în vederea găsirii unei persoane dispărute aflată într-o situație de vulnerabilitate
c) furnizează date și informații nereale ori nu spune tot ce știe în legătură cu faptele sau împrejurările esențiale cu privire la care este întrebat în legătură cu o persoană dispărută aflată într-o situație de vulnerabilitate constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă, dacă fapta nu constituie o infracțiune mai gravă.